ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: SeTi skrivet 13 september 2010 kl. 12:23:10

Titel: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 13 september 2010 kl. 12:23:10
Hej!

Har sökt på forumet efter svar på denna fråga men inte hittat, så jag skapar en egen tråd helt enkelt.

Min Dinli 450 är helt orginal från -07, och dämparen är orörd men skruven som stryper gasen är borttagen.
Problemet är att om jag drar på mycket gas så "hostar och harklar" sig motorn och det bluddrar på högre varv.

När jag gasar sakta upp till max är det inga problem...

Jag vill åtgärda detta och vet inte vad jag ska satsa på?

Slipon? Öppet filter? Bränsle skruv?

Tacksam för svar :)

Ps. Jag är nybörjare med motorer och att mecka..
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Bast3rd skrivet 13 september 2010 kl. 18:21:35
Du kanske måste rengöra förgasaren :)  :headbang:
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 13 september 2010 kl. 20:49:01
Tack för ditt svar,

men hur gör man det?  :D
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Bast3rd skrivet 13 september 2010 kl. 21:01:29
enklast är nog att ta bort förgasaren och sen är det bara att ta bort lock mm på förgasaren och blåsa rent munstyckena som är kopparfärgade  :headbang:
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 15 september 2010 kl. 22:08:57
Har läst att vissa lägger grejerna i bensin för att dom ska bli rena?

Bör man ha en sprängskiss innan man börjar meka kanske?
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Bast3rd skrivet 15 september 2010 kl. 22:32:12
Ja man kan ha grejorna i bensin för att dem skall bli rena men jag brukar inte ha detta pga det blir bra kladdit ändå, men jag brukar blåsa rent bara brukar hjälpa bra, sprängskiss nja brukar ge sig ändå men är man novice så kanske det är bra, tror inte en skisss hjälper så mycket ändå  :headbang:
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 16 september 2010 kl. 10:08:40
Om man inte vill använda bensin så finns ju "brakleen" Knäppt stavat, ja vet...
Egentligen bromsrengöring på sprayburk men funkar KANON till Munstycken m.m. 
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Delarium skrivet 16 september 2010 kl. 11:56:10
Om man inte vill använda bensin så finns ju "brakleen" Knäppt stavat, ja vet...
Egentligen bromsrengöring på sprayburk men funkar KANON till Munstycken m.m. 

+1

Riktigt bra för rengöring av det mesta.
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Bast3rd skrivet 16 september 2010 kl. 18:36:00
japp detta är riktigt bra,  :headbang:
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 17 september 2010 kl. 12:20:12
Men då provar jag att göra rent med lite sånt, och kanske köper lite tryckluft på burk på Biltema!

Tack för era svar! Ska prova detta i helgen och så får vi se om det löser problemet  ()p
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 17 september 2010 kl. 15:02:47
Men då provar jag att göra rent med lite sånt, och kanske köper lite tryckluft på burk på Biltema!

Tack för era svar! Ska prova detta i helgen och så får vi se om det löser problemet  ()p
Gört!
Skriv ett svar på hur de gick sen :)
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Bast3rd skrivet 17 september 2010 kl. 17:41:04
Lycka till
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 19 september 2010 kl. 22:44:05
Okej, så nu har jag gjort rent munstyckena och den går helt klart bättre!
Det bluddrar inte alls lika mycket på höga varv... men..

....det blir avgasknallar på maxgas, och det verkar som första och andra växeln är värst då man ganska snabbt når varvstoppet?

Om jag drar mer eller mindre full gas på ettan bluddrar och knallar det väldigt fort, men på fyran är det bättre. Endast på max gas som det knallar, ej bludder (fyran och femman typ)

Är det så att varstoppet är ställt efter strypt effekt, och att när man sedan vill gasa mer tycker hojen att man får ge sig?  >:(
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Delarium skrivet 20 september 2010 kl. 09:37:57
Okej, så nu har jag gjort rent munstyckena och den går helt klart bättre!
Det bluddrar inte alls lika mycket på höga varv... men..

....det blir avgasknallar på maxgas, och det verkar som första och andra växeln är värst då man ganska snabbt når varvstoppet?

Om jag drar mer eller mindre full gas på ettan bluddrar och knallar det väldigt fort, men på fyran är det bättre. Endast på max gas som det knallar, ej bludder (fyran och femman typ)

Är det så att varstoppet är ställt efter strypt effekt, och att när man sedan vill gasa mer tycker hojen att man får ge sig?  >:(

Dubbelkolla så du inte har läckor mellan förgasare och motorblock. Kolla också stiftet, vad har det för färg? Avgassmällar kan i vissa fall vara mager blandning.
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 september 2010 kl. 19:26:21
Jag fick rätt fina avgassmällar på min Linhai 300 när jag hade slarvat dit en annan ljuddämpare och den satt löst och läckte i skarven mellan rör och dämpare.
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 20 september 2010 kl. 21:28:00
Hade en massa fullgas smällar på min förra fiddy å de berodde precis som Delarium skriver, att de va otätt mellan block/fugge...
Lättast kollar du genom att spraya typ 5-56 eller startgas mellan fugge/block när du står på tomgång, Har du läckage ändras varven en hel del även om de bara e en liten läcka...
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 22 september 2010 kl. 13:57:53
Hade en massa fullgas smällar på min förra fiddy å de berodde precis som Delarium skriver, att de va otätt mellan block/fugge...
Lättast kollar du genom att spraya typ 5-56 eller startgas mellan fugge/block när du står på tomgång, Har du läckage ändras varven en hel del även om de bara e en liten läcka...

Menar du att jag ska spruta på utsidan av gummit? Och vad för skillnad gör det om man har startgas eller 5-56?

Angående ljuddämparen är det orginal och strypt, har inte pillat med den alls. Får väl kolla den om det inte rör sig om ett läckage.
Tack för svaren föresten!
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 22 september 2010 kl. 17:55:29
Startgas e att föredra... Ja i skarvarna å runt anslutningarna mellan fugge å cylindern....
Om du har en läcka t.ex mellan gummit å fuggen, suger motorn i sej startgasen å då ändras motorvarven å då ere bara å öppna å kolla packningar å sånt......
 Googla "tjuvluft" om ja förklarar dåligt...   ()p
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 23 september 2010 kl. 23:16:19
Har gjort testet med startgas och det hände inget med varvet. Slutsats att den inte nyper tjuvluft.

Jag provade att låta luftburken vara öppen och då gick maskinen mycket bättre! Jag har provat och dra på choken när jag kör fullgas och det verkar inte göra någon skillnad, förutom att ljudet på motorn blir lite "mörkare".

Vad för slutsats kan man dra av detta?

Skulle detta kunna bero på att strypningen faktiskt ÄR borta i dämparen, och att den får för lite luft pga av det?
Jag köpte den begagnad och den hade då i princip stått i ett garage i 3 år.

Nåt som kan påverka?

Tack ni som läser  :)
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Delarium skrivet 24 september 2010 kl. 11:55:32
Har gjort testet med startgas och det hände inget med varvet. Slutsats att den inte nyper tjuvluft.

Jag provade att låta luftburken vara öppen och då gick maskinen mycket bättre! Jag har provat och dra på choken när jag kör fullgas och det verkar inte göra någon skillnad, förutom att ljudet på motorn blir lite "mörkare".

Vad för slutsats kan man dra av detta?

Skulle detta kunna bero på att strypningen faktiskt ÄR borta i dämparen, och att den får för lite luft pga av det?
Jag köpte den begagnad och den hade då i princip stått i ett garage i 3 år.

Nåt som kan påverka?

Tack ni som läser  :)

Gick alltså bättre utan lock på luftburken? Kanske är det så att A/F-R blev bättre iom ökad lufttillgång, men fortfarande är det en hund begraven. Hur går den när du kör fullfart?
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 september 2010 kl. 13:59:20
Hur mkt har du kört med maskinen? Har den stått länge kanske bensinen blivit lite dålig, men du kanske har kört så pass att du fått i den ny bensin.
Bara en liten tanke...
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 24 september 2010 kl. 18:06:50
Har gjort testet med startgas och det hände inget med varvet. Slutsats att den inte nyper tjuvluft.

Jag provade att låta luftburken vara öppen och då gick maskinen mycket bättre! Jag har provat och dra på choken när jag kör fullgas och det verkar inte göra någon skillnad, förutom att ljudet på motorn blir lite "mörkare".

Vad för slutsats kan man dra av detta?

Skulle detta kunna bero på att strypningen faktiskt ÄR borta i dämparen, och att den får för lite luft pga av det?
Jag köpte den begagnad och den hade då i princip stått i ett garage i 3 år.

Nåt som kan påverka?

Tack ni som läser  :)

Gick alltså bättre utan lock på luftburken? Kanske är det så att A/F-R blev bättre iom ökad lufttillgång, men fortfarande är det en hund begraven. Hur går den när du kör fullfart?

Jag har nu provat att ta bort snorkeln mellan luftburk och insug. Nu går den i princip perfekt. Fullgas går den rent till varvstoppet.... tror jag. Har liksom inget att jämföra med..

Kollade ändpipen och till min förvåning var pluggen bortmonterad.

Alltså har jag en ostrypt maskin med org luftfilter och 137,5 bestyckning högfart. Kan det vara det som är hunden som är begravd?
Jag menar att den kanske går lite snålt på fullgas av den anledningen?

Vad betyder A/F -R?
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 24 september 2010 kl. 18:50:29
A/F-R = Air/Fuel Ratio, Luft/Bränsle blandningen...

De kan va så att den behöver mer luft om man öppnar upp avgaset... 
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 september 2010 kl. 19:11:30
och mer bränsle så den inte går för magert...
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Delarium skrivet 24 september 2010 kl. 19:13:33
och mer bränsle så den inte går för magert...

Alltså större huvudmunstrycke :)
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 24 september 2010 kl. 20:28:20
Tack för era svar!

Var köper jag munstycken och hur vet jag vilka som passar? Sökt och sökt på forumet men hittar ingen info.

Om jag sätter in UNI och bestyckar om kommer jag då behöva göra något åt dämparen, eller kan den sitta även då?

Har fått för mig att kedjan är 108 länkar, nån som vet?
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 24 september 2010 kl. 21:17:50
Dämparen kan sitta men du får mer effekt å fränare ljud om du byter, å du kommer nog billigt undan om du kan svetsa lite avgasrör själv...

Köpte munstycken här: http://www.exxo.se/system/webshop_showdetail2.asp?HID=746&HSID=12994&FID=735&Kid=9568_6008&PID=150078
 
Måste vara Mikunis lilla runda munstycken, varken dom stora eller sexkantiga passar...
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 24 september 2010 kl. 21:40:23
Tack som faaan! Nu är munstycken beställda. Tog upp till 170.

Köper sen nya drev, Unifilter så blir det åka sen  :lol:

Är det svårt att plocka bort länkar på kedjan om man drevar om till 15/36?
Vill gärna göra detta med vet inte om jag kan görat själv?
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 25 september 2010 kl. 10:28:59
Man läre väl ha en såndär kedjebrytare eller kör man en Hillbilly-lösning å tar en vinkelslip å slipar bort toppen på länkpinnarna, å sen slår ur dom me ett drivdorn...
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: _kim_ skrivet 25 september 2010 kl. 19:26:34
När ni ändå snackar kedja. Någon som vet hur många länkar det är original ? Jag tänkte köpa en till som passar till original-drevningen.

//Kim
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 25 september 2010 kl. 21:49:29
Enl. Reservdelsboken ska de va en 520 kedja med 96 länkar....
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 1 oktober 2010 kl. 21:50:32
Okej gott folk...

Jag har nu bestyckat om till 160 main, skruvat ut bränsleskruv 2,5 varv. Satt på UNI -filter samt drevat om till 15 kuggar fram.

Går så jävla mycket bättre än innan.... MEN...

Den bluddrar fortfarande om jag varvar ut på alla växlar. Det är värre bludder på de lägre växlarna medans 3-5 bluddrar endast precis på slutet.

Ska jag prova med 170 main istället, eller handlar det här om något annat?
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Delarium skrivet 1 oktober 2010 kl. 23:34:48
Okej gott folk...

Jag har nu bestyckat om till 160 main, skruvat ut bränsleskruv 2,5 varv. Satt på UNI -filter samt drevat om till 15 kuggar fram.

Går så jävla mycket bättre än innan.... MEN...

Den bluddrar fortfarande om jag varvar ut på alla växlar. Det är värre bludder på de lägre växlarna medans 3-5 bluddrar endast precis på slutet.

Ska jag prova med 170 main istället, eller handlar det här om något annat?

http://www.braigasen.com/fullgas.htm
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 2 oktober 2010 kl. 00:09:44
Tack för den länken!

En grej jag funderat på är att den bara gått ca 50 mil på 3 år, och den förra ägaren hade den stående i garage för det mesta helt enkelt.

Jag undrar om detta kan påverka?

Har läst att man bör gör rent tanken och förgasaren?

Jag har blåst rent alla munstycken men inte tagit ner hela gasaren och jag har inte rört nålen eller nåt sånt..

Vad tror ni?
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: SeTi skrivet 2 oktober 2010 kl. 20:02:33
Bestyckade upp till 170, nu går den rent till varvstoppet :)

Nu är jag inne på att pilla med nålclipset lite för mellangasen.

Uni + 170 main = drag!!!

Helt annan maskin än orginal, trots org dämpare.

Tack ni som skrivit i denna tråd :)!!!
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Pv544 skrivet 2 oktober 2010 kl. 20:42:45
Skönt att det går bra nu!  :headbang:
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Shorty skrivet 2 oktober 2010 kl. 20:48:31
GöttGött!!!  ()p
Titel: SV: Dinli 450 bluddrar
Skrivet av: Delarium skrivet 3 oktober 2010 kl. 20:53:06
Bestyckade upp till 170, nu går den rent till varvstoppet :)

Nu är jag inne på att pilla med nålclipset lite för mellangasen.

Uni + 170 main = drag!!!

Helt annan maskin än orginal, trots org dämpare.

Tack ni som skrivit i denna tråd :)!!!


"Kött fifan"    O0