ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Delarium skrivet 22 september 2010 kl. 21:35:33
-
Tänkte starta en liten projekttråd på min första ATV.
Framöver tänkte jag uppdatera fortlöpande med bilder, info osv.
(http://www.delarium.se/atv/atv.jpg)
-
Det som är gjort åt hojen:
- Omdrevad, 32 tänder bak
- LED-baklampa med inbyggd regplåtsbelysning
- Blå bakgrundsbelysning i mätarhus
- Spacer bak, 12cm
- Vända fälgar fram, 5cm?
- Dekaler
Fick igår hem Xenonkitten från www.Humanhabit.se !
Hade beställt Xenonkit H4S 4300k (snyggast imho!). Fick ett samtal i tisdags av personalen på humanhabit och frågade om jag var säker på om jag skulle ha H4S :hmmm:
Blev lite förvånad, så jag frågade vad han menade; om han kunde rekommendera något annat. Förklarade läget att det skulle sitta på en ATV, och att jag helst förstås ville ha hel och halvljus, men hade tänkt jag skulle nöja mig med halvljus då H4S-lampan endast är ett ljusläge.
Då förklarade han att jag troligtvis bara skulle få helljus, då fokus på lampan skulle hamna fel. Så han frågade vad jag hade för sockel igen, och om jag inte ville ha bi-xenon istället. Vilket jag också fick utan extra kostnad! Tack för det, så nu ligger bi-xenon, reläkit, och slimballast hemma! :headbang:
Grym service!
(http://www.humanhabit.se/shop/11788/art88/h3410/3003410-origpic-0a9309.jpg)
-
Har påbörjat kabeldragningen i hojen för strömmen. Har försökt vända och vrida på detta, men hur jag än gör måste relät komma "undertill" så det ligger lite i skottelden för vatten och ev lera. Är det någon fara för relät om det kommer vatten? kan man linda in det i typ plastpåse för att hindra vatten komma in?
Nästa utmaning blir att få dit lampan, då ingen av de lampsocklar ens är nära att passa. Finns det någon som xenonkonverterat en SMC?
-
Då var Bi-Xenonkittet monterat! :D :D :D :headbang:
Vilken sjukt stor skillnad det är! Ljusbilden är lite fel, men inte helt åt pipsvängen ändå. Hel och halvljus fungerar perfekt, riktigt trevligt är det! Ska ut och prova det seriöst nu ikväll, ta en lite längre tur ut i mörkret för att uppleva skillnaden på riktigt.
Om någon är intresserad av att veta närmare hur jag gjort, så hojta till. Har sökt lite i forumet men inte sett någon som Xenonkonverterat sin SMC.
-
Du får väl ta nån mörkerbild så vi får se hur det blev!
-
Du får väl ta nån mörkerbild så vi får se hur det blev!
Ska göra det vid tillfälle. Kom precis hem från tur ute i "natten" och kan inte mer än säga att det är ruskig skillnad. Den lyser upp rätt mycket på sidorna, inte så mycket mitt i vägbanan. Kanske det går att justera reflektorn lite. Men den är ju dessutom av i ett fästa. I klassiskt SMC-manéer :)
-
FÖRE XENONKONVERTERING:
(http://www.delarium.se/atv/100823/2.jpg)
EFTER XENONKONVERTERING:
(http://www.delarium.se/atv/101016/1.jpg)
(http://www.delarium.se/atv/101016/2.jpg)
(http://www.delarium.se/atv/101016/3.jpg)
(http://www.delarium.se/atv/101016/4.jpg)
-
Fick min 3" spacers för framhjulen idag :D :D :D
-
Innan 3" spacer fram:
(http://www.delarium.se/atv/101018/1.jpg)
Efter 3" spacer fram:
(http://www.delarium.se/atv/101018/2.jpg)
-
Snön har fallit i Västerås, och en fin lördag skulle bli en perfekt tur med nya dubbade däcken. Hade införskaffat från Superbilligt en uppsättning bakdäck (däck och fälg) och sedan skruvdubbat.
Dock har superbilligt inte monterat rätt fälg, har troligtvis fått 4x100 istället för 4x110 som jag bad om. Blir så inihelvete förbannad. :banghead:
-
Riktigt trist att du fått fel fälg, hoppas dom kan fixa det snabbt så du får ut och leka lite!
-
Det verkar som jag fått rätt fälgar ändå av Superbilligt. Åkte dit och gick in och förklarade att de inte passade, och att det inte kunde vara 4x110 som jag ska ha på min hoj. Han mäter och kollar, och kunde konstatera att det visst är 4x110. Blir väldigt förvånad, och försöker förstå varför jag inte fick på dessa fälgar på min hoj. SMC ska ju ha 4x110 bak.
Åker hem igen och mäter en gång direkt på hubben, och ser att det är 4x100 jag har. Har inte läst någonstans att det ska vara skillnad mellan 170cc och 250cc, men det verkar det vara.
-
Det verkar som jag fått rätt fälgar ändå av Superbilligt. Åkte dit och gick in och förklarade att de inte passade, och att det inte kunde vara 4x110 som jag ska ha på min hoj. Han mäter och kollar, och kunde konstatera att det visst är 4x110. Blir väldigt förvånad, och försöker förstå varför jag inte fick på dessa fälgar på min hoj. SMC ska ju ha 4x110 bak.
Åker hem igen och mäter en gång direkt på hubben, och ser att det är 4x100 jag har. Har inte läst någonstans att det ska vara skillnad mellan 170cc och 250cc, men det verkar det vara.
Jag har precis samma problem, tydligen var det 4x100 jag har på min -04:as barossa, men fälgarna är på 4x110, hur löser man det enklast, fälgarna har jag ju redan. Vill kunna skifta snabbt mellan fälgarna med, finns det nån hub/spacer/adapterplatta för att få det att funka?
-
Jag orkade inte hålla på att leta efter nya hubbar, eller köpa nya spacers. Jag krängde av orginaldäcken och satte på vinterdäcken. Får göra åt andra hållet i vår sen.
-
Okej, jag köpte nya fälgar för dom var snyggare, polerad plåtfälg så det ser ut som krom, står qmax på dom, ser riktigt nice ut, vill bara få dom att passa ()p