ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Maboz skrivet 11 oktober 2010 kl. 13:54:35
-
Impulsköpte igår en liten 49cc till ungarna, den går dock inte bra eller knappt alls snarare...
Det är en äldre modell av denna (endast små detaljer som skiljer) http://www.superbilligt.se/product/a-8844/
Den startade inte alls när jag var och tittade på den, väl hemma konstaterade jag att det nästan var helt stopp i bensinkranen, bytte den och då gick den ett par minuter sedan dog den. Vad tror ni? Skit någonstans? Den tänder till om man ger den en dusch startgas men går bara på gasen... Planen är att byta bensinfilter och plocka ner förgasare och göra rent.
Fråga nummer 2 är om det går att få tag i reservdelar som tex. luftfilter (det saknades men jag lånade från en minicross med snarlik motor)? Har maila siten som säljer maskinen men inte fått svar.
-
Impulsköpte igår en liten 49cc till ungarna, den går dock inte bra eller knappt alls snarare...
Det är en äldre modell av denna (endast små detaljer som skiljer) http://www.superbilligt.se/product/a-8844/
Den startade inte alls när jag var och tittade på den, väl hemma konstaterade jag att det nästan var helt stopp i bensinkranen, bytte den och då gick den ett par minuter sedan dog den. Vad tror ni? Skit någonstans? Den tänder till om man ger den en dusch startgas men går bara på gasen... Planen är att byta bensinfilter och plocka ner förgasare och göra rent.
Fråga nummer 2 är om det går att få tag i reservdelar som tex. luftfilter (det saknades men jag lånade från en minicross med snarlik motor)? Har maila siten som säljer maskinen men inte fått svar.
Att den bara går en stund beror på bensinkranen som sitter på förfasaren! Plockar du bort den lilla brickan som sitter med två skruv över skruvmojen (Kranen)
Kolla spåret där soppan ska rinna när kranen är öppen! Inget spår alls typ,
Jag har pillat på en sådan där några gånger och jag tog bort hela kranfunktionen och klippt till en plåt och satte där istället = Full flöde ner till förgasaren, Satte en kran på slangen istället!
-
Idag rev jag ner förgasaren och gjorde rent, hittade lite skräp i den och glad i hågen monterade jag ihop allt i hopp om att jag löst problemet... men icke, den starta fortfarande inte. Och nu när jag höll på började det helt plötsligt droppa bensin från förgasaren, vet inte exakt var det kom ifrån.. Någon som har tips eller idéer?
-
Kan va så att det droppar från flotörhuset.
-
Idag rev jag ner förgasaren och gjorde rent, hittade lite skräp i den och glad i hågen monterade jag ihop allt i hopp om att jag löst problemet... men icke, den starta fortfarande inte. Och nu när jag höll på började det helt plötsligt droppa bensin från förgasaren, vet inte exakt var det kom ifrån.. Någon som har tips eller idéer?
Fick du nålen som håller flotören rätt, Så att den inte låser sig, Låter som din flotör står öppen och bensinen rinner ur dräneringen för förgasaren!
Prova du och ta bort orginalkranen?
-
Idag rev jag ner förgasaren och gjorde rent, hittade lite skräp i den och glad i hågen monterade jag ihop allt i hopp om att jag löst problemet... men icke, den starta fortfarande inte. Och nu när jag höll på började det helt plötsligt droppa bensin från förgasaren, vet inte exakt var det kom ifrån.. Någon som har tips eller idéer?
Fick du nålen som håller flotören rätt, Så att den inte låser sig, Låter som din flotör står öppen och bensinen rinner ur dräneringen för förgasaren!
Prova du och ta bort orginalkranen?
Måste nästan vara så. Tänkte riva ner den igen, göra rent allt noga i avfettning etc. och sedan se till att montera ihop allt noga.
Kan det ha blivit massa soppa i vevhuset efter alla misslyckade startförsök? Räcker det att plocka ur stiftet och dra i startsnöret några gånger för att "blåsa ut"?
En annan grej jag märkte var att när jag plockade bort kröken (som man måste om man vill komma åt saker och inte har mini kineshänder) så rann det ur en hel del olja ur den. Vad betyder detta? Är det så att den har körts på för fet blandning så det samlats olja där eller?