ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Byggisboy skrivet 21 september 2010 kl. 18:46:21
-
Hej! Ska som projektarbete i trean bygga en tippvagn till en ATV, kärran kommer att byggas liknande denna (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=25502.0;attach=4861;image)
(Hoppas de är okej att jag lånar din bild kymco kenta, grymt läckert bygge)
Jag har tänkt att använda mig utav julas axeltappar passande Opel fälg samt 4 stycken vanliga Opel plåtfälgar med däck, någon som har några kommentarer runt detta?
Jag skulle gärna vilja veta lite mått, t.ex hur bred kärran är från axeltapp till axeltapp, vill även höra om ungefär vilka mått som är vanligt på flaket?
Övriga tips och råd tas gärna emot! ()p
Mvh Byggisboy! ::)
-
Angående bredd så är det ju smidigt om du bygger så spårvidden blir samma på kärran som på en normal atv. Blir mycket lättare att köra då än om kärran skulle vara bredare.
-
Angående bredd så är det ju smidigt om du bygger så spårvidden blir samma på kärran som på en normal atv. Blir mycket lättare att köra då än om kärran skulle vara bredare.
Ja de är ju rätt smart! :D har ingen fyrhjuling än men vill klart ha en, men vad ligger en normal fyrhjulings spårvidd på ungefär?
-
För en oinvigd kanske det är lätt att missa att om kärran skall kunna funka någorlunda i terräng så mer eller mindre krävs pendlande boggie, men det kanske du har koll på?
Så hjulen kan klättra:
(http://www.pmo.se/images/tillbehorATV/vagn/nyvab_boggievagn/BoggislagD.jpg)
-
För en oinvigd kanske det är lätt att missa att om kärran skall kunna funka någorlunda i terräng så mer eller mindre krävs pendlande boggie, men det kanske du har koll på?
Så hjulen kan klättra:
Har lite kläm på det, hur fungerar själva leden? Är det ett hål med ett rör i sen ett rör till och sedan en bult rakt igenom? Samt en fett nippel så man kommer åt att smörja de inre röret som går emot de andra röret?
Eller finns de någon annan smart lösning? Alla råd och tips är varmt välkomna!