ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: jaha skrivet 7 oktober 2010 kl. 17:54:26
-
Var kan man få tag på en Dinli 450 motor? Finns det andra motorer som passar i Dinli ramen?
Tacksam för svar!
-
Eller är det värt att laga en motor som har skurit?
-
självklart är det väl värt att laga
Beroende på hur gammal maskin du har
Jag har lite delar liggande till rätt pris vad är det du behöver för ngt
-
Ja det lönar sig att laga då det inte är lika dyrt som att laga dyrare märken.
Går ju att skaffa 500cc cylle och kolv om du hittar det, och du får lite, lite mer kraft kanske.
Går ju även sälja maskinen till andra som gillar att skruva och fixa. ;)
kolla på smc 500, polaris 500 (predator och outlaw) då det är liknande snurror men annan cc.
Har den varmnypt eller är det något som gått sönder och lossnat?
-
Det är en Dinli 450 Nitro -08.
Kolvbulten hade lossnat så kolv och cylinder behöver troligen bytas, kanske även bottenplattan.
Asiengrossisten sa att bottenplattan brukar även spricka när det här händer.
Jag tänkte om jag inte hittar några reservdelar eller en dinli motor att jag skulle försöka få tag på någon encylindrig mc motor, kanske något från KTM som är hyfsat lika i cc.
Jag har lite delar liggande till rätt pris vad är det du behöver för ngt
Ja, det är intressant. Vad har du för något?
-
ok tråkigt om det skulle vara mer än kolv och cylle.
Ja det är ju som jag alltid sagt att det är mycket mer riskabelt att anv varvhöjande cdi.
Inte bara dinli 450 motorer som ryker pga dessa.
-
Den tidigare ägaren visste inte att det satt annat cdi än original på. Men det är väl bara att hoppas att någon har de delarna jag behöver.
-
Vem pratade du med här då "jaha" ?.För ordet "bottenplatta" vet inte ens jag vad d e för nåt,o det e jag som skruvar här. ;D ringlandet på avgassidan på kolven brukar däremot kollapsa o spricka på en del som ´spikat sönder p.g.a trim-cdi. Var det du som hade den där som rasat på hemresan från säljarn?? Totalraset. mvh//hades
-
Jag pratade inte med någon hos er, det var den tidigare ägaren som sa så till mig :hmmm:
Jag kan säkert ha hört fel också.
-
Det är en Dinli 450 Nitro -08.
Kolvbulten hade lossnat så kolv och cylinder behöver troligen bytas, kanske även bottenplattan.
Asiengrossisten sa att bottenplattan brukar även spricka när det här händer. De sa även att orsaken var troligen p.ga av att det satt trim-CDI på den.
Jag tänkte om jag inte hittar några reservdelar eller en dinli motor att jag skulle försöka få tag på någon encylindrig mc motor, kanske något från KTM som är hyfsat lika i cc.
Jag har lite delar liggande till rätt pris vad är det du behöver för ngt
Ja, det är intressant. Vad har du för något?
Har allt utom toppen och cyllen
Det jag har i cylleväg är en omfodrad 450 till 500cc
Det du behöver då är en polaris kolv 500cc
eller så fixar du en cylle då har jag en kolv liggande
ny cylle kostar 3500:-ink moms
ny kolv kostar ca 1100:-ink moms
nytt block kostar 6800:- ink moms
-
Ja vet precis va ja ska göra när min motor k*kar ur...
Leta upp en KTM 640 lc4 motor från -03 å framåt (den me highflow toppen) Grym motor som me lite trim Piskar HÅRT!
Passar den inte fixar ja tills den passar. :)
-
Köpte du den som var annonserad på blocket?
Ett fynd om du fick den för 4000kr! ()p
-
Det var någon sån motor jag hade tänkt :) Men jag vill gärna ha den vägreggad och jag vet inte vad de säger på besiktningen om jag kommer med en KTM motor. Jepp, det var den som var annonserad på blocket. Så 4000:- var ett bra pris?
-
Då har du fyndat ville själv köpa den men för långt att åka
här har du en motor http://www.blocket.se/alvsborg/KTM_640_LC_4_Motor_29948048.htm?ca=15&w=3
-
Då var det ett fynd som jag trodde (och hoppades). Tack för tipset om motorn.
-
Om d e den jag tror så e motorn HELT kass.veven e krokig o toppen e totalrasad.Men 4000 e ju ett fynd hur som helst. mvh/hades
-
Hej !
Du kan kolla här http://www.mcskrot.se/Demonterad.htm står att dom har en dinli 450 08 säljes i delar.
Do
-
Jag återkommer om jag behöver något. Jag måste först kolla vad som har klarat sig.
Har allt utom toppen och cyllen
Det jag har i cylleväg är en omfodrad 450 till 500cc
Det du behöver då är en polaris kolv 500cc
eller så fixar du en cylle då har jag en kolv liggande
ny cylle kostar 3500:-ink moms
ny kolv kostar ca 1100:-ink moms
nytt block kostar 6800:- ink moms
-
Då har du fyndat ville själv köpa den men för långt att åka
här har du en motor http://www.blocket.se/alvsborg/KTM_640_LC_4_Motor_29948048.htm?ca=15&w=3
Synd bara att framdrevet e på fel sida... men sånt löser sej... :)
-
Är det någon som har provat att besiktiga med t.ex LC 4 motorn? Eller är det bättre med någon annan motor?
-
Jag skulle tro det blir svårt med någon annan motor än en en Fuji 450 -500, dom är ju inte direkt blinda eller dumma på SBP....
-
Jag skulle tro det blir svårt med någon annan motor än en en Fuji 450 -500, dom är ju inte direkt blinda eller dumma på SBP....
De kan gå... Ja besikta min Hotrod me 475 hk 6,6 liters v8 istället för den reggade 4,3 liters på 115 hk utan problem.. :)
-
Ja det är ju nästan samma sak, en Hotrod och en heltypsgodkänd MC......
I så fall ska jag montera V8 i Raptorn :whip:
-
Vad tror ni om Raptor 700 motorn? Kan det fungera?
-
Ja det är ju nästan samma sak, en Hotrod och en heltypsgodkänd MC......
I så fall ska jag montera V8 i Raptorn :whip:
Så en rod skulle gå igenom lättare än en quad för att de e en rod? Icke! Både sfro och sbp ska godkänna den... men sbp brukar va blinda... 8)
Såååå, att en dinli skulle klara sej genom me en lc4-motor e inget otroligt om man bara orkar genomföra bytet, lc-4:an har ju drivingen på höger sida... :hmmm:
-
Jo men en Rod är "one of a kind" så att säga och därmed inget de kan relatera till andra likadana. En Dinli däremot är en masstillverkad maskin som dessutom har kåpor med namnet dinli på, så KTM skulle nog svida i ögonen på en besiktningsman även om han var halvblind.
Jag skulle absolut råda till att byta till en likadan motor som original, eller en annan Fuji 450- 500cc motor.
Det är extremt svårt att få hembyggen att se fabriksgjorda ut, jag tänker på motorfästen, ramändringar, luftfilter, avgas och inte minst motornumret.
-
Det är ju bara prova att sätta i en helt annan typ av motor och se vad som händer på besiktning.
Jag skulle då inte göra det.
Det enda jag skulle chansa med är att sätta en bigbore cylle. (Så wild and crazy är jag)
Verkar ju inte vara så blodiga priser på nytt enl. Ironmans uppgifter
Så kolla vad som behövs sen överväger du.
-
Det kommer bli en 450 eller 500 fuji motor, för att vara på säkra sidan. Förhoppningsvis kan jag använda original motorn, men då kommer det bli 500cc cylinder och kolv.
-
Polaris cyllen kostar om jag inte minns fel 6-7000:-
Kolven kostar 2395:-
Så det är lite prisskillnad när det står polaris på grejjorna
Kolla vad det kostar till typ smc el så