ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: minigranis skrivet 23 oktober 2010 kl. 10:43:05
-
Skall köpa familjens första ATV.
Lyckosten denna gång är 4 åringen :P och pappa får vänta.
Budgeten räcker till en Kina maskin och inte till nått värre tyvärr.
Känner mig hyfsat hemma på att meka lite så jag hoppas det skall funka.
Har snurrat in på att man bör ha någon med Loncin motor om man nu skall köpa Kina maskin.
ATV 70cc från Superbilligt http://www.superbilligt.se/product/a-55758/ verkar kunna vara något.
Har även hittat en liknande maskin på 90cc från MotorSweden http://www.motorsweden.se/product_info.php?pid=143
Någon som vet vad det är för motor i den från MotoSweden ?
Någon som har erfarenheter av den ena eller andra maskinen ?
Hur ser det ut med reservdelar, bör man med tanke på tillgång välja den ena eller andra maskinen ?
Finns det kanske andra alt. (med Kina budget - max 6000 kr) som jag bör kolla på ?
-
Loncin är nog den minst dåliga kinesen bland små atv.
Motorerna är det sällan problem med men styrleder bromsar och elsystem är helt kass :whip:
-
Tack skall ha det i åtanke, den kommer troligen att stå i sommarstugan och nyttjas ca 6-7 veckor per år. Mest för lite tomt+skogsvägsåka samt en del stig/gamla timmervägar osv.
Någon som vet vad det är för motor i den som MotorSweden säljer ?
-
Min dotter har haft sin 70cc i snart 3år,den har stått under presenning sommar som vinter det vi har bytt är bakaxel lager annars har det inte varit några problem
-
Min dotter har haft sin 70cc i snart 3år,den har stått under presenning sommar som vinter det vi har bytt är bakaxel lager annars har det inte varit några problem
Låter ju kanon det, tack.
Får man fråga varför ni bytte bakaxel ?
-
Inte axeln bara lagren,dom pajade bara för att man satt med på atv"n när hon började åka.
-
Aha läste fel.
-
Jag hade nog hellre köpt en beg suzuki 50cc istället, mkt bättre kvalitet och där tappar du nog inget i värde heller.
-
Jag kollade på Suzuki och polaris 50cc men med suzuki behövde man upp till -05 för att få hela baljor som jag tyckte kändes som ett måste för att slippa avbrutna ben och då börjar det bli rätt dyrt, men låt säga att någon av döttrarna någon gång skulle få för sig att dom vill träna detta så skulle jag inte tveka att köpa märkeshoj.
-
Bra tanke vespa.
Kina maskin får duga nu som intresse koll hos grabben, blir han sen fast så får man väl uppgradera OCH köpa maskin till pappa...
-
Det blev en ATV 90cc från Salles Import.
Maskinen har Locin motor, fjärr för start stopp och även dödmansgrepp.
Har inte fått den ännu, återkommer med en rapport.
I samma veva "råkade" pappa få en Linhai Allroad 300 2x4 från 04 också.
-
Trevligt med en maskin till dig också!
Då ses vi linhaidelen med den då. ()p
-
Yes det gör vi, skall börja med att byta alla oljor, fetta alla nipplar samt se över hjullager då maskinen inte sett service på några år.
-
Det där borde jag göra på min också.... Borde investera i en fettspruta märker jag.
Var maskinen i bra skick? Mil? Pris?
-
Du har PM
-
Sitter och tittar efter en billig maskin till grabben.
Hur var den från Salles?
-
Har bara testkört och kollat över hjullager, bultar osv på den.
Fick dra fast några bultar på A-armen som inte var åtdragna öht.
Luft i däcken kan ju också vara bra att ha, det var det som jag fick fixa direkt.
Har också kopplat in Cteks kontakt för att enklare kunna ladda batteriet plus att man får ett hum om hur pass mycket kräm det är i batteriet.
Den saknar dödmansgrepp som vissa har men avstängning via fjärren funkar.
Det som är finnas att anmärka på är vändradien som är rent utsagt kass. Man kommer precis runt på våran gata en lokalgata med radhus på, (bredden är precis så två bilar kan mötas).
Det sitter ett mekaniskt stopp vid styrstagen skall kolla om det går att modifiera lite. Kanske någon har erfarenhet av detta ?
Nu står den undanstoppad i väntan på 17/1 då det är födelsedag.
Då blir det lite åka och sen ett par täta oljebyten.
-
Bilder:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18240.msg288079#msg288079
-
Har bara testkört och kollat över hjullager, bultar osv på den.
Fick dra fast några bultar på A-armen som inte var åtdragna öht.
Luft i däcken kan ju också vara bra att ha, det var det som jag fick fixa direkt.
Har också kopplat in Cteks kontakt för att enklare kunna ladda batteriet plus att man får ett hum om hur pass mycket kräm det är i batteriet.
Den saknar dödmansgrepp som vissa har men avstängning via fjärren funkar.
Det som är finnas att anmärka på är vändradien som är rent utsagt kass. Man kommer precis runt på våran gata en lokalgata med radhus på, (bredden är precis så två bilar kan mötas).
Det sitter ett mekaniskt stopp vid styrstagen skall kolla om det går att modifiera lite. Kanske någon har erfarenhet av detta ?
Nu står den undanstoppad i väntan på 17/1 då det är födelsedag.
Då blir det lite åka och sen ett par täta oljebyten.
Läge för en status rapport, har nu haft hjulingen i dryga 1,5 år, då den står i en sommarstuga så körs den mest på sommaren 6-7 veckor samt kanske 1 vecka på vintern.
Hittils så har jag kört "täta" oljebyten, är väl inne på 3:de bytet nu, men kostnaden är ju försumbar.
Orginaltändstiftet har tackat för sig och precis idagarna så sa orginal batteriet upp sig (det har stått med Ctekladdare konstant inkopplat). Det är nu ersatt med Biltema gelbatteri.
Efterdragning av lite bultar samt stäcka kedja är allt övrigt som har gjorts.
Sammantaget så är jag nöjd.