ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: slayer skrivet 21 oktober 2010 kl. 22:37:28
-
Va o byte in min raptor o hämtade ut en ny maskin ()p
Blev en yamaha yfz 450r -09 o så blev det lite delar till också ;)
-
nu är det lov att svära..... Jävlar va fränt! Jag blir glad även om den inte är till mig :) du lär bli toknöjd! :headbang: Var bor du? blir det nå tävla med dig? Vore skoj :)
-
Din lyckost! O0
Ruskigt fin maskin. ()p
Det ser ut som du har ett par roliga kvällar i garaget framför dig. ()p
Men stog det inte i annonsen att montering ingick? :hmmm:
-
tackar ja nu är man nöjd :) Jo det är väll tänkt att jag ska tävla lite nästa år ()p jag bor i nyköping
Jo det stod att montering ingick men jag tog 09an istället för 10an och den hadde han inte hunnit montera ihop men jag sa att det kan jag göra, det är ju kul ()p
-
Ja känner en liten pojk vid namn Sverre Hjelmevoll i Nyköping, du har väl inte hört om han men man vet ju aldrig :) han bor vid gamla Mejeriet tror jag :o
-
grymt avis! fast jävligt glad för din skull! :headbang:
skitbra byte förresten! :headbang: ride hard!
-
Okej nä det är ingen jag känner till. Ska bli grymt kul o testa maskinen :) blev en powercomander 5 med autotuner också bl.a. ()p
-
Okej nä det är ingen jag känner till. Ska bli grymt kul o testa maskinen :) blev en powercomander 5 med autotuner också bl.a. ()p
Blir det e85 ? Och föresten grym maskin ()p
-
Det vet jag inte, blir det någon större skillnad?
-
Det vet jag inte, blir det någon större skillnad?
E85 ger dig 1-3hk extra beror lite på vad du har mer för trim sen innan, den räknas ju som 104-105 oktanig bensin så väldigt bra om du kör högkomp så spikar den garanterat inte, en annan fördel på varma somrar är att motorn går kallare.
Enda Nackdelen med E85 är att motorn blir mer svårstartad på vintern, hur mycket svårare vet jag inte men lite i alla fall. Men du kan ju köra 2 olika mappar och byta på vintern om det är så ()p
Jag ska slänga E85 i min iaf :D
-
Det vet jag inte, blir det någon större skillnad?
E85 ger dig 1-3hk extra beror lite på vad du har mer för trim sen innan, den räknas ju som 104-105 oktanig bensin så väldigt bra om du kör högkomp så spikar den garanterat inte, en annan fördel på varma somrar är att motorn går kallare.
Enda Nackdelen med E85 är att motorn blir mer svårstartad på vintern, hur mycket svårare vet jag inte men lite i alla fall. Men du kan ju köra 2 olika mappar och byta på vintern om det är så ()p
Jag ska slänga E85 i min iaf :D
Förbrukningen ökar väl en aning, men priset på E85 är lägre. Men några fler turer till macken blir det nog :) Sen gör det ju inget att det är ett "miljöbränsle".
-
Tjenare
riktigt fin quad.
Sen med tanke på E85 så vet ni väl att detta sliter mycket hårdare på maskinen.
Är den inte tänkt att köra på det från början så är det ju inte rätt saker i den. Men självklart går det att köra på detta men inget jag skulle rekomendera till någon. blir inte värt det extra som man får ut när man pratar så lite hästkrafter.
Bara en tanke.
All lycka med nya quaden..
Mvh Christian
-
Vet dom som kör med e85 helt utan problem. I både yfz-r och ds ()p
http://www.bigboremotors.com/engine-building.html
-
Lille brodern fixade och ordnade med sin Dinli! 560cc, komphöjd dvs. igen svetsat förbränningsutrymme, ställd förtändning och en gasare med accpump... den snurrar på riktigt bra.....
-
Tjenare
riktigt fin quad.
Sen med tanke på E85 så vet ni väl att detta sliter mycket hårdare på maskinen.
Är den inte tänkt att köra på det från början så är det ju inte rätt saker i den. Men självklart går det att köra på detta men inget jag skulle rekomendera till någon. blir inte värt det extra som man får ut när man pratar så lite hästkrafter.
Bara en tanke.
All lycka med nya quaden..
Mvh Christian
Att vissa slangar och bensinpump i vissa fall inte tycker om E85 känner jag till... Men det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett jätteproblem (osäker på om det är soppapump på yammorna?). Vad är det förutom detta som kan bli problematiskt?
