ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: 4mud skrivet 11 oktober 2010 kl. 12:16:05
-
Hej
Jag nu haft en Ares Smc 250 en vecka nu.. Nu har den at21x7x10 fram
o. 22x10x10 back..
Jag har haft tankar på att köpa lite mer breda däck vilket är bästa
för väghållning ?
-
Däckens dimensioner påverkar i ditt fall inte väghållningen så värst mer än att den får en lägre totalhöjd men det innebär samtidigt att du troligtvis måste ändra utväxlingen för att kunna bibehålla samma fart på väg.
Det kanske går att sänka hela maskinen istället och/eller sätta på spacers?
Det hjälper mera.
-
Vad har du för backdrev?
Jag har ett 32T bak och kör med 22x10-10 på vägdäcken och med 20x11-10 på terängdäcken då skiljer det 10% i utväxling mellan väg och terängdäck
-
Tack för dessa info..
Jag harde tankar OM jag kund sänka lite...för att ha lite breda däck.
backdrev ... kedja...
-
Tack för dessa info..
Jag harde tankar OM jag kund sänka lite...för att ha lite breda däck.
backdrev ... kedja...
Nu antar jag vi pratar om drevet bak (bakdrev). Backdrev finns så vitt jag vet inte på SMC, det är väl fortfarande samma drev för att backa?
32T betyder 32 "tänder" på drevet på bakaxeln som kedjan sitter på. Ju lägre antal tänder du har här, ju fortare går hojen. Men långsammare acceleration.
-
Nu vet jag inte så mycket om denna smc för jag har ingen Handbok - service bok till den ..
om det har 32T i så får jag räkna dom.
-
Nu vet jag inte så mycket om denna smc för jag har ingen Handbok - service bok till den ..
om det har 32T i så får jag räkna dom.
Brukar ofta stå på drevet som sådant. Orginal är 40T om jag inte missminner mig.
-
32T betyder 32 "tänder" på drevet på bakaxeln som kedjan sitter på. Ju lägre antal tänder du har här, ju fortare går hojen. Men långsammare acceleration.
Nu talar du ju inte sanning....
om man har 32T org o köper ett 30T så går hojen inte snabbare, då går den långsammare fast får bättre acceleration ()p
o köper man 34T så går den snabbare men med sämre acceleration :)
EDIT: Lyssna inte på mig :lol: :lol: :lol:
-
Ju fler tänder på framdrever = högre utväxling = snabbare = sämre ax
Ju fler tänder på bakdrevet = lägre utväxling = långsammare = bättre ax
Naturligtvis skrev jag fel i mitt tidigare inlägg bakdrev ska det vara inte backdrev
Sedan förstår jag inte vad du vill uppnå med ännu bredare däck. 22x10 motsvarar ju 22/250¨enl bildäckbeteckning
-
Det jag läser mellan raderna är att du egentligen inte vill ha bredare däck utan bredare hoj och då är det som nån innan skrev spacers som gäller, betydligt smidigare och billigare också.
-
Är det spacers du jagar är detta ett alternativ; http://cgi.ebay.com/ebaymotors/5-ATV-WHEEL-SPACERS-KASEA-SKYHAWK-170-250-OUTBACK-90-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27b06ca945QQitemZ170463635781QQptZMotorsQ5fATVQ5fPartsQ5fAccessories
-
20 dollars?? Möjligt att vara så billigt? Eller är det vanligt pris?
-
20 dollars?? Möjligt att vara så billigt? Eller är det vanligt pris?
+ 25 dollar i frakt. Jag beställde igår för att bredda lite mer fram till min SMC. Återstår att se om det dyker upp några grejer... :)
-
Tack för all info...
Min tanke var om jag kan har lite bredar gatdäck för säkrare väghållning OM det nu blir så :dntknow:
det lilla jag nu har kör så får jag ta lite lungt tills jag känner maskinen
:ATV:...
-
Du har bredare däck till din maskin än de flesta har på sina bilar... så det är som sagt inte där du bör börja ditt arbete.
Jag har 255 i bredd bak på min och den är helt stabil förbi 200.
-
Jag titta på ebay dom gick på $ 19.95 , sen finns en karta att det skulle även finnas i Sundvall eller ?
Det är stor skildnar mellan en bil o. atv som väller mycket lättar i en kurva om man inte tar det extra lungt...
-
Jag titta på ebay dom gick på $ 19.95 , sen finns en karta att det skulle även finnas i Sundvall eller ?
Det är stor skildnar mellan en bil o. atv som väller mycket lättar i en kurva om man inte tar det extra lungt...
Ju bredare mellan hjulen (längen på hjulaxeln kanske man kan säga?) är direkt avgörande för stabiliteten. Ju bredare detta är, ju mindre benägen att välta eller gå upp på 2 hjul. Därför man breddar bilar.
Att hänga på bredare däck enbart i avseende att få bättre kurvstabilitet verkar lite bakvänt. Det är spacers du skall ha, för att bredda hjulingen. Vägdäck exempelvis har flera andra fördelar dock jämfört med "terrängdäck" och framför allt mot de som skickas med "stock".