ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Fusklappen skrivet 21 oktober 2010 kl. 00:53:32
-
Jag har börjat planera köp av en quad och ett av alternativen är SMC 503 Racing Edition.
Den kommer visserligen till 99% gå på landsväg och grusväg, men jag kan inte låta bli att undra hur långt ut i terrängen man kan komma med en sådan eller är det överhuvudtaget inte att tänka på?
Vad jag har förstått så är det även svårt att få tag på hasplåt/plast till maskinen, så kanske ska man hålla sig på vägen?
Sedan undrar jag vilka metoder de har för att strypa ner den till de legala 20 hästkrafterna. Är det komplicerat att ta bort dessa?
Hur har de löst det med fotbromsens bromsfördelning fram/bak? Är det svårt att åtgärda att fotbromsen endast tar på bakhjulen?
Till sist, är det något på maskinen som ni är missnöjda med?
-
Har provkört 2st SMC 500 Wildcat se och det är en riktigt trevlig maskin på vägen.
Kan tänka mig att den är riktigt kul på grusväg också. ()p
Vad är det för andra maskiner du funderar på?
-
Övriga maskiner som jag funderar på är Dinli 450, Access 450,,,,,,,men även en Raptor 700 finns med på önskelistan, men då måste(vill) jag spara ihop lite mer insats så att lånet inte blir för stort.
Att jag inte slår till direkt på en WC 503 är att man ibland vill kunna ge sig lite ut i spenaten också utan att riskera att fastna eller ha sönder något. Ingen avancerad körrning, men jag vill nog ibland kunna fortsätta en liiiten bit där vägen tar slut.
Drömmen vore att hitta en maskin som går riktigt bra på vägen, men inte heller gör bort sig i terräng.
-
Att klara sig utanför vägarna är nog inga större problem :> Har åkt med på några turer i skogen och har löst det väldigt bra tycker jag. Då har jag fortfarande haft på asfaltsdäcken :P
Kan man bara hantera Quaden så tror jag man löser det mesta. Dock är den ju lite låg så någrta stora stenbumlingar löser man kanske inte, men det går om man vill ;>
Jag tänkte jag skulle göra mig en hasplåt till den och jag tror inte det är jättesvårt, det har ju redan gjorts av några andra :).
Jag som är 3e framifrån på denna bilden...
http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder035.jpg
Ang. att ta väck strypningarna så är det inte så svårt, sitter en plugg i dämparen som du lossar rätt smidigt och sen en skruv uppe i handtaget också, sen går han som fan :>
-
Tack Fishy!
Precis vad jag ville höra ()p
Ja, ska man ut i terrängen så ska det väl gå en liten bit om jag tolkar bilden rätt 8) Och kör man med liite sunt så ska inget gå sönder. Sen så får man helt enkelt välja ställe med försånd att köra på. Hittar man något ställe som verkar För kul att inte köra på, men inte är möjligt med SMC´n, så får jag vända hem o hämta Renegaden :)
-
Man kommer oftast längre än vad många tror... om man bara försöker!
(men det är ju rätt generellt för quads)
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405013.jpg)
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Vxj100405010.jpg)
-
Ja, efter att ha sett dessa bilder så är det inte mycket att snacka om :)
Hur är det med kvaliten på hojen i stort. Jag har inte hittat något större gnällande åt maskinen i alla fall. Visst, en o annan pryl som vibrerat loss, men sånt händer ju på de flesta maskiner.
-
även jag har en 500 wildcat,,,och kan inte vara mer nöjd tror jag.
(för dom pengarna)
min brukas till allt.
leker i sandlådan riktigt ofta, tar den på en sväng på gatan,
inga som hällst problem efter lite vana att ligga på motorvägen i 100-110.
drar på grusvägar i jätte ställ.
osv...
är kanon nöjd med hjulingen.det ända som jag saknar är ett par riktiga crossdäck,för heldagar i sandlåda eller skog.
det negativa som jag själv märkt och andra är.
blinkers bak KOMMER att vibrera sönder.om man inte tar bort glasen och smältlimmar fast dioderna..(skall tydligen funka kanon)
några har haft problem med att värme skölden på avgassystemet lossnar,.
men varje gång innan jag kör drar jag dom vill inte tappa det då det är jävligt snyggt;)
har mestadels positiva saker att nämna.
går riktigt jävla bra åxå ;) ^-^
-
Tycker min går helt okej på skogsvägar å så med.
Har dock bytt tilll Maxxis Razr däck på en uppsättning extrafälgar, som jag kör med när jag vet att det kommer vara mkt offroadkörning.
Har några (få) bilder här..
http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_itemId=3239&g2_page=1
(http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3802&g2_serialNumber=1)
(http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3681&g2_serialNumber=2)
desa däck har 20" storlek istället för 18", ska någon gång bygga lite så man kan snabbändra markfrigången,
körde fast en gång då den hängde sig på underredet, på en blöt skogsbilväg.. krypkörde iofs, med fart hade det gått bättre ;)
(http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3678&g2_serialNumber=2)
//Erik
-
Man bör aldrig ge sig på att försöka gensla mittsträngen med en quad... oavsett märke...
Oftast är det bättre att antingen ha ena hjulparet nere i spåret och andra uppe på strängen (även om det då råkar luta lite...), eller grensla spåret.
För som sagt, med rätt teknik kommer man rätt långt även med en quad!
-
mjo det va crappy kört. trodde inte hjulspåren skulle va så djupa när dom inte var det där det var torrt. :)
//Erik
-
Mitt tips är att kika på Accessen innan du slår till!
Bästa Taiwanese vad gäller finish! ()p
-
Ja, även Access 450 är värd att ta sig en titt på.
Ja, det verkar onekligen som om Wildcat:en är en utomordentlig maskin och att det som oftast till 99% är upp till föraren att avgöra hur bra det går att köra.
Det blir kanske att köpa sig en uppsättning crosshjul att skifta imellan, men den kommer till 99% att köras på slingrande vägar.
Men de gånger man Vet att man ska ut i terrängen, ja då tar jag hellre Renegaden.
En liten fundering som dykt upp är hur belysningen är på Wildcat:en?
-
skulle säga att den funkar......
men ingen höjdar belysning direkt,
polaren har på sin dinli extra ljus och då är skillnaden som dag o natt.
men utan dom så är det nog lika på dom flesta quadar skulle jag tro
-
Yamahabelysningen på Raptor 700 är troligtvis sämre än de flesta andra quads, iaf mot de jag jämfört...
Den tveklöst bästa har Honda 700XX.
...så visst skiljer det, men med hjälmlyse/extraljus så klarar man sig dygnet om.
-
Okay, låter som om man ska försöka fixa till någon form av extraljus på maskinen.
Någon som vet hur mycket effekt(watt) det finns till övers för extra utrustning när maskinen fått det den behöver?
-
Börja med maskinköpet... :whip:
Ljuset kan ju mycket väl räcka till din körning!
(men det klart, är du van vid Renegadens ljus så...)
-
Börja med maskinköpet... :whip:
Va? Måste jag köpa något först för att ha något att skruva i? :hmmm: :lol:
Jo, jag kommer inte att sätta något verktyg i maskinen förrän jag vet vad jag behöver göra för att anpassa den efter mina önskemål.
Är det mörkt så får man helt enkelt anpassa farten efter sikt. Jag har kraschat tillräckligt i mina dar :banghead:
-
Jo, jag kommer inte att sätta något verktyg i maskinen förrän jag vet vad jag behöver göra för att anpassa den efter mina önskemål.
trodde faktiskt att det skulle stå....
"jo jag kommer inte att sätta något verktyg i maskninen förrän jag har köpt den"
hehehe lite offtopic...
-
Sådär, då har man beställt en quad :D Det blev dock ingen Vildkatt utan en Access 450 SuperMoto :)
-
grattis till fin hjuling i wildcatfall ;) :djump: ;D
-
vad är de förr skillnad på FUJI 450 ochFUJI 500
mitt val står mellan access och Smc. Större motor tilltalar mig mer
vad har ni att säga ? SMC 500 VS ACCESS 450
-
vad är de förr skillnad på FUJI 450 ochFUJI 500
mitt val står mellan access och Smc. Större motor tilltalar mig mer
vad har ni att säga ? SMC 500 VS ACCESS 450
vad jag sett på bilder ser dom väldigt lika ut i det mesta (?)
//Erik
-
vad är de förr skillnad på FUJI 450 ochFUJI 500
mitt val står mellan access och Smc. Större motor tilltalar mig mer
vad har ni att säga ? SMC 500 VS ACCESS 450
Jag köpte min SMC 500 efter samma funderingar..
Jag valde SMCn då den har Fuji (subaru) motorn, mer bottenvrid och ös, mer kubic men lika effekt som 450n = driftsäkrare.
SMC har skvalpgångar i oljetanken så de jämt finns olja som kan gå systemet, de har inte Access på deras vilket är viktigt vid bus och lek!
Sen har Accessen så mycket krimskrams (bling-bling) som inte behövs. + att den väger mer.
Jag är riktigt nöjd med min SMC! Har inte märkt nått dåligt än.