ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Tintin skrivet 2 maj 2006 kl. 14:25:34
-
Mina backspeglar på min DMX 450 var för dåligt åtdragna kring kullederna så de fällde in sig redan vid 50km/h. Skruvarna som man drar åt det hela med ser lite klena ut, så jag vågar inte dra så hårt. Funderar på att droppa locktite eller liknande direkt på kulleden men undrar om någon har en bättre idé?
-
Kontakta din åf!
Sånt knas ska man väl inte acceptera på en ny hoj ändå.
-
Om du drar åt dem så kommer spegeln att lossna från hållaren.
Fästet bakom är så klent så om man skruvar fast dem hårdare blir det för mycket vibrationer i dem.
Min ena rasade bort 5km efter jag dragit åt skruvarna och den andra höll på att rasa idag så istället för att den åkte i backen så ryckte jag den.
Ska kolla om jag kan förstärka den på något vis.
Fler tips som du kan kolla på är att köra locktite på skruvarna till brännskyddet på kröken. De har en tendens att vibrera loss.
Skruva av soppakranen och kör gängtejp på gängorna som är på soppakranen. Gängorna glappar redan från början och efter c:a 80 mil så sprutar det soppa från den. Det är ju inte så kul om man är långt hemifrån. Kom ihåg att det ska vara MYCKET gängtejp, så mycket du kan ha på.
En bra grej är att göra rent förgasaren. Min flödade efter typ 15mil på vägen hem från jobbet. Efter lite meckande så kom jag hem och kunde skruva av den och göra rent. Skruvarna till koppen på förgasaren sitter som f-n men sätt en skruvmejsel i skruven och knacka lite med en hammare sen vrid som fan så lossnar dem.
Hoppas detta är till någon hjälp för er Dinli ägare.
-
på min backspeglar är glaset limmat runt kanten med limpistol...Och sen har jag lackt ett par varv eltape på kulorna och dragit åt..så dom sitter perfekt...flyttar sej inte ens i toppfart :wink: (finns väll risk att eltapen glider undan till slut..så locktite är nog bäst)
-
Det där är ett problem på alla Dinli,Masai osv med blinkersen integrerad i backsegeln.. det många gör är att helt enkelt byta till -05:ans speglar och köpa ett par balla diodblinkers... annars är det väl superlim som gäller :)
-
Japp så blev det bytte upp mej till 05:ans backspeglar och
satte på blinker i ett fäste vid stötdämparna och vipps nu ser
man vad det är för något bakom en även när man kör :P
har sagt det förut och säger det igen backspeglarna med blinkersna
är rena skiten oavsett lim ,loctite och extra muttrar ect :evil:
-
Japp så blev det bytte upp mej till 05:ans backspeglar och
satte på blinker i ett fäste vid stötdämparna och vipps nu ser
man vad det är för något bakom en även när man kör :P
har sagt det förut och säger det igen backspeglarna med blinkersna
är rena skiten oavsett lim ,loctite och extra muttrar ect :evil:
När man får dom och sitta still så blir det inga vibrationer i dom å man ser perfekt.....Enkelt..
-
Jag får 2st nya på garantin nu och de skickar inte ens ut 06:an backspeglar för att det har varit så mycket problem med dem.
Det är bara 05 backspeglarna som gäller.
Nackdelen är ju att man åker på att skaffa blinkers fram.
-
Nya blinkers måste väl ingå i garantin ändå. 8O
-
Tack för tipsen KeNZo! Tyvärr är jag inte alltid så proaktiv som jag borde vara. När jag läste om din soppakran så trodde/hoppades jag att i och med att min soppakran inte verkar stämma överens med vad som står i instruktionsboken så är det säkert något dom har åtgärdat. Icke så! Jag hann i och för sig hela 100 mil innan det hände :lol: Åkte och tankade igår kväll och märkte när jag var klar att det droppade från kranen. Kände efter med handen och den satt lös. Körde mycket försiktigt hem och fick börja med att tömma tanken (typiskt att jag märkte det precis när jag tankat fullt!). Konstaterade sedan att det var mycket knepigt att komma åt med gängtejpen, så jag la över maskinen på sidan och stöttade upp den på en planka (kanske lite riskabelt, men det funkade). Bifogar bilder på själva reparationen samt bild på soppakranens lägen. Som jag misstänkte så stämmer den inte med vad som står i instruktionsboken. Med kranen pekandes framåt (i färdriktningen) så är det reserven, rakt ner så är den på och bakåt så är den av.
http://quick.imgfree.net/43966 (new window)
http://quick.imgfree.net/43967 (new window)
http://quick.imgfree.net/43968 (new window)
Ett par andra saker jag har märkt:
På blinkersen bak har man nu satt en gummiplatta mellan fästet och blinkersen för att den inte ska vibrera sönder. Kan meddela att det inte hjälper. På den vänstra blinkersen har skruven vibrerat loss ur plasten i alla fall. Läste också någonstans om problem med att dom tar in vatten. Det har jag inte råkat ut för, men dom tar in lera och damm hela vägen in innanför det orangea glaset som sitter innerst. Har nu åtgärdat med eltejp vilket verkar funka.
Mellan fotpinnarna sitter en metallstång från den ena sidan till den andra som ett extra stag. Den är vinklad i ena änden och gängad i den andra. Min har gått av vid gängan, så nu måste jag skaffa en ny.
Jag gnällde tidigare över att jag blev bländad av hastighetsmätaren vid mörkerkörning och fick ett par bra tips om hur man skulle kunna åtgärda detta. Har nu gått på en low-tech-lösning som funkar kanon. Jag trär en svart strumpa över mätaren vilket gör att jag slipper bländning samtidigt som man ser igenom den :lol:
Vad gäller brännskyddet på kröken så har inte mina skruvar vibrerat loss. Det bakre fästet har kort och gott spruckit runt skruvskallen så det inte finns något att dra fast det med längre. Dessutom är ju skyddet för kort tycker jag (har bränt hål på brallorna). Har för mig att jag såg någon tråd med händiga människor som tillverkade egna. Någon som kan hjälpa mig hitta den igen?
I övrigt så går den kanon!
-
Med risk för att verka tjatig. Det mesta som du radar upp borde väl vara saker som ska åtgärdas på.... ja just det Garanti.
Såg att det inte satt något skydd på för drev och bromsskiva. Något som kommer senare??
-
Det stämmer sunfire att det ska göras på garanti, men vissa grejer får man fixa till själv i väntan på att man kan komma in med hojen. Skyddet är för tillfället avskruvat då jag lyckades knäcka det på en sten i helgen. Nu är det limmat och ska skruvas tillbaka igen.