ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Atvfreak skrivet 13 oktober 2010 kl. 13:31:20
-
Har en enormt stor beslutsångest om jag ska fixa dubb eller kedjor till i vinter... Har en 500cc 4x4 och ska ha den till plogning och eventuellt dra/vinscha upp bilar ur diket. Sen så kan de va bra att tillägga att ja har bighorn däck och 152cm plogblad och transportsträckor på ca 2-3km.
Så vad tror ni är lämpligast? Dubb eller kedjor? Hur bra håller dubben om man kör på ren asfalt, tex där som saltat?
-
tjenare
jag skulle ha valt maxxi grip skruvdubb, funkar hur bra som helst, kör dom vintertid för att ploga och som vinterdäck då jag kör till och från jobbet varje dag 1.4 mil tor,,,,
har inte tappat en enda dubb, och de räcker i minst 2 vintrar till, har redan haft dem i 2 vintrar.
skruva i och skruva ut eller skaffa ett par extra fälgar med grova terräng däck som du skruvar i dem i å låter dem sitta i som vinterdäck,,,
kedjor ,,, mjaaa du kan ju ha dom med om du skulle behöva men det blir ett himla liv av dom när du kör.
-
Hmm ok, får nog bli dubb dårå, men vilken längd bör man ha på maxi dubbarna?
-
Hur många dubb bör man ha i varje hjul? Och vilket lufttryck är optimalt på för maximalt grepp?
-
beror lite på vad man har att skruva i ,,,,
men du kör ju maxxis bighorn så de som är näst minst skulle jag ha tagit om det inte sitter i slantarna
kostar ca 1000 kr för en sats, du bör kanske köra med 2 satser
eller så tar du de minsta för däck lite billigare och funkar minst lika bra.
luft tryck kan du prova dig fram med, men du kan köra väldigt lite i bighorn
-
Dra upp bilar från diket kan du nog glömma oavsett om du har kedjor lr dubbar!
-
beror lite på vad man har att skruva i ,,,,
men du kör ju maxxis bighorn så de som är näst minst skulle jag ha tagit om det inte sitter i slantarna
kostar ca 1000 kr för en sats, du bör kanske köra med 2 satser
eller så tar du de minsta för däck lite billigare och funkar minst lika bra.
luft tryck kan du prova dig fram med, men du kan köra väldigt lite i bighorn
Aa börjar nog med en sats så får man se hur bra det blir, så kanske man komplettera med en till senare i vinter.
Björkwen: varför skulle jag inte kunna dra upp bilar ur diket, förklara hur du tänker.?. Har släpat runt vår skogsbil som är en 240 på nästan,1,5 ton i skogsterräng + att det va punka på ett bakhlul, bara man har lite tyngd på så kan nog de flesta bilar följa med upp, annars så får man ta till vinshen(ar). Har förövrigt ryckt av en 2100kg bogserlina med atvn när 240n låg halvt nere i ett djupt dike, men lyckades vinscha upp den med brytblock sen trots att det var lite smågeggigt underlag.
Enda problemet ja ser är tyngden, men det kan man lösa på många sätt.
-
Köra långa sträckor: dubb
Köra korta sträckor: piggkedjor
Kedjor är grymt om man inte bränner transportsträckor! Mycket enklare att skifta än att hålla på med dubb eller däckbyte.
Men har du ballongdäck så kedjorna lägger i hjulmönstret så måste du dubba, men maxxis bighorn har väl ett mönster som låter kedjorna ligga utanpå mönstret!?
-
Kan ju vara att dra en bil efter sig, men om du tänker dra upp en bil som kört av vägen genom en plogkarm så får nog både du, fyrhjulingen, vinschen, kedjorna och dubbarna svettas en bra stund.