ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: zyxis skrivet 11 september 2010 kl. 16:49:08
-
Hej, behöver hjälp med min raptor.
Den är så otroligt instabil och orolig över 85 km/h i hundra är den rent livsfarlig.
Går inte o hålla en rak kurs utan vandrar fram o tillbax över hela vägen.
Har testat olika lufttryck och hjulinställningar.
Har dunlop orginal offroaddäck på, sänkt fram och bräddad 13cm bak.
Kör nu på toe in 4mm på fälgkanterna och 0.7 i däcktryck men som sagt har testat allt snart.
Blir den bättre eller sämre av i sänka eller brädda, kan det vara att den inte är sänkt bak eller bräddad fram. :( :(
Hoppas nån kan hjälpa mig.... :cry: :cry: :)
-
Kolla så att hjulhubbarna är åtdragna...
-
Japp det är dom, inga glapp i lager eller stag alls.
-
Är den bara sänkt fram får du jävligt dålig castorvinkel, spindeln måste luta bakåt för att få stabilitet. Testa med att antingen sänka även bak eller höj fram igen!
Dessutom ska man sträva efter att ha bredare fram än bak, eller iaf lika.
-
Höjde den fram idag och gjorde en hjulinst. men den är fortfarnade väldigt orolig och rent farlig, fattar inte varför...... :( :(
-
har du kollat om muttern till styrstången sitter löst? :hmmm:
vet att på en dinli jag haft så hade den släppt några varv och glidit förbi sprinten som sitter där för att förhindra att den ska ramla av :o
-
Drar den åt något håll eller svävar den så att säga?
-
Den drar åt båda hållen, går liksom inte att hålla en rak kurs, blir värre ju fortare jag kör.
Vände fälgarna för att simulera spacers idag gjorde ca 10cm, blev inte mycket förbättring.
-
Prova att ställa lite toe ut istället. Gjorde så på min gamla 660, den blev stabilare då.
-
Toe in i fram gör att maskinen svänger in väldigt bra och gör maskinen väldigt nervös!
-
Han som du köpte den av tyckte inte de va så farligt som du beskriver. Dom två andra Raptorerna som stod i garaget vinglar oxå mer eller mindre, tror de är en vanesak o du hade väl inte kört fyrhjuling innan? De är ju inte direkt väghållning som en mc.
/Juha
-
Förstår att det inte är som en mc men jag har en
kompis som har kört quad väldigