ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Haugbitz skrivet 11 februari 2005 kl. 10:29:24
-
Tja.. Jag undrar hur mycke hästar jag kan få om jag byter kolv på min raptor? Och hur stor orginal kolven är? MVH Peter
-
Jag är ingen expert på ämnet men av min tidigare tester med andra maskiner så tror jag knapt att du märker skillnaden det kan kanske röra sig om max 1-5hk om inte 0,5 men visst tekninken går frammåt
-
8) Enkelt förklarat: Ingenting om du inte menar att höja kompen förståss. Höjer du kompen genom mer kubik förlorar du hp på topp men får igen det på lägre varv. Höjer du kompen genom tex. "hög-komps kolv" så ökar effekten över hela registret. Orginal har raptorn ca 143 psi komp, Ökar du detta till tex. 160 psi ( 11:1) så ökar topp effekten från 45 till ca 53 HP. 8)
-
mmmm, men med sista förslaget kan det bli kinkigt att köra på "handelssoppa".
-
En polare till mig har en ganska trimmad bil som absolut inte går på handels soppa... men han har provat STP;s oktan höjar och slår han i 50Liter 98oktaning bensin och en flaska sådant så går bilen utan problem men dock inte med de hk som han får med recing bränslet
Provade och hälla sådan i min warrior och man märkte helt klart skillnad men om det är så hälsåsamt för motorn vet jag ej
Men kul är det :twisted: :twisted:
-
8) Myten om race bränsle är som religion 8) Enda annledninge till att använda race bensin är att den är "stabilare" från dunk till dunk och samt att vissa har högre octan tal .Det är det högre octan talet som gör att du kan ha högre komp och genom detta få ut mer effekt. Jag har gjort många tester på alla möjliga race bränslen från oxygeniserade till metanol,toulen,aceton och diverse nitro mixar det sistnämda gav några extra hp i en prov motor ( cheva 305 ), motorn kördes med samma setup men med lite olika förgasar bestyckning beroende på bränsle. Det är och förblir en myt att den ger mer effekt men man kan åstakomma en del andra nyttiga effekter med åvan nämda innblandningar, 8)
-
Ja, jag är i alla fall glad att jag får ut 440hk på veven (bromsat) från handelsjunket i min Cheva 502:a med insprutning. (sitter i båten om någon undrade)
-
vet inte precis om raptorn men grizzly 660 har orginal 13:1 i komp. tror att det var lite mer oxo kollade allt sånt när jag satte ihop min motor.
-
Lycka till med motor haveriet :lol: :lol: :lol: inte en chans, ca 9:1 eller 140 Psi har den .
-
Jag har gjort många tester på alla möjliga race bränslen från oxygeniserade till metanol,toulen,aceton och diverse nitro mixar
Inom dragracing (top fuel) drar dem igång på "vanlig" soppa tror jag det är genom att hälla i luft intaget för att sen när motorn börjar bli varm slå på primära bränslet - Nitrometan. Ingen person med hörseln i behåll kan undgå vrålet från motorn när Nitron flödar sin väg in och ut ur förbränningskammarna.
När de kör på Nitro laddar dem runt 8gånger så mycket jämfört med vanlig handelssås och får en effektökning på runt 2,5ggr.
Läs här om du inte gjort det redan:
http://auto.howstuffworks.com/question642.htm
Var sjutton köpte du större mängder Toluen???