ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Lasse ML skrivet 3 november 2010 kl. 19:15:03
-
Hej!
Har precis fått min nya Kawasaki Brutefource och funderar vilka däck man ska beställa för att klara vintern på bästa sätt.
Jag ska köra en del ute i snön och då ner till isen där jag tänk fiska en del. Men jag vill även kunna köra på 70-väg utan att man vibrerar sönder om det nu blir en varm vinter här i Åkersberga där jag bor.
Hur stora bör däcken vara, är 27" att föredra på en icke höjd maskin?
Mvh Lasse
-
Maxxis big horn är ett väldigt bra allaround däck, behöver jag säg mer?
-
27" Superswamper Swamplite funkar kanon på en orginalmaskin.
Kompisarna som kört med sånna däck har inte behövt balansera dom.
Enda nackdelen är att dom slits mycket vid körning på asfalt.
-
Tack för hjälpen, den är ovärderlig när man är ny med sådana här saker!
-
måste säga ITP mudlite http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=1873048 jag e välldigt nöjda med dom, har rullat nån mån på dom och jag e skitnöjd. Kawwan drar runt dom lätt i geggan så jag tror inte det blir några problem med snön heller.
Sen finns det ju ganska bra klackar på dom så du kan dra in lite skruvdubb för ett par snabba varv på isen :D
-
Maxxis Bighorn är ett hemskt populärt däck. Är ett riktigt bra snödäck, går vibrations fritt på asfalt och slits inte mycket på asfalt och oftast behöver man inte balansera dom..
-
Maxxis bighorn!
Tuggar på ruskigt bra i snön! ()p
-
Är verkligen Bighorn ett bra vinterdäck?
Har inte provat själv, men har en kompis som var riktigt missnöjd med sina efter förra vintern. Han påstod att gummit blev stenhårt i kylan.
Men alla andra verkar ju tydligen vara väldigt nöjda med dom... :dntknow:
-
Är verkligen Bighorn ett bra vinterdäck?
Har inte provat själv, men har en kompis som var riktigt missnöjd med sina efter förra vintern. Han påstod att gummit blev stenhårt i kylan.
Men alla andra verkar ju tydligen vara väldigt nöjda med dom... :dntknow:
har en åkpolare som sa samma sak, han fick dubba alla sina för han skulle få styrning sa han, tyckte dom inte va någon höjdare alls för vinterföre enligt honom.
-
det finns knappast några atv däck som är bra i gummit för kyla och snö, det gäller nog främst bilindustrin.
Mönstret i BiGHorn är iallafall kanon i snö, det lyfter upp och ger driv framåt.
traktormönstrade däck gräver mer neråt än framåt, lera funkar de ju i men det är ju betydligt mer denst än snön.
Sen finns det ju otroligt mycket plats för dubb i dem.
det finns ju däck med liknande mönster, de kanske har mjukar gummiblandning...även om jag tror skillnaden det har på greppet på en atv i snö är minimal, om inte obefintlig.
När vi körde i opistad slalombacke så kom jag lika långt med mina 26" bighorn som kompisens polaris 850xp och 30" mudlite
dock har ju bighorn ganska bred anläggningsyta så på plogad asfalt kan det vara svårt att få styrning, men vi snackar terräng och snö eller?
-
snö=bandsats ()p :lol:
-
Precis som Atvnerd skriver allt för aggressivt mönster gräver ned sig för snabbt och ger inget bär.
Annars skulle jag rekommendera detta
(http://www.atvandtrailertires.com/media/HF243.jpg)
Inte så stort då det maxxar som 25 tum men funkar väldigt bra som allround och funkar bra i snö.
-
Mudzilla däcken funkar kanon i snön tycker jag ,lite dallriga på asfalt :lol: men Outlaw 29,5:er måste ju vara kanon i snö :DV (bra höjd,bra mönster :headbang: )
-
Kanske lite of topic men ni som är proffs ...
... hur är Can am's orginaldäck (Carlile) på snö ?
// M
-
Är det Eskimåerna som har 1000 olika namn på snö, eller något i den stilen.....nä kanske inte....
Min egen ödmjuka erfarenhet är att lagom slitna orginaldäck, typ Can Ams Carlisle eller Polaris AT489 fungerar oftast lika bra som däck typ 589, outlaw, kenda executioner eller Gorilla. mest på grund av ganska "fisigt" mönster och det mjuka gummit.
Det finns väll 2 huvudskolor när det gäller att köra i snö, endera så skall man ner under snön och få fäste eller så skall man försöka ligga kvar mer eller mindre ovanpå/ i snön och få fäste i snön.
Only henkes förslag på däck ser ut att kunna fungera bra. för min egen del skulle jag gärna prova AT489 eller Carlisle med 12" bredd eller mer fram och bak för bästa bärighet.
-
Mudzilla däcken funkar kanon i snön tycker jag ,lite dallriga på asfalt :lol: men Outlaw 29,5:er måste ju vara kanon i snö :DV (bra höjd,bra mönster :headbang: )
Håller med, provade köra i 30 cm snö häromdagen med mudzilla och det var nästan som att köra på barmark. mycket bra fäste..
ja asfalt i lite högre fart är skrämmande med dom :lool:
-
Lasse ML skrev att han tänkte ut på isen och pimpla en del.
Då vill jag ge Lasse ett råd, dubba däcken.
Spelar ingen roll vilka däck du har på hojen, kör du ner i ett stöp riskerar du att stå där och slira i evigheter utan dubbar i däcken.
Skruvdubb finns att köpa av olika sorter och mycket enkla att montera.
Stöp vad är det kanske en somliga tänker. När vatten kommer upp ovanpå isen , sjunker isen ner av vattnets tyngd , det bildas en sjö med vatten på isen, isen blir som en vattenfylld skål med uppförsbacke åt alla håll.
Man kan ha det ena eller det andra superdäcket på men utan dubb kan det bli stora problem.
-
kedjor är ju även ett alternativ
-
Tackar ödmjukast för era kunskaper!
En liten fundering till bara, ska man ha olika bredd på däcken fram och bak och varför i så fall?
-
Jag kör med 12" brett runt om å ser inga större nackdelar med det, blir lite mera tungstyrt.. Men det bär betydligt bättre på riktigt blöta myrar och i snön på vintern.. men det är väl mest vad å vilken körning man utövar å vad man själv tycker är bäst...
-
Lika breda däck fram/bak kräver (helst) likadan fälgbredd fram/bak, annars blir det breda framdäcket lite högre än bakdäcket pga att framfälgarna Oftast är smalare. Köper man där emot nya eftermarknadshjul så brukar man få 4st lika breda fälgar o då funkar det bra med bredden på framdäcket.
Väljer man 12" brett bak (standard på eftermarknads däck) så passar dessa perfekt på org.fälgen, liksaå om man väljer 10" brett däck till framfälgen. Många gillar looken av ett fett framdäck (bla Jag :D) o då lägger man till mellanskillnaden mellan 10" - 12" som bara rör sig om några hundringar :)
Gällande Bighornmönstret så har Jag en erfarenhet jag kan dela med mig!
Artrax Counturax är en kinakopia av Maxxis Bighorn, dessa Avråder jag Alla er att ens fundera på!!
Sämre vinteregenskaper finns nog inte, tex på vintersafarit i Svartnäs 2009 så körde jag 4,7mil Längre än alla andra som körde slingan som var typ 1,5mil lång. Jag blev bogserad 75% av dagen så passa er för dessa däck!
Sommar passar dom däremot till, helst asfalt oxå?! körde typ 100mil om jag minns rätt med dom o det Syntes Inte Alls, dom var som 99,5% nya när jag bytte dom mot BKT Wing som då ist var Helt Fenomenala vintertid samt i mer leriga miljöer ;)
//Janne
-
när jag bytte dom mot BKT Wing som då ist var Helt Fenomenala vintertid samt i mer leriga miljöer ;)
//Janne
de kan jag hålla med om jag har gjort mycket dragit tunga prylar och plogat kört i i djup snö BKT Wing är trevligt i terrängen och i snön, men inte på vägen... :banghead: