ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Popup skrivet 22 oktober 2010 kl. 00:25:57
-
Funderar lite på hjulvikter för att få lite extra marktryck inför vinterns plogning, någon som har tips på var man kan hitta det.
Har en Polaris Sportsman 600 -05
Tacksam för svar.
-
Ett alternativ är att fylla däcken med glyko och vatten.
Ett fyllt däck väger typ 50kg om jag inte missminner mig då jag körde så på min gamla linhai .
-
Är den nån idé att använda detta på en maskin med allhjulsdrift?
På en tvåhjulsdriven maskin vill man ju få mer tyngd till drivhjulen, men spelar några kilo hit eller dit någon roll om alla hjulen är drivande?
Jag har vätska i traktorns bakhjul (trots fyrhjulsdrift) men det är för att kunna få ut mer av lastaren...
-
Då fyrhjulingen bara väger dryga 300kg så skulle en viktökning upp till 500kg göra stor skillnad .
Ju större egenvikt ju mer kan du ploga undan sedan hjälper ju lågt lufttryck samt kedjor eller dubb om vintern skulle bli som den vi hadde sist ...
-
Du har väl bagagerack på hojen, spänn fast något tungt som traktorvikter eller något du hittar i gömmorna, eller kanske baljor med sand så kan du sanda lite också om andan faller på. Vatten i däcken fungerar också utmärkt men är lite jobbigt att fylla i och ta ur.
-
Har du provat ploga med den som den är utan vikter?
Om inte så ska du se att den klarar säkert en hel del utan vikter.
Vi har en Can-Am 400 med front och sidoplog utan extravikter och kedjor som vi plogar en ca 700 m väg, och det funkar fint.
Nu är ju i f s vissa plogar sämre designade och blir mer tunga att ploga med.
Vad har du för frontplog?
-
Vi har en Can-Am 400 med front och sidoplog
Hur ser det ut med sidoplog på en atv? Har jag aldrig hört talas om :hmmm:
:nopics
-
(http://i45.tinypic.com/2wphsw8.jpg)
Tror det är den där, ser riktigt nice ut! :headbang:
Finns nog lite skrivet om den här på forumet också, men hittade det inte nu.
-
Tack, såg riktigt cool ut 8)
-
Är den nån idé att använda detta på en maskin med allhjulsdrift?
På en tvåhjulsdriven maskin vill man ju få mer tyngd till drivhjulen, men spelar några kilo hit eller dit någon roll om alla hjulen är drivande?
Jag har vätska i traktorns bakhjul (trots fyrhjulsdrift) men det är för att kunna få ut mer av lastaren...
vänta här nu, har du en traktor?? men dom går ju på diesel och har högt VRIDMOMENT :lol: :lol:
-
Diesel, ja.
Men knappast kul.
Vridmoment finns självklart, rätt högt dessutom eftersom effekten också är det.
Dessa värden hör ju som sagt ihop.
()p
-
Diesel, ja.
Men knappast kul.
Vridmoment finns självklart, rätt högt dessutom eftersom effekten också är det.
Dessa värden hör ju som sagt ihop.
()p
haha.. ja jag gissar nog att det är högre vridmoment än effekt på den motorn för att maxvarvet nog inte ligger på mer än 2000. klart en traktor är kul, jag har t.om gjort wheelies med en fordson -52a, (jaja med full bakskopa då men..)
ang "vatten"fyllda däck så hade jag velat prova det på hjulingen men det lär väl bli en del obalans om man inte får däcken helt fulla?
isåfall skulle man väl behöva vacuumsuga och sen låta vacuumet suga in vatten.
står i instruktionsboken till min traktor att man ska använda vatten med salt för att undvika frysning, men det känns inte så skonsamt för fälgen, så glykol är nog bättre.
-
Det är inte vatten, det är glykollösning och absolut inte fyllt.
Den varvar 2500 och övrig text kommenteras inte då det helt enkelt är trams.
-
Ta cementsäckar som motvikt, 2 eller 4 ibak och 2 i fram blir 100/150kg. Lägg dom i plastkassar och spänn fast, funkar fin fint.
-
Sym:en är ju tvåhjulsdriven och med snökedjor så funkar det finfint framåt men sämre bakåt, , slängde i en säck pellet på 17 kg i lådan bak och problemet var väck. Det är inte alltid att det behövs så mycket vikt för att göra skillnad.