ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: grop skrivet 10 oktober 2010 kl. 18:07:41
-
Inte för att jag hade väntat mej att det skulle hålla i alla tider men idag hände det. Skruvarna som håller dragkroken gick sönder. En gick av den andra kröktes. :tickedoff
Finns det något färdigt förstärkt fäste att köpa eller är det bara att sätta igång och knåpa ihop något eget?
Någon som har gjort ett förstärkt fäste och kan bidra med en bild på det? :help:
(http://img717.imageshack.us/img717/1209/201010101633.jpg)
(http://img259.imageshack.us/img259/1249/201010101634.jpg)
-
Tjena!
Se denna, det är till din maskin (och CF):
(http://195.35.83.106/~xc50855/e-handel/upload/editorpictures/All500_Holder_s.jpg)
Hör av dig om det är aktuellt :)
/Benny
-
Hur fan sitter den där? Förstår inte riktigt.
Finns den på eran sida? Jag letade hos er men hittade inte.
-
Om du tänker dig att du sitter på hjulingen baklänges och tittar ner på kroken, då sitter den som den är på bilden :)
Maila in om du vill ha den, finns inte upplagd på hemsidan (än).
795:- ligger den på (priset finns att se öppet hos leverantören om nån undrar)
-
Ja alltså... de där 4 bultarna skruvar man direkt i ramen. Sen antar jag att man fäster en del i orginalskruvhålen. Men kroken ser då ut att komma en bra bit ut från bakaxeln med det där fästet. Man vill ha trycket så långt in på hjulingen för att inte tappa tryck på framhjulen.
-
Jo det kommer en bit ut, vilket är en del av hela grejen eftersom kulan sitter så långt in.
Mest är denna krok till för ED och X5/X7 där plasten kommer ut mer.
Jag har inte hört nån som haft problem med att hjultrycket varit fel.
-
Njaää... kanske inte gör så hiskelig skillnad men det är det lilla som räknas.
Jag lastar väldigt tungt ibland och hjulingen får jobba hårt så jag vill ha allt fäste som kan fås. (http://thumbs.dreamstime.com/thumbimg_382/1238487895skS2Y6.jpg)
Att man får böka för att komma in till kroken löste jag bara med att göra ett eget fäste för regplåten.
Men det är kanske som du menar att det är värre på andra modeller.
Ska se vad bysmeden här kan få till annars hör jag av mej. Ett alternativ vore att korta ner ert fäste. ()p
-
Haha, glad last du kör omkring med :)
Ja, jag tänkte på det jag med, att du kan korta ner den.
Återkom om du behöver :)
/Benny
-
Det ska jag!
(Självklart är allt hö, alla träd och all sand/grus glad som man lastar ;) )
-
Jag tycker att det ser ut som att ditt fäste sitter upp och ner.
Det är ju som försänkta hål på fästet de ska sitta neråt så att belastningen inte blir på bultarna.
Kolla det och byt bultar så blir det nog bra.
-
jag satt ditt genom gående bult så min goes å det vart bra ()p
-
Förstår hur du tänker att det är upp och ner. Men njaää... De sitter rätt väg. De är så dumt gjorda att all belastning hamnar på bultarna. Iaf på min.
frasse4x4: Vad menar du med genomgående bultar? De var ju genomgående?
-
det sitter en hylsa i ramen med gängor i ta bort dom ()p och sen sätter du i bult och mutter på under sidan då kan du dra tills hojen säger ifrån :djump:
-
I morgon blir det nog att jag åker till bysmeden som ska få fixa till något bra.
Ska se om det går att få till ungefär som på yamaha. I grund och botten sitter kroken på samma vis men har förstärkningen bakom. Den där skyddar dessutom slutväxeln om man skulle lyckas med nå tok.
(http://img824.imageshack.us/img824/5612/201010101635.jpg)
-
Idag fick jag tillbaka hjulingen från bysmeden. Måste säga att jag blev mer än nöjd. Han har verkligen format förstärkningen kring originalfästet.
Det inte är klent material han använt heller. Lite skydd för slutväxeln också om man skulle var klantig att backa in draget för långt på vagn.
Jag hade hört att killen var duktig men nu vet jag att han är det. Han hade inte behövt forma förstärkningen runt draget. Det hade ju gått med raka bitar, men det här såg verkligen proffsigt ut. På med lite färg bara så blir det kanon!
(http://img528.imageshack.us/img528/3301/201010201639.jpg)
(http://img203.imageshack.us/img203/4752/201010201640.jpg)
(http://img521.imageshack.us/img521/8066/201010201641.jpg)
-
En mycket elegant lösning! Har själv stora problem med det felkonstruerade draget där flera bultar gått åt. Har din bysmed möjlighet/intresse av att tillverka en identisk lösning till min maskin, Goes 520 ?
-
Inget är nog omöjligt. Det handlar väll bara om vad man är villig att betala. Kan ju höra med honom.
Bara det att då måste jag nog demontera min och ge honom den då han gjorde det mesta på känn och mätte inte så mycket.
Vart finns du då? Du vet inte av någon mekanisk verkstad i närheten som kan göra det åt dej då?
-
Jag svetsade fast hylsorna i ramen och drog dit nya bult med loctite. Tappade av timmer vagnen 2grr och bytte då kulan till en riktig då min orginal bara var 47mm och inte 50mm.
Håller och funkar kanon :headbang:
-
Är det en 47mm kula på alla Goes maskiner? Måste kolla så jag har rätt mått då jag kör släp på allmän väg rätt ofta och vill inte tappa det där. :banghead:
-
Vet inte om alla är det men känns som om dom vore svarvade på frihand :hmmm:
-
47 eller 48 som jag fick det till då jag mätte min är standard. Bytte omgående till 50mm då jag märkte att det glappade.
-
anledningen till att orginal går sönder är för att man aldrig drar åt bultarna som håller kroken..
Bultarna vibrerar loss och plattan rör på sig vilket resulterar ett jävla tryck på bulta.