ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: tobbe9012 skrivet 30 oktober 2010 kl. 06:48:30
-
Av någon anledning har jag fått upp suget för ATV:er, har kört 2-hjuligt sedan jag var 14 men det känns som att en fyrhjuling vore på sin plats nu. Jag vill helst lägga ut så lite som möjligt och kollar därför på dem billigare alternativen. Såg en yamaha 350 som kom ut på blocket nyligen som jag möjligen åker och tittar på imorgon. Det som jag undrar är ifall dem äldre fyrhjulingarna från kända kvalitetsmärken håller bättre än de nyare från kina? Har inte den bästa erfarenheten från kina grejer då jag redan har fått renovera växellådan och bytt en avkickad kickaxel på fiddyn... den har nu gått sammanlagt 29mil. Vill helst unvika att göra om samma misstag igen ()p
-
Gällande kvalité verkar du ju redan ha en viss kina-erfarenhet, och sen säger du att du helst vill undvika samma misstag igen...
Det känns som om du ju har lösningen klar där! ()p
En fyrhjuling har ju dessutom en sak till att tänka på jämfört med en tvåhjuling: väghållning/stabilitet.
...och hur tror du en kinamaskin uppför sig när det förekommer glapp i alla leder samt när det redan från början är felaktiga hjulvinklar?
-
Jag tycerk att det är märkesmaskin som gäller för dig. Det finns nog inget mer irriterande än att maskinen inte går att lita på när man är ute och kör. Ska maskinen hålla hela vändan eller inte. Visst kan det hända saker även med märkesmaskiner men inte i samma utrsträckning. Sedan så har du ett mycket säkrare andrahandsvärde på en märkesmaskin. För även om 350 räcker idag så vill du med 99,9% säkerhet ha mer CC om något år. Då är det lättare att sälja en märkesmaskin.
Lycka till med köpet.
-
håller med föregående inlägg.. märkesmaskin is the way to go.. eller iaf taiwan!
taiwan så är det väll SMC, Dinli, Adly, access som är vanligast.
tänk på att fyrhjuling inte är 2hjuligt så bli inte kaxig för att du kan 2hjuling det är lite speciellt i början.
vi vill inte läsa om ännu en skada;)
-
Många som köper en kines (eller annat "lågprismärke") gör väl det pga avsaknaden av mc-reggade äldre märkesmaskiner.
Sen finns det ju dom som skiter i registreringen och vill ha en ny maskin billigt.
Klarar man sig med terrängreggat så skulle även jag rekommendera en äldre maskin av bättre märke, sen får man väl prioritera själv vilken modell och cc som man behöver och vill betala för. Sen kan det ju även dyka upp oreggade importerade maskiner, dom brukar ju vara rätt billiga men kan ju innebära vissa problem med försäkringar osv.
-
Får man en kinesisk maskin som fungerar som dom ska (har stött på många nöjda ägare på senare tid) får man ju mycket maskin för pengarna! Men den erfarenhet jag har av ""äldre märkes maskiner" är absolut inget negativt! Mosters sambo har en honda 450ES -98 som han köpte -03 den har nu gått 2.000 timmar och snarlikt många mil, han har kört hem ved (längder) från sin skog varje år sedan inköp samt lite smått smygande på stigar och tagit upp båten, det enda han gjort under dessa år han haft den är nytt batteri och service, så en välskött äldre maskin kan fungera den med!
Så åk o titta o provkör alla intressanta objekt och känn efter vad som känns rätt, det brukar vara det bästa!
M.V.H
-
Som det tidigare sades så om man hittar en "bra" kines så får man mycket för sina pengar, annars kan det gå andra vägen om man råkar få en ett måndags exempel.
Kör själv med en kines Loncin 300 som jag köpte smått begnagad och har varit extremt nöjd med kvaliteten, de fel som jag haft har varit mindre fel på elsidan och annat som kan räknas som självvållade pga de ena och det andra.
Om man inte har tummen mitt i handet och lite kreativ fixar man nog mycket.
Oftast blir det man reparerat bättre än det var från början så de behöver man inte mera reparera i fortsättningen.
Inga stora fel har ännu inte kommit fram och när jag kör är det för fullt, inge sparander här inte.
Problemen med äldre kvalitets maskiner är just åren på nacken. Allt kan fungera och vara pålitligt men åren kan ha gjort sitt åt lager, bussningar, koppling mm. Allt kan fungera men med lite glapp och kast. Och alla vet hur roligt det är att öppna bultar och muttrar som rostat fast på en 10-15 år gammal maskin. Reservdels problem kan oxo förekomma. På en nyare maskin kina maskin är allt lätt ju nytt och lätt reparerat. Till de lite bättre fabrikaten av mad in china får man reservdelar direkt från hyllan av ÅF.
Dehär kan vara något att tänka på när man väljer.