ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: grop skrivet 3 oktober 2010 kl. 11:34:41
-
Som jag fattat det så är Goes och CF samma sak så då det verkar som fler finns här så postar jag min tanke här.
När jag kör i terrängen med skaplig fart så tycker jag att det slår onödigt mycket i styrningen. Om jag tex kör på en större sten i med lite lagom fart så måste jag hålla emot för att det inte ska slå styret åt det hållet stenen är.
Polarna kör andra märken så som honda och yamaha och de säger att de inte upplever samma sak. Nu har vi inte testat att byta maskiner under svår terrängkörning.
Är det så att på en GOes/cf moto så bygger fälgar och bromsar väldigt mycket utåt. Det jag menar är att tyngdpunkten sitter längre in än vad hjulen i sej gör. Som om man skulle sätta på tjocka spacers så blir det brytningar i navet.
Jag funderar på att för att få bukt på mitt problem så får man försöka med att ha fälgar som bygger innåt.
-
Det lilla jag kan jämföra med själv, är min goes 520 och min morbrors arctic 650, och märker nog ingen större skillnade i just det fenomenet, träffar jag på en stubbe med ett hjul, så nog rycker det i styret, men det har man ju i åtanke när man "planerar" framför sig under körningen.
Den skillnad jag märkt mellan just dessa två maskiner, är att arcticen är någon cm bredare, och 7-8cm högre, och har myyycket mer pulver, twinnen gör den mycket mer explosiv,. arcticen klättrar bättre, och hänger inte lika lätt upp sig, på stubbar och dyligt, men explosiviteten i motorkaraktären gör istället den lite mer svårdoserad när man ska smyga fram.
Svårt att jämföra rättvist, båda är roliga och jag är otroligt nöjd med min.
-
Jag upplever nog inte detta som ett problem, men kan förstå att det uppkommer om man kör fort och träffar nån sten/stubbe, men kör man då inte lite väl fort om man upplever detta? :hmmm: Är det så kraftiga stenar där jag kör så begränsar jag nog hastigheten för detta också. En maskin som har servo känner man nog inte av det på samma vis, dock kan väll det medföra att man kör ännu aggresivare i terrängen och då kan man fråga sig om det är så bra för hjulupphängningen att köra på det viset.
En servo är ju till för att maskinen ska vara lättstyrd.
Annars får du byta till den nya Suzukin 500XP, den har en vridsensor som känner av stötar och aktiverar då en elmotor som hjälper föraren att parera stöten som blir av exempelsvis en sten eller stuppe. :)
-
Jag får nog ta och köpa mej en sådan. ;)
Jo visst måste jag erkänna att det vart lite väl hög fart på okända vägar. De obligatoriska hornen kom fram där vi körde :DV
Är väll kanske inte världens största problem. Men som nybörjare så måste man höra runt lite om vad som är normalt.
Jag vart mest bara förvånad över att polarna inte kände något. Men de har som Yamaha och Honda. Inga skitgrejer direkt.
-
Måttet från vridande centrum till yttersida däck skiljer emellan maskiner ja... vet bla att Polaris påstår sig ha det minsta avståndet där, just för att minska denna påfrestning.
Hur det är emellan Yamma och CFmoto mfl vet jag dock inte.
Servostyrning minskar ner problemet också, samt fälgar med annan offset (om det nu får plats).
Annars är ju styrdämpare ett finfint hjälpmedel mot just detta!
(kostar typ samma som två fälgar)
-
goes å cfmoto är byggda på en kopia av yamaha grizzly 660 ramen å har samma styrgeometri å bärarmar... Det du skulle kolla är toe in justeringen.. justerade den på min goes jag hade å det vart mycket bättre.. Jämför man canamen jag har nu så var goesen bättre i avseende på slag i styret..
-
Precis som pson skriver
Kolla toe-in du både spar däck och får mindre slag i styret om du har toe in ist för toe ut :headbang: :headbang:
-
Har skruvat in tårna lite idag. Tog en snabb/kortvända i skogen i halvhög fart. Tror bestämt att det vart bättre. Tror den vart stabilare på asfalt också, men jag testade den ändå mindre på asfalt.
Nu har jag inte mätt något men jag drog in hjulen väldigt lite. Tror inte det behövdes mycket heller. Framdäcken är ändå slitna redan.
-
()p om jag inte minns fel utan att gå in i servicemanualen så ska toe in vara 0--5 ()p
-
I Morgon blir det en ordentlig provrunda. Jobbar halvdag och så fort man fått i sej lite käk så drar jag och 2 till iväg på en långrunda efter grusvägar och i skogen.
-
tenk også litt på hvordan kjøre stilling du har press albuene opp slik man gjør når man kjør cross/enduro er lettere å ta slag i styret då
-
Haha... tur att det finns google translate.
Visst har det betydelse hur körställningen är. Men nu då jag har ändrat hjulvinklarna tyckte jag att det blev mycket bättre. För att få bort det sista är det nog bara servostyrning som hjälper.
Körde 4 mil i skogen efter stigar och gamla traktorvägar i torsdags. Upplevde inte samma stötighet nu längre. ()p