ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Atvfreak skrivet 13 oktober 2010 kl. 13:35:43
-
Som topic, vad ska man satsa på i vinter egentligen? Finns det för/nackdelar eller är det bara vad man tycker är grymmast?
-
Led då de drar mindre ström än Xenon - tveklöst
-
Tror Xenon kan bli lite bättre ljus om man tänker stort men till en ATV så är nog LED tveklöst bäst, drar ju ingen ström alls och blir bra ljus!
-
Det är lite att jämföra äpplen med päron. Lite beroende på tillämpning.
Ska du ha det som extraljus fram, för att ha vid arbete runtomrking hjulingen på kortare distans, ja då kanske LED-belysningen är bättre då den drar lite ström. Xenonet däremot ger våldsamt mycket ljus, och 35W-kit i 4300k ger 4-5 gånger så mycket mer ljusoutput jämfört med 55W halogen.
Baksidan med xenonetet är att det inte är legalt att montera på hjulingen om den är gatreggad. Dessutom blir ljusbilden sällan bra. Skulle inte vilja köra xenonet utan hjulingen igång på tomgång heller, tex vid arbete runtomkring.
Hoppas du förstår vad jag menar.
-
Som arbetsbelysning ger ju led ett jämnare flöde, xenon har gärna en starkare punkt i mitten.
Skogsmaskiner som har ett gäng på hytten får massa "punkter" runt sig och när maskinen gungar så "gungar" ju även alla dessa punkter och kan hos vissa förare ge symptom för sjösjuka.
Med led-paneler så blir det inte så.
Som extraljus finns det LED som levererar bra med ljus, har dock inte testa själv så vet inte om de kan mäta sig med Lightforce med xenon tex.
Det jag däremot anser som största fördelar med LED är att de främst är strömsnåla men även att de är betydligt mer stötsäkra!
De är även rätt okänsliga för spänningsfall, de tänds direkt och har en livslängd som vida överstiger xenon.
Sen behöver de ju inte balaster som måste fipplas in någonstans...
-
Som arbetsbelysning ger ju led ett jämnare flöde, xenon har gärna en starkare punkt i mitten.
Skogsmaskiner som har ett gäng på hytten får massa "punkter" runt sig och när maskinen gungar så "gungar" ju även alla dessa punkter och kan hos vissa förare ge symptom för sjösjuka.
Med led-paneler så blir det inte så.
Som extraljus finns det LED som levererar bra med ljus, har dock inte testa själv så vet inte om de kan mäta sig med Lightforce med xenon tex.
Det jag däremot anser som största fördelar med LED är att de främst är strömsnåla men även att de är betydligt mer stötsäkra!
De är även rätt okänsliga för spänningsfall, de tänds direkt och har en livslängd som vida överstiger xenon.
Sen behöver de ju inte balaster som måste fipplas in någonstans...
Också finns ju LED många gånger som vattentäta...
-
Mest ljus för pengarna får man av xenon.. LED har ju många fördelar men efter som det är ganska nytt inom extraljus marknaden så håller dom fortfarande ett högre pris
-
Någon som känner till om dessa är ett bra köp http://www.jokersracing.com/content-product_info/product_id-11023/can_am_outlander_800_jokers_racing_35_watt_12v_xenon_hid_kit.html
Finns även till andra märken http://www.jokersracing.com/content-categories/manufacturer_id-104/eagle_eye.html
-
Får nog bli led extrabelysning, känns som det bästa just nu, dock så är ju priset lite motbjudande, men är det nån som har koll på en bra sida med bra priser?
-
Jag satte dit nya lampor som jag satte i 35w xenon i och dom lyser bra.
Dom heter ABL730 och säljs på Swedol och kostar bara 175:- moms st och xenon får man för ca 500:- så under 1000:- för bra lyse det är skapligt pris.
Led är bra men dyrt som fan.
Filmat med telefonen så kvaliteten kanske inte är det bästa.
Man ser skillnaden mellan halvljuset och helljuset + 2st extraljus och xenonljuset.
Vanliga helljuset är orginalljus + 2st extraljus med 55w halogen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O7y-WiP5Xws[/youtube]
-
Detta kan ju va en variant, enda billiga jag hittat men sen finns det ju värstingarna som kostar en bra bit över tusingen. Men är man desperat så finns det en pannlampa med 1 led och 800 lumen, dock så stiger priset över tusingen igen.
http://www.humanhabit.se/se/led/12-24-volt-led-lampor/12-watt-led-lampa-12-volt.html
-
arbets belysnings led har dom ju mä
http://www.humanhabit.se/se/arbetsbelysning-x-ljus/led-arbetsbelysning/
http://www.axteka.com/axteka-power-b6.html
-
De va fett najs pris ju, men ja börjar fan fundera att slå på stort och konvertera halogen till xenon och även ha led extralysen, haha tror ni de komme bli ljust eller? :P
-
För dom som inte är främande för att snickra lite själva. Så kan jag starkt rekommendera www.dealextreme.com (http://www.dealextreme.com)
Köp vad du önskar & drivdorn till detta. Billigt som satan & skarpa lysen får man.
Bror har mixtrat en del. och kör för nuvarande med 3 lampor på ca 300 lumen styck, på sin dinli -06. Ett riktigt riktigt bra tillskott till den fotogen lampa som sitter orginal. :D
Detta till en ca kostnad av 250-300:- För alla tre.
Skall försöka ta lite bilder en kväll för att visa skillnaden, men den är enorm! Dessa lampor är i full flod så det sprider mycket.
Men det är bara att välja lins eller reflektor efter det behov man har. 8)
Finns även färdiga värsting lampor, men då får man punga ut med börsen lite mera :lol:
/Lennie
-
Det finns en led lampa på rusta som är sjukt bra ljus i och till endast 30 riksdaler, nu tror ni att jag skojar men icke.
http://www.rusta.se/ficklampa_14led_alu__p30751069.html
Det bästa med denna lampa är att den är demonterbar strax före, av på knappen och enda man behöver göra är att svarva ett nytt skruvbart lock.
Behöver jag nämna att den lyser helt sjukt, och att den är svarvad i ren aluminium. Synd bara att man suger på el och måste ha hjälp från andra. Detta blir mitt lilla byggprojekt.
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
-
Det finns en led lampa på rusta som är sjukt bra ljus i och till endast 30 riksdaler, nu tror ni att jag skojar men icke.
http://www.rusta.se/ficklampa_14led_alu__p30751069.html
Det bästa med denna lampa är att den är demonterbar strax före, av på knappen och enda man behöver göra är att svarva ett nytt skruvbart lock.
Behöver jag nämna att den lyser helt sjukt, och att den är svarvad i ren aluminium. Synd bara att man suger på el och måste ha hjälp från andra. Detta blir mitt lilla byggprojekt.
Fortfarande vanliga gamla led i dom & och inte led emitters. Det är dom man vill åt ;)
Det är en enorm skilnad på dom ()p
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
Xenon drar mycket ström i uppstarten men det ska väl funka med det på Kymcon.
Jag slår på mina 2 arbetslampor med xenonljus utan problem när jag har orginal hellyse på + 2 st 55w extraljus på och Kawan laddar bara 204watt i generatorn.
Har du koll på vad Kymcon laddar.
-
Aha ok, aa jag har ingen aning om hur mkt den laddar, men jag chansar nog på att det ska funka.
Har du 4 st extralysen 2 med xenon och 2 med 55watt halogen?+ org belysning det är ju upp mot 250-300 watt. Det lär ju lysa ganska schysst :P
-
Aha ok, aa jag har ingen aning om hur mkt den laddar, men jag chansar nog på att det ska funka.
Har du 4 st extralysen 2 med xenon och 2 med 55watt halogen?+ org belysning det är ju upp mot 250-300 watt. Det lär ju lysa ganska schysst :P
Lyser kanska bra :headbang: Jag kör inte med allt på nån längre stund för då drar nog det ur batteriet och det räcker med xenonen på för dom lyser så det räcker.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O7y-WiP5Xws[/youtube]