-
Hmm synd att man glömde köpa hasplåtar, kanske vore bra o ha när man ska köra lagtävlingen i säter nästa söndag. ()p
Det blir min första quad-tävling och tänkte höra var får ni tag på nummerskylten som man har bak som syns åt sidorna? är det nått man snickrar ihop själv?
Kommer nog bara köra 4-timmars tyvärr.
-
du måst visa bilder när du har monterat dit alla delar :headbang:
-
Det här att E85 skulle vara så illa för motorn och fräta sönder den är bara bullshit, läst så mycket skräp på olika forum om folk som är "förståsigpåare" aldrig pillat på en skruv utan bara slaskat runt på forum. Visst E85 smörjer inte lika mycket 1L mot 1L Bensin, men å andra sidan kör du med mera bränsle på E85 så smörjningen blir + - noll, dessutom går motorn mycket renare, blir inga avlagringar eller så som det blir av bensin. Tillbaka till smörjandet, motorn ska egentligen inte behöva någon smörjning alls av bränslet om du har RÄTT olja i motorn en annan grej som folk bryr sig mer eller mindre om.
Det som kan vara farligt är om du har en gammal igensotad motor från 80-talet som aldrig varit isärplockad och öser på E85 på den, då har det en tendens att lossa på avlagringar osv. Men har du en ny fräsch motor så rock on!
En tanke till alla andra som pillar på motorer osv kan ju ta till sig av att motorn tar mycket mer stryk av att köra den hårt vid 60 grader än att köra E85, Egentligen så ska en typ quad motor som är av de vassare slagen inte köras hårt förrän minimum 75 grader. Startar du din quad, kör 1 minut och sen fullt ös plågar du garanterat motorn. Arbetstemp är A och O för slitage samt det här med att byta oljan tillräckligt ofta eller varför blir oljan svart efter en stund? Spelar mindre roll på en gammal dieseltraktor från 70talet men är lite skillnad
För att dra strået en bit längre, se på Formel 1 bilar, dom startar inte ens motorerna med rumstempratur olja, utan värmer upp olja före i en behållare, häller i det i den torra motorn och sen startar efteråt.
En annan sak är ju att tändningen ska ställas ca 5 grader tidigare med E85 för att få det optimalt, men många struntar i det och det funkar fint i alla fall, tappar ju lite effekt men inget du lär märka ;)
Jag ska då riva min motor i vinter, sätta i högre komp och byta till E85 ()p
-
Ikväll har jag monterat nerfbarsen och nya styret ()p I morgon blir den o åka till södertälje o köra lite 8) Så man får den inkörd o klar tills säter nästa helg ()p
-
Jag kör ju med Flexx's flex styre, har hört av många att det du har ska vara bättre.... kommer och klämmer lite på din hoj i Säter dårå ;)
-
Okej :D Ja Niclas hadde nyss fått hem det o tyckte det skulle va kul om jag testade det o säger va jag tycker. Du är välkommen ()p Kul o få ett ansikte på dom man skriver med ()p
-
Någon som vet hur man kopplar in en slutande killswitch på min maskin?
-
gaaaahhh....
Jag vill oxå få hem min NUUUUU!!!
-
Hmmm jag köpte ju färdig killswitch till min från GYTR... sitter 2 vita kontakter innanför ramen på vänster sida där du har vaden typ, där sitter min inkopplad i alla fall. Kollade lit snabbt på Yfzforum och hittade väl...
"If it's the Normaly open style..............
On the left side of the motor under the throttle body, there is a white plug with a red and white wire in it. Tap into the red wire with one of you wires from the Pro-Armour, and hook the other to a good ground.
If it's the normaly closed style, hook it to your OEM kill switch wires."
Gäller ju för Öppen killswitch då
har hela service manualen på datorn, letade lite på internet nyss men hitta den inte, dom tar bort länkarna så fort eftersom man inte får "sno" den... kostar typ 60kr lr nått egentligen
-
ahh okej får kolla lite o så om jag får den o funka. Man vill ju gärna ha en killswitch, eller ja det är ju ett måste.
-
Det här att E85 skulle vara så illa för motorn och fräta sönder den är bara bullshit, läst så mycket skräp på olika forum om folk som är "förståsigpåare" aldrig pillat på en skruv utan bara slaskat runt på forum. Visst E85 smörjer inte lika mycket 1L mot 1L Bensin, men å andra sidan kör du med mera bränsle på E85 så smörjningen blir + - noll, dessutom går motorn mycket renare, blir inga avlagringar eller så som det blir av bensin. Tillbaka till smörjandet, motorn ska egentligen inte behöva någon smörjning alls av bränslet om du har RÄTT olja i motorn en annan grej som folk bryr sig mer eller mindre om.
Det som kan vara farligt är om du har en gammal igensotad motor från 80-talet som aldrig varit isärplockad och öser på E85 på den, då har det en tendens att lossa på avlagringar osv. Men har du en ny fräsch motor så rock on!
En tanke till alla andra som pillar på motorer osv kan ju ta till sig av att motorn tar mycket mer stryk av att köra den hårt vid 60 grader än att köra E85, Egentligen så ska en typ quad motor som är av de vassare slagen inte köras hårt förrän minimum 75 grader. Startar du din quad, kör 1 minut och sen fullt ös plågar du garanterat motorn. Arbetstemp är A och O för slitage samt det här med att byta oljan tillräckligt ofta eller varför blir oljan svart efter en stund? Spelar mindre roll på en gammal dieseltraktor från 70talet men är lite skillnad
För att dra strået en bit längre, se på Formel 1 bilar, dom startar inte ens motorerna med rumstempratur olja, utan värmer upp olja före i en behållare, häller i det i den torra motorn och sen startar efteråt.
En annan sak är ju att tändningen ska ställas ca 5 grader tidigare med E85 för att få det optimalt, men många struntar i det och det funkar fint i alla fall, tappar ju lite effekt men inget du lär märka ;)
Jag ska då riva min motor i vinter, sätta i högre komp och byta till E85 ()p
Okej ja då är det ju bara att köra på då!
-
GRYM HOJ :headbang: Var köpte du styret ??
-
Tackar 8)
Styret köpte jag på atv-racing i eskilstuna samma ställe som maskinen ()p Niclas tyckte det skulle va kul om jag ville testa det.
-
Hemma efter en dag på tuvängen. Hade visst kommit mer snö där uppe för det va en snötäckt bana vi drog ut på men blev rätt snabbt mer lera :P Hojen kändes riktigt fin, men man känner sig lite vilsen än innan man hunnit köra in sig på en ny maskin. Nya styret verkar funka kanon men måste lyfta ett varningens finger o tipsa alla om att kontrollera o gärna dra gänglåsning på skruvarna som sitter på styret för dom hade skruvat ut sig o va nära på att lossna :o Tyckte att högersidan kändes lite väll glapp o konstig sen när jag åkte in i depån så glappade det lätt bra. Får nog hem bakfjädern till öhlinarna på måndag så då blir det att montera dom, även slip-on och powercomandern ()p
-
Grattis till hojen!
ska bli kul att höra hur den beter sig efter att du fått på dämparna!
-
:headbang: Då får man fundera på ett sådant styre, bra pris på dessa i Tyskland nu ()p Trevliga bilder :headbang:
-
Någon som vet va det är för material på orginalkröken? Måste ju svetsa dit nipprln för lambdasonden.
-
grattis, hur upplevde du den jämnfört med raptorn?
blir en canam xmx för mig, men var tvungen att vänta till imorgon med att köpa...som 18åring svämmar ju kontot inte över utan behövde vänta in lönen :P så får jag skippa krogen fram till jul eftersom jag varit sjukskriven en vecka nu så blir väl en halvdan lön nästa månad >:(
-
grattis, hur upplevde du den jämnfört med raptorn?
blir en canam xmx för mig, men var tvungen att vänta till imorgon med att köpa...som 18åring svämmar ju kontot inte över utan behövde vänta in lönen så får jag skippa krogen fram till jul eftersom jag varit sjukskriven en vecka nu så blir väl en halvdan lön nästa månad
då måst du visa bilder på den ()p
Snygg visnnings bild slayer :DV
-
Någon som vet va det är för material på orginalkröken? Måste ju svetsa dit nipprln för lambdasonden.
osäker men vet att Kawasaki's 450 har titan, vi provade svetsa i det med vanlig mig :lol: var till att lämna in
-
Okej får ta med mej det till jobbet o provsvetsa. Idag har jag skruvat lite ;D :hmmm: Några timmar till innan det går att åka igen :P
Tack Barossa killen :) Den blev riktigt grym, han som fotar är duktig 8)
-
Jag kör ju med Flexx's flex styre, har hört av många att det du har ska vara bättre.... kommer och klämmer lite på din hoj i Säter dårå ;)
Vet inte om du har hört men 7 timmars e inställt....
Får få anmälda lag :tickedoff
-
Har skruvat vidare på maskinen. Nu har jag monterat det "svenska guldet" bak och även fixat med nya luftfiltret, sen har jag svetsat fast nippeln till lambdasonden som är till autotunekitet. Har även dragit kablarna o kopplat in powercommandern. Måste bara klura ut hur jag ska koppla min killswitch :hmmm:
Här kommer lite bilder ()p
-
fler bilder
-
jä*lar vad snyggt du svetsar :o
-
Det är väl så svetsar skall se ut? :whip:
Pinne blir klart lite annat...
-
Jag tycker svetsen ser sådär ut, lite långt mellan pölarna och kanske en smula kallt.
Men jag är f.d. yrkesskadad svetsare.
Jäkligt snyggt upptaget hål dock!
Framförallt, jäkligt flott maskin!
-
Håller med Kenta, blev inte helt nöjd men det får duga. Va ett tag sen man tig-svetsa också.
-
Säger det igen :headbang: GRYM maskin :headbang:
-
Säger det igen :headbang: GRYM maskin :headbang:
Håller med till 110%!! :headbang: :headbang:
-
härligt! den ädla konsten att svetsa.
Det blev ju snyggare än vad svetsarna orginalsystemen brukar ha, mitt can-am system ser ut som RÖV i svetsarna.
för att inte tala om hur racken är svetsade.....
-
Grym hoj du har köpt! Jag blir så glad för dig. :D
Är fjädrar till Öhlins anpassade efter din vikt?
-
Kul att skriva o uppdatera när man får så många positiva kommentarer ()p
Fortsatte idag o monterade avgassystemet och dämparna fram. I morgon blir det att dra färdigt powercommandern o börja sätta tillbaks plasten mm
CORVUS: Japp det är rätt fjädrar för min vikt ()p Ska bli kul o se hur det lirar på banan :)
Lite bilder som vanligt ()p
-
fränt! :)
-
Borde sätte en varning i topicen för att man behöver haklapp när man kollar i tråden! ()p
-
Borde sätte en varning i topicen för att man behöver haklapp när man kollar i tråden! ()p
Jag håller med :headbang: :headbang: Skall bli kul att höra din utvärdering av stötdämparna ()p
-
Någon här som har erfarenhet av powercommander med autotune? Är det bara o hitta en mapning som är snarlik det man har sen köra på så ställer den in sig?
-
Snor du en mappning från internet lär den sig lite fortare om den är snarlik... så kör du typ 1 timme väldigt varierande körning, sen går du in i datorn och så står det typ "Adjustments" på sidan där du har hela listan för +/- vid olika varvtal så måste man ta use map eller va det nu står... kommer inte ihåg vad det står på knapparna :dntknow:
-
Okej ja då va det nått sånt som jag trodde då. Måste hitta en mapp som är lik min o hoppas det funkar i helgen.
-
Håller med Kenta, blev inte helt nöjd men det får duga. Va ett tag sen man tig-svetsa också.
är man en amatör pinn svetsare så tycker man det är snyggt ()p :knupple:
-
Jävlar vilken maskin! Om en YFZ-R va snygg från början så vettefan va den här e! :D
Sen tror jag nog att den inte kommer gå så dåligt eller så du kommer garanterat få många roliga timmar på den här :)
-
Nu är maskinen klar ()p Eller ja klar blir man väll aldrig :P Tyvärr blev ju helgens åkning inställd så får hoppas på nästa helg ()p
Någon som har erfarenhet av Öhlinsdämpare och kan förklara cross-over funktionen på framdämparna? Är lite förvirrad ang det :hmmm:
Några bilder som vanligt ()p
-
du ställer in hårdheten på dämparna/fjädrarna med cross-over funktionen...desto snabbare/tidigare hjälpfjädern och huvudfjäder möts ju hårdare blir dom...mindre avstånd = hårdare osv...du har nog nån rek inställning på öhlins hemsida tror jag... :)
-
Ahh okej jo det stod 18mm har jag för mig. men var ska det måttet vara? :S
-
sälja beadlocksen?? :)
-
Nej tror inte det tyvärr
-
fan :banghead:
-
Blev premiärtur idag ()p Sjuukt najs
-
Så nu lägger du ner säljtankarna och laddar till RM tycker jag! :)
-
Äntligen är det vår ()p Blev en tur idag och imorgon blir det lite åkning me :djump:
(http://img819.imageshack.us/img819/9264/2tjytd.jpg)
(http://img64.imageshack.us/img64/2113/1egerg.jpg)
(http://img858.imageshack.us/img858/1230/3etrhe.jpg)
(http://img852.imageshack.us/img852/6531/4egar.jpg)
-
Fin maskin! :headbang:
-
Snygg maskin.
Hur fungerar din styret Slayer är den bättre än fasst flexx? :)
-
Tackar
Hittils är jag nöjd, har inte kört med något annat flexstyre så där kan jag inte svara tyvärr.
-
Efter dagens åktur så måste jag verkligen ställa om fjädringen då maskinen är lägre fram o högre bak vilket inte är bra. Dock är den ställt enligt öhlins rekomendation men att köra med en dykande maskin säger ju sig självt att det inte funkar. Får testa o ställa in ride height enligt fox rekomendationer istället så den är högre fram o se hur det funkar. För idag så hitta jag nog varje litet hål på banan.
-
Nu har man fått till fjädringen helt ok och farten har ökat rätt bra nu ()p Någon som vet några bra sidor här i sverige som har luftfilter m.m till min maskin?
-
minhoj.se
quads.se
Men dom kanske du redan visste om, kommer inte på någon annan just nu i alla fall..
-
Jo har kollat upp minhoj men tycker luftfilter va så dyrt där, ska ha skumfilter till orginal :hmmm: eller kostar dom så mycket till quad. Till hojen köpte man ju filter för under 200kr typ
-
Går väl bara att köpa via Yamaha eller någon återförsäljare till dom. Betalar själv 90 pix på KTM för original skumfilter.
-
Vet inte vad dom kostar men hos Yamaha ska du nog inte få chock om det kostar 2-300. Allt är ju svindyrt där. Jag köpte ProDesigns dubbla filter för 60kr stk, visserligen passar dom inte original :-X
-
Okej får kolla runt lite ()p jag ledsnade på min kn-filter så jag monterade tillbaks orginal igen. Tycker det känns säkrare med skumfilter o lättare att hålla på med.
-
Hur kunde du ledsna på ett KN filter? Det kan ju aldrig vara jobbigare med ett KN än originalfiltret....
-
jag tycker det va helt värdelöst o hålla på med plus att det känns osäkert om man får in olja överallt. Har hållt på med skummfilter i flera år så det går på rutin och gillar det mycket bättre.
-
samma här, väljer skum vilken dag som helst framför papper, så lätta att ha å göra med tycker jag ()p
-
Jaha då va maskinen såld nu då :(
-
grattis till din nya atv. ()p var och byte maskin för en vecka sen och älskar yamaha ett riktigt bra val
-
Kan undra om grizzlyprovler egentligen läser trådar han skriver i...
Denna tråd är på sju sidor, men i SISTA inlägget står det ju att han sålt sin maskin. :whip:
-
kanske ska börja läsa hela tråden fick mig ett gått skratt när jag såg det här ;D ;D
-
haha ja det där va ju ett bra inlägg :D och tack så mycket fast det va lite sent ;)
-
sålt den? vad blir det nu då?
-
japp den är såld nu :( :( saknar den redan :banghead: hehe men suget tillbaks till hoj och enduron blev för stort så nu blir det en husaberg te 300 12a i stället är det tänkt.
-
lägg ut ett kort när du köpt den :djump:
-
japp bilder kommer ()p Åker o hämtar den på Måndag :djump:
-
Det blev ingen husaberg 300 då dom är slutsålda överallt så idag kom jag hem med en Ktm Exc 300 12a istället :D
(http://img534.imageshack.us/img534/526/39471891.jpg)
(http://img257.imageshack.us/img257/2006/52000613.jpg)
(http://img718.imageshack.us/img718/3962/70119799.jpg)
-
Läst mycket positivt om den hojen, verkar vara en jäkligt smidig sak i skogen ()p
-
Jo har haft en 300a tidigare och det är väldigt fina maskiner i skogen :D
Nu har man lite o skruva med, måste ta bort alla strypningar o sånt, bla den otroligt fula kröken men katalysator i haha fan så den ser ut :D
-
Jag får gratta dig nu istället :D grattis till den nya hojen hoppas du får många bra race med den här :headbang: