ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: SmileRacer skrivet 17 oktober 2010 kl. 20:40:05
-
Hej hopp alla glada ATV ägare
Tänkte starta en tråd där jag ska beskriva mina moddningar på min Centhor 700.
Den är helt orginal i dagsläget, men har lite funderingar på moddninga.
Detta hade jag tänkt att göra:
- Ta bort krängningshämmaren - Borttaget 101018
- Plog moddning - Fixat och provmonterat 101030
- Bredda spårvidden fram och bak
- Handskydd
- Handtagsvärmare
- Mudd däck
- Snorkel till variatorn
- Snorkel till luftburken
- LED eller xenon lampor
en liten liste, kommer säkert bli längre med tiden
//Smileracer
-
Idag tog jag bort krängningshämmaren bak. tog en test tur och den känns helt klart annorlunda. inte lika hård bak, utan mer följsam i gupp och ojämnheter. Helt klart värt mödan att ta bort.. ()p
-
Idag tog jag bort krängningshämmaren bak. tog en test tur och den känns helt klart annorlunda. inte lika hård bak, utan mer följsam i gupp och ojämnheter. Helt klart värt mödan att ta bort.. ()p
Det man kan göra utan att behöva ta bort krängaren är att slipa ner tjockleken på mitten av krängaren.
Det brukar jag ha gjort på ngr snöskotrar för att få lite mer individuell framvagn uta att den ska bli för mjuk.
-
Idag tog jag bort krängningshämmaren bak. tog en test tur och den känns helt klart annorlunda. inte lika hård bak, utan mer följsam i gupp och ojämnheter. Helt klart värt mödan att ta bort.. ()p
Det man kan göra utan att behöva ta bort krängaren är att slipa ner tjockleken på mitten av krängaren.
Det brukar jag ha gjort på ngr snöskotrar för att få lite mer individuell framvagn uta att den ska bli för mjuk.
är inte chansen ganska stor att den smäller av om man ska trail köra i hård terräng?
-
Nej det är ju fjäderstål
Okej allt kan ju hända men om du tar och tar bort en tredjedel av tjockleken
Över en decimeter lång yta så fjädrar det där så att säga
Det har då aldrig gått av för mig ngn gång iaf.
Problemet jag upplever om du tar bort krängaren är att den blir så rackarns mjuk och ,då det inte är renoveringsbara dämpare så att du kan schimsa om dem hårdare så blir det för mjukt.
Det du kan göra annars är att sätta på lite hårdare fjädrar så att du får upp maskinen lite mer.
-
kan iof höja fjädrarna bak på max så får den lite mer styvhet.
ska testa lite nu framöver på lite trail mark och mudd för å se hur de vars, har fått tips om detta att ta bort krängningshämmaren bak, och då skulle man få en helt annan maskin när man är ute och åker...
du har inga andra tips, såg att du jobbar på pites största å.f. för dinli... ()p
-
Schimsa ut primär variatorn så får du en helt annan maskin läs mina tidigare inlägg om detta under allt om dinli 700.
Du kan även höra med rackelsmurf här på forumet jag har gjort det åt honom också.
Du kan självklart prova förspänna fjädern lite men risken kan vara att du då får en sprättig maskin med för snabb retur fjädring.
-
Hej hopp alla glada ATV ägare
Tänkte starta en tråd där jag ska beskriva mina moddningar på min Centhor 700.
Den är helt orginal i dagsläget, men har lite funderingar på moddninga.
Detta hade jag tänkt att göra:
- Ta bort krängningshämmaren - Borttaget 101018
- Bredda spårvidden fram och bak
- Handskydd
- Handtagsvärmare
- Mudd däck
- Snorkel till variatorn
- Snorkel till luftburken
- LED eller xenon lampor
en liten liste, kommer säkert bli längre med tiden
//Smileracer
Inne på samma linje...följer med stor fröjd :)
Tänkte själv köpa 27" mud däck av lämplig sort. Snorkel dragningarna har jag själv funderat på hur man ska lösa...
-
Inne på samma linje...följer med stor fröjd :)
Tänkte själv köpa 27" mud däck av lämplig sort. Snorkel dragningarna har jag själv funderat på hur man ska lösa...
Snorkelbygge för variatorn verkar inte vara de svåra, utan den svåra bilen är hur man löser snorkling av insuget, de sitter under sadeln på ett icke bra ställe, med två stora öppningar som måste täppas till på nått sätt. Alt, är att man "flyttar" hela kallaset. en svår nöt att knäcka. :dntknow: :-\
-
Inne på samma linje...följer med stor fröjd :)
Tänkte själv köpa 27" mud däck av lämplig sort. Snorkel dragningarna har jag själv funderat på hur man ska lösa...
Snorkelbygge för variatorn verkar inte vara de svåra, utan den svåra bilen är hur man löser snorkling av insuget, de sitter under sadeln på ett icke bra ställe, med två stora öppningar som måste täppas till på nått sätt. Alt, är att man "flyttar" hela kallaset. en svår nöt att knäcka. :dntknow: :-\
Stora hålen plastsvetsar man ihop alt. kör 2komp Epoxi samt mtrl. som nyttjas för igensättningen. Sen var det resten :-\ ska klura på det under veckan...
-
Inne på samma linje...följer med stor fröjd :)
Tänkte själv köpa 27" mud däck av lämplig sort. Snorkel dragningarna har jag själv funderat på hur man ska lösa...
Snorkelbygge för variatorn verkar inte vara de svåra, utan den svåra bilen är hur man löser snorkling av insuget, de sitter under sadeln på ett icke bra ställe, med två stora öppningar som måste täppas till på nått sätt. Alt, är att man "flyttar" hela kallaset. en svår nöt att knäcka. :dntknow: :-\
Stora hålen plastsvetsar man ihop alt. kör 2komp Epoxi samt mtrl. som nyttjas för igensättningen. Sen var det resten :-\ ska klura på det under veckan...
försök att ta lite bilder på moddningen.
-
Det fanns ju förut iaf ett typ finmaskit nät som man kunde sätta över luftburken
Tror det var go offroad som hade detta
detta nät skulle vara så fint att det inte släpper igenom vatten.
-
Det fanns ju förut iaf ett typ finmaskit nät som man kunde sätta över luftburken
Tror det var go offroad som hade detta
detta nät skulle vara så fint att det inte släpper igenom vatten.
har sett detta, och de är svin dyrt, tror ett litet ark kostar runt en tusing. ganska bra, men säg att man "råkar" dyka med hojen så luftburken kommer under vatten, då har du inga hål där luft kan komma in, och då dör motorn/stannar. och de vill man ju inte, min nästa fundering är att man tar bort luftburken och ersätter den med ett öppet luftfilter där snorkeln nästan slutar, på så sätt har man fått in luft, men frågan är om de går och hur motorn kommer påverkas... :dntknow:
-
min tanke var att du täpper till de befintliga hålen med detta nät
och sedan drar upp en snorkel
Då får den ju all luft den behöver när du kör som vanligt och inte är under vatten.
Tänkte mest att det skulle vara enklare än att klippa och klistra igen befintliga hål
-
en bra tanke, ska spåna vidare i den tråden... för de är ju som sagt inte ofta som man ska behöva dränka hojen så länge.
Men om man täpper igen hålen helt som redan är och tar upp ett nytt hål för snorkeln, tror du då att motorn kommer gå sämre? eller blir de detsamma?
-
Idag ska jag kolla lite på plog moddning.
Har en plog från en åkgräsklippare liggandes, som kan komma till bra användning nu när de nalkas snö...
hoppas de går att lösa på vettigt vis så man får av och på den på ett smidigt sätt. Man vill ju kunna åka även utan plog i vinter... ()p
-
en bra tanke, ska spåna vidare i den tråden... för de är ju som sagt inte ofta som man ska behöva dränka hojen så länge.
Men om man täpper igen hålen helt som redan är och tar upp ett nytt hål för snorkeln, tror du då att motorn kommer gå sämre? eller blir de detsamma?
Det beror ju på hur stort hål du kan göra du får ju nog räkna med att ta upp lite större när du får ett längre rör på iaf när den är under vatten
Mitt tips är ju att du tar upp hålet baktill på burken om det går
Då kan du ju dra upp snorkeln baktill på ngt sätt.
Det är nog det enklaste kan jag tänka mig
-
Det beror ju på hur stort hål du kan göra du får ju nog räkna med att ta upp lite större när du får ett längre rör på iaf när den är under vatten
Mitt tips är ju att du tar upp hålet baktill på burken om det går
Då kan du ju dra upp snorkeln baktill på ngt sätt.
Det är nog det enklaste kan jag tänka mig
vill helst ha insugs röret fram med de andra. kommer bli trixigt att lösa detta, men de ska bli kul när man har hittat lösningen.. hehe ()p
-
ahh, idag gjorde jag moddning så jag kan ha plog. Så nu kan snön komma, för de vars jäkligt bra... ()p
-
bild? :djump: :)
-
Ligger lite stiljte just nu med moddningar...
Men har en fundering iaf på att flytta upp kylaren... med förhoppning på bättre kylning...
-
jag har dragit 2st 1,5 tummare mycke smidigare en en 3tummare som en 700 bör ha
-
tjena jag moste fråga jag var ine på och köpa en dinli 700 men sen prata jag med en meck som även kör en dinli han reckomendera inte deras 700 han sa ett den har en förmåga att gå sönder när man börjar plåga den lite i skogen till frågan var fall du e nöjd med den och om den e så klen som han vill på stå ?
-
tjena jag moste fråga jag var ine på och köpa en dinli 700 men sen prata jag med en meck som även kör en dinli han reckomendera inte deras 700 han sa ett den har en förmåga att gå sönder när man börjar plåga den lite i skogen till frågan var fall du e nöjd med den och om den e så klen som han vill på stå ?
än så länge hänger jag på efter en brute, har inte märkt att den är sämre än någon annan märkes maskin.
Fick reda på idag att tydligen så har Can-Am problem med ramarna, att de är sköra, så de rekomenderas att man svetsar rör under för att stabilisera upp schassit