ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Duratec05 skrivet 10 maj 2006 kl. 08:34:44
-
Hallå där.
Tänkte försöka få lite bättre flöde genom originaldämparen på min Barossa Silverhawk 06:a...
Gissar att dämparen är rejält strypt nu eftersom det bara fiser lite lätt ur avgaset när man ger gas :)
Min fråga är, hur bör man gå tillväga för att öppna upp den helt, kapa av den är ju en ide och sedan rensa ur lite av de "mellanbrickor"(?) som finns där och svetsa ihop, eller ska man borra med långt borr från ändarna?
Om man ska kapa av dämparen, var kapar man lämpligast?
Någon som gjort liknande operation kanske?
Mvh /Johnny
-
Tänkte själv göra nåt sånt på min, men plockade bort hela originalljuddämparen, bättre att "spara originalburken" , och därför fixade jag en annan dämpare som jag modifierade lite. Ett billigt tips är att fixa en ljuddämpare från en scootermoppe, den har perfekt storlek o är lätt att bygga om, blir skönt ljud o fullt blås, (din hoj kommer att gå som en kanonkula) :roll: :wink: :wink:
-
Finns det inte på typmekonomen/micro/biltema ganska små dämpare som igentligen är till bil som man skulle kunna använda. Hittade någonstans fri flödes dämpare som bara kostade några hundringar. Och om man äger en svets kanske det kan vara något. Vad jag har hört så är det inte lika viktigt att få en avstämt avgas sytem på 4-taktare som på 2-taktare... Bara något som jag själv fnulade på innan jag hittade en honda cbr 600 dämp som jag nu kör med.
-
På en encylindrig fyrtaktare ska du normalt ha lågt motstånd i avgasysstemet.
Mycket viktigt med avstämt system på en tvåtakt, det är vad expansionskammaren är till bla, för att motorn ska fungera som det är tänkt.
/J
-
smc är en två cyl fyrtaktare
-
Ja, där ser man.... :)
På den låga trimmningsgrad som råder på en sån motor har det knappast någon betydelse. Men om man ska vara riktigt petig så ska grenröret vara avstämt, alltså volymen/längden för varje cylinders avgasutsläpp ska vara lika.
Motståndet ska dock fortfarande vara litet.
/J
-
Men på sug bilar (dvs utan överladdning) så rekomenderas det en viss motstånd i avgas ut dvs den går sämmre med raka rör än med 1-2 fullflödes dämpare
o en mc motor 4T borde ju ha samma grund ju
på överladdade maskiner t ex turbo motorer så gäller det ha så fritt som möjligt efter turbo för den fungerar ju som ett stopp
-
Titta på MotoGP, kör med raka rör.
F1 (i princip), Nascar mfl likaså. Samma anledning som man sätter på racekattar och fetare avgasystem när man trimmar en motor, man vill ha så lågt motstånd som möjligt. När avgasventilerna öppnar har avgaserna gjort sitt och man vill bli av med dem snabbast möjligt, har ingen funktion längre.
Det är av praktiskta anledningar som man har avgassystem och ljuddämpare. Men det är inte samma sak som att plockar du bort avgasystemet så kommer fordonet gå bättre. Gör man en ändring här, måste man göra en ändring där. Allting hänger ihop.
/J
-
Som information kan nu delges att jag i helgen plockade bort ljuddämparen, borrade upp strypningen inuti och skruvade dit den igen.
Vilket härligt ljud det blev!! :D + att inbillningen säger att den nog blev lite rappare på gasen.
-
Som information kan nu delges att jag i helgen plockade bort ljuddämparen, borrade upp strypningen inuti och skruvade dit den igen.
Vilket härligt ljud det blev!! :D + att inbillningen säger att den nog blev lite rappare på gasen.
Vilken diam på borr använde du?
-
Sågade upp min på intagssidan (brevid svetsen) och borrade 8st 12mm hål i plattan som sitter där inne.
Svetsade tillbax "locket".
Inbillar mig att den svarar bättre men ljudet är nästan det samma.
Men märkte att ljuddämparen inte blir lika varm numera.
-
Som information kan nu delges att jag i helgen plockade bort ljuddämparen, borrade upp strypningen inuti och skruvade dit den igen.
Vilket härligt ljud det blev!! :D + att inbillningen säger att den nog blev lite rappare på gasen.
Vilken diam på borr använde du?
Borret var nog ca 15-16mm om jag inte missminner mig, gjorde lite som ovanstående, borrade flera hål, man kom åt ganska bra genom flänsen.
Borrade även ett hål bakifrån och in, från utblåset sett.
Mvh /Johnny
-
Synd att borra sönder originaldämparen :roll: då blir det ju till att köpa "ny" när det är dags för besiktning 8O jag har originaldämparen sparad, därför fixade jag en annan burk som jag kunde modifiera istället :roll: :wink:
-
Synd att borra sönder originaldämparen :roll: då blir det ju till att köpa "ny" när det är dags för besiktning 8O jag har originaldämparen sparad, därför fixade jag en annan burk som jag kunde modifiera istället :roll: :wink:
Nja, tror nog inte besiktningen märker så stor skillnad??
Dessutom är det ju (iaf för min del) 3,5 år kvar till besiktning :)
Skulle dock gärna vilja ha en annan burk med "rakt genomflöde", typ MC-dämpare. Någon som har något tips på snygg och relativt billig dämpare? Någon somhar en liggande kanske från en MC?
Mvh /Johnny
-
Nja, tror nog inte besiktningen märker så stor skillnad??
Dessutom är det ju (iaf för min del) 3,5 år kvar till besiktning :)
Skulle dock gärna vilja ha en annan burk med "rakt genomflöde", typ MC-dämpare. Någon som har något tips på snygg och relativt billig dämpare? Någon somhar en liggande kanske från en MC?
Mvh /Johnny
Hittade en universaldämpare som funkar på MC och ATV på denna sidan:
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=index&cPath=3_8
Den är ju inte så billig iofs (1700kr) men den är ganska snygg :wink:
-
(http://quick.imgfree.net/images/49167.jpg) (http://www.imgfree.net)
Hittade en bild när den va monterat på en ATV 8)
-
Lika pris för denna (kanske är samma),på ovannämnda ställe ställe :wink:
(http://quick.imgfree.net/images/49452.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
-
Den sista var ful 8O