ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Purren skrivet 5 oktober 2010 kl. 14:03:52
-
Ja vart börjar man :banghead:
Grabbarna grus från Avesta kanske kan dela med sig av lite erfarenheter hur ni gjorde för att få tillstånd.
En led där Terrängreggat och vägreggat får vara.
min tanke på hur man ska gå tillväga.
1 Markägare.
2 Kommun
3 Klubb
4 polis
Rättvik står på tapeten med ledningsgator långa som attan och utgång ifrån någon av klubbarna som pysslar med motorsport.
Hur är intresset för fler leder?
Tycker vi att det räcker med en i Avesta?
Är ATV-folket redo att jobba för det?
Vill vi ha det, Kommer dom att användas? :hmmm:
Ok kalla mig dåre och rätta mig om jag har fel men grabbarna i Avesta har lyckats!
Det måste bara gå att få fler lagliga leder!
Kom gärna med synpunkter....
-
Klart att flera vill ha leder!
Jag tog fram kartor och ritade in leden i Hofors och skickade detta till SATVF i ett tidigt stadium men har inte hört något mera ang. detta utom att Avesta skulle bli klart innan vi går vidare.
Har pratat med kommunen och dom är intresserade men nu känns det lite som man står själv och vet inte hur man ska gå vidare.
Vet inte om SATVF hjälper till längre då jag inte har fått information.
Medför detta en massa kostnader för ev. klubb med Bullermätningar, miljöpåverkan, arrende mm. mm......
Dags att få lite info nu så alla kan gå vidare med sitt jobb!
-
Härligt med flera i samma båt!
Om några år så kanske vi sakta sakta sakta.. börjar bygga leder i samma takt det kommer upp nya skoterleder..
Men visst vill någon hjälpa till med att fixa en till led så är alla välkomna!
Misstänker att en klubb är en bra ide att börja med för att verka lite organiserade när vi pressenter ar detta för berörda myndigheter.
Har fått känslan att man nog lär ligga på lite för att få igenom en sån här sak.
Jag resonerar så här:
Kan vi åka rally på avlysta sträckor i skogen så kan vi åka ATV på led.
Kan vi åka enduro i skogen så kan vi åka ATV på led.
-
tror det handlar mycket om att man träffar rätt folk, tyvär har ju just ATV fått lite skamfilat rykte och det e nog mycket för all svartkörning som pågår och retar alla markägare.
Jag snacka för ett par veckor sen med en markägare som har en skoterled på sina marker och jag fråga honom om det var grönt om vi körde med våra hojar där, javisst sa han å sken som en sol då slipper jag röja skiten sa han :D
Tänk om man kunde få det bemötande överallt :D
Men desto fler som jobbar på det här desto fler får upp ögonen på det och ser att det behöves leder.
För skulle jag ha en laglig led här då skulle jag använda den iallafall!
-
Dom som fixade Säter träffen bör veta exakt hur det går till , dom hade tillstånd på kraftledningen till träffen och vad jag förstår så fick dom välja om dom ville ha ett permanent tillstånd eller inte. Hör med Lowest här på forumet han kan veta lite mer. ()p
-
bra tråd det här.vi försöker också få till en egen laglig bana :djump:
-
Svenska ATV Föreningen hjälper gärna till från start till mål. Men inte själva. Dvs det måste finnas en lokal klubb som kan ta ansvar för att driva/underhålla/kontrollera leden. Så här går det till;
1. Bilda en lokal klubb (kan göras via SATVF och Ni erhåller 3500:- via oss årligen för att driva den)
2. Kontakta markägare och be om tillstånd för att få köra under kontrollerade former
3. Kontakta kommun för en ansökan/erinran (kan skötas av SATVF)
4. Teckna ett avtal med markägaren (SATVF har färdiga avtal)
En annan väg kan vara genom skoterklubben om det finns en sådan.
SATVF kan stå ansvarig för markarrendet medens den lokala klubben står för tillståndet från kommun.
TIPS! Kontakta inga myndigheter innan Ni rådfrågat oss - vi har tips och erfarenheter som kan vara bra att ha.
-
Svenska ATV Föreningen paketerar nu möjligheten att bilda ATV klubbar lokalt över hela landet. Detta gör vi i ett samarbete med MHF Ungdom som vi har ett djupt samarbete med.
Skall vi kunna utveckla ATV åkandet i landet måste vi organisera oss likt snöskoteråkarna men lite smartare! Med smartare menar vi att man redan nu inom SATVF har skapat möjligheten att ta fram körleder som bara får brukas av medlemmar med stöd av Transportstyrelsen. Vi kommer inte behöva jobba aktivt för att införa ledavgifter utan kan styra detta genom medlemskapet. De som inte är medlemmar och ev. kör ändå kommer bryta mot terrängkörningslagen vilket kan bli riktigt dyrt!
Det är ett krav om man vill ha en led eller ett område att köra på att det finns en lokal förening bakom. Därför är det viktigt. Det blir också mycket enklare att gå till markägare såsom kommuner m.fl om man är organiserade.
Det ända kravet vi har på föreningarna är att Ni skall acceptera att vara környkta och vilja hålla aktiviteter också för de yngre förarna. Vi tycker att just ett av våra ledord – körsäkerhet – bör läras ut redan när intresset för fyrhjulingen växer. Vi vet ju också att det står små fyrhjulingar i vart och varannat garage men avsaknaden av ställen att köra kontrollerat på är få. Detta vill vi tillsammans med Er som medlemmar ändra på genom att få Er att bilda lokala klubbar över landet.
En annan fördel med en klubb som också har en ungdomsverksamhet är att det blir mycket svårt för de etablerade motorbanorna att säga nej till körning på dessa anläggningar.
Vill man sen också arrangera träffar och tävlingar är arrangemangsförsäkringen, reglementen mm. löst genom detta sätt att organisera sig lokalt genom SATVF.
Genom SATVF finns också ett ekonomiskt upplägg som innebär att dessa klubbar årligen får ett verksamhetsbidrag om 3.500:- + ca 50% av den medlemsavgift som klubbens medlemmar betalar in till MHF Ungdom.
Hela konceptet bygger mao på att Ni bildar hängklubbar till Svenska ATV Föreningen som blir anslutna till MHF Ungdom med alla förmåner det innebär. Det finns bla möljghet att söka projektpengar och investeringsbidrag centralt.
SATVF hjälper sen Era klubbar skapa leder och körområden, men i samverkan. SATVF teckar och har redan tecknat markarrendeavtal men måste ha en lokal klubb som står för den lokala driften och kontrollen av leden.
Entligen skulle jag uppmana all befintliga ATV klubbar att ombildas, detta då fördelarna genom vårt koncept är så många och löser ”problem” som man annars kan få vid arrangemang mm.
En annan väg att göra detta på är att bli medlemmar i lokala skoterklubbar där det finns sådana. Vi tror att de skulle uppskatta fler medlemmar som också kan vara en hjälp vid underhåll sommartid och sladdning vintertid.
Vill du/Ni bilda en klubb eller har Ni en klubb? Tveka inte att kontakta någon i SATVF´s styrelse.