ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Infolex skrivet 5 november 2010 kl. 12:20:00

Titel: Släp
Skrivet av: Infolex skrivet 5 november 2010 kl. 12:20:00
Jag har tittat överallt efter något släp som skulle fungera för min del.
Det finns ju hur många olika modeller som helst.

Sedan hittade jag detta:
http://www.tktrailer.se/slapvagnar/slapvagnar.html

Det är modellen som heter SL3.


Vad tror ni om denna?
Jag ska använda den framförallt till fyrhjulingen men även som alltiallo släp. Det finns en sarg att köpa till den.



Mvh
Titel: SV: Släp
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 november 2010 kl. 12:59:05
Jag har ett BT-släp obromsat med tipp som jag tycker funkar bra. Visst är det väl bättre egentligen med en bromsad vagn, men skönt också att slippa krånglande bromsar och så. Och mitt släp är ju ganska lätt att knuffa runt även för hand.
(http://www.batochtrailer.se/sites/default/files/bilder/produktbilder/respo_7525_2_fril.jpg)
(http://www.batochtrailer.se/sites/default/files/imagecache/Medium/bilder/produktbilder/respo_7525_1_fril.jpg)

Kollade priset på 80cm gallersidor att sätta dit, men tror det kostade 5-6k också. Men det hade varit praktiskt, dock lite dyrt.
http://www.batochtrailer.se/produkter/sl%C3%A4pvagnar
Titel: SV: Släp
Skrivet av: ThaSaint skrivet 6 november 2010 kl. 10:33:06
jag kollade på obromsade eu-släp, men för samma peng fick jag ett '04 Larssons släp
http://www.larssonsslap.se/lv1500.htm
med betydligt större kapacitet.. köpa beg är nog ingen dum idé

om inte annat får du kolla din bils regpapper så den får dra så tungt obromsat, inte alla bilar som får dra ett 750kilos eu-släp utan bromsar,
en avensis t.ex fick bara dra 500kilo, vilken modell det nu då var.. Trist om man blir stoppad.

//Erik
Titel: SV: Släp
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 november 2010 kl. 11:03:04
Lite OT nu...

Ja, vissa bilar har löjligt låg vikt på obromsat. Tex Subaru Impreza och Legacy ligger på 500kg obromsat, min passat tar 650kg tror jag.
Men, när det gäller obromsade släp så gäller den faktiskta vikten. Alltså får du dra en vagn som klarar 700kg med en bil som bara tar 500kg, om den verkliga totalvikten (vagn plus last) väger max 500kg.
Med en vanlig bromsad vagn måste ju bilen klara vagnens maxvikt.

Fast bilar där uppgiften saknas så gäller max halva tjänstevikten eller max 750kg för obromsat.

Citat från: Victor Ayoub 
Trafikregistret
Vad och vem, vilka faktorer för ett fordon,bil, bestämmer hur stor
släpvagnsvikten  får  vara?

Det finns en rad faktorer som bestämmer vilken tillåten släpvagnsvikt ett fordon
kommer att ha. En av de viktigaste orsakerna till en viss släpvagnsvikt är
tillverkarens begränsningar utifrån testerna som gjordes när fordonet typgodkändes. Dessa
tester innefattar hållfasthetsprov när det gäller infästningen av draget i
karossen/dragbalken på fordonet. Det handlar också om körprov där bilens
egenskaper vid körning med släp avgör vid vilken släpvagnsvikt begränsningen sätts.
Ytterligare faktorer är morderna bilars datoriserade och mekaniska säkerhetssystem, som
antispinn- och antisladdsystem som kan få reducerad effekt eller sättas helt ur spel när
en släpvagn av en viss vikt kopplas till bilen. Andra saker som påverkar är
kylningen av motorns olika system, bromsar, växellåda med flera komponenter som kan belastas
negativt med en släpvagn tillkopplad. Sedan har vi körkortslagstiftningen som
tillåter olika släpvagnsvikter beroende på körkortsbehörighet. För det är ju så att ju
tyngre ett fordon är, ju mer förändras köregenskaperna. Vi har också det faktum att
det inte alltid är samma tillverkare av drag och själva fordonet, då har tillverkaren
av draget i bland restriktioner för hur tungt draget får belastas utifrån
hållfasthet med flera faktorer.

Det är alltså väldigt lite i själva fordonslagstiftningen som begränsar
släpvagnsvikten, i förhållande till begränsningarna fordonstillverkaren fastslår.

Normalt brukar bilar som är  EU-typgodkända ha en textkod som talar om hur tung
obromsad släpvagn man får dra. Saknar denna uppgift för obromsad släpvagn då gäller 750 kilo.

Med ett obromsat släp får man köra 80 km/tim under förutsättning att totalvikten
på släpet inte överstiger halva tjänstevikten på bilen. Annars 40 km/tim.
Du får köra 80 km/tim trots att totalvikten på släpet överstiger halva
tjänstevikten på bilen när släpet är olastat. Detta under förutsättning att tjänstevikten på
släpet inte överstiger halva tjänstevikten på bilen.

Med vänlig hälsning

Victor Ayoub 
Trafikregistret