ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Honda_Erik skrivet 12 oktober 2010 kl. 18:48:49
-
Jag har en Honda som jag tänkt använda till lite allt möjligt typ snöplogning, vedkörning och, framför allt, nöjeskörning.
Den har gått ca 50h, årsmodell 2008 och är servad enligt schemat.
När jag skall åka iväg när motor och transmission är kall drar den extremt dåligt, motorvarvtalet ökar närmare fullgas men hojen rör sig knapp om det är minsta motlut. Vad kan detta tänkas bero på?
När motorn är varm drar det dock hur bra som helst.
Jag blir lite fundersam hur den skall gå att ploga snö med om den inte ens drar sig själv när den är kall?!
Jag har garanti kvar på cykeln så Honda skall nog få se till att få ordning på detta!
Jag har aldrig tidigare haft något strul med tidigare Honda motorcyklar så jag hoppas de håller samma höga kvalitet och service på sina fyrhjulingar.
-
Jag kan ha fått en förklaring på ovanstående fenomen. Enligt Honda Huset i Sunne så skall convertern fyllas med olja innan den börjar dra ordentligt, tydligen används samma olja som i motorn och inte någon separat transmissionsolja. Han rekomenderade att varmköra hojen ca 5-6min innan man kan lita på att transmissionen drar ordentligt, oljan rinner alltså tillbaks till oljebehållaren och behöver "pumpas" ut i motor och transmission.
Har ni samma symptom på era 680:is??
//erik
-
Låter riktigt tokigt i mina öron :hmmm: Att det kan va ett oljeproblem kan jag vara med på men att man ska behöva varmköra hjulingen för att få drivkraft....nja...låter inte som Honda kvalite tycker jag :hmmm:
-
Har inte detta problem med min maskin, teoretiskt skulle det var fullt möjligt om oljans viskositetsindex är lågt och det är riktigt kallt. Men det kan det knappast ha blivit även om man bor uppe i norr. Tror att det är bäst att du tar detta på garantin, något är fel! När det är kallt kör jag 2-3 minuter på tomgång innan jag kör iväg men det är för att låta motorn skall få en mjukstart och att undvika att tändstiftet går sönder.
Kvaliten på Honda fyrhjulingar behöver du inte vara orolig för men servicen är skiftande, det finns bra och dessvärre sämre ställen.
Lycka till och håll oss informerade hur det fortlöper
-
Har konstaterat att oljenivån är extremt låg, hjulingen står nu mer på Honda Huset för undersökning och montering av hasplåtar, batteriladdaruttag, snöplog mm
Hoppas de för ordning på detta men det känns som det kan bero på låg oljenivå.
-
Var tvungen att testa en kallstart med ca 20s mjukstart, tja en riktig kallstart var det inte det var bara -7 grader,
Det var inga problem med fulldrift direkt. Om problemet kvarstår borde du lämna in ögonstenen hos någon Honda service (som vet vad dom gör) som kan mäta upp momentomvandlaren så den levererar rätt tryck och flöde. Bättre att byta en momentomvandlare på garantin, då den kostar säkert en halv förmögenhet.
-
Så kan min honda vara ibland med fick samma svar av åf.
-
Hondan står kvar på verkstaden fortfarande, mekanikern har konstaterat att det är någon form av ventilfel.
Prylar är beställda och på väg. Jag har inte orkat tagit reda på mer, blir bara så trött att verkstaden drar ut på tiden. >:(
-
det var tråkigt att det drar ut på tiden, men tycker att ventilfel låter lite underligt men vi hoppas att det löser sig.
Som sagt bra verkstäder växer inte på trän.
Det finns kanske någon på forumet som kan rekommendera en bra verkstad i dina trakter om problemet kvarstår.
-
eftersom det är oljan som överför all motoreffekt så måste dels nivån vara rätt så det inte blir luftbubblor i oljan och sen kan det ju vara interna läckage som gör att oljan smiter förbi nån annan väg.
-
Efter att verkstaden gjort allt de kan har Honda MC Sverige beslutat sig för att lösa in cykeln på garantin.
Det fina är att vi får en helt ny hoj utan att lägga en spänn, snygg revansch av Honda!
Nu är det bara att vänta på den nya Honda 500FA-2011 som kommer att stå i garaget innan jul! :headbang:
-
Skön lösning! :djump: :djump: :djump:
-
De kallar jag service :sunny:
-
Oj! :o Det var riktigt bra gjort av Honda ()p
-
ännu än orsak varför man skall köra Honda, som sagt man får vad man betalar för, det är bara att buga ()p
-
Ja de var ju en bra lösning, men lite oroande över va de var för fel på den du hade?
känns som ett jobbigt fel för en som har en sån som garantin gått ut på?
-
Jag tror inte att verkstaden kunde lista ut vad felet var, symptomen var iaf att lådan drog extremt dåligt.
Anledningen att de löste det med att ge oss en ny var att de hade lång väntetid i verkstaden i Kungsbacka. Förmodligen lagar de väl den gamla när de får tid och säljer den via någon återförsäljare skulle jag tro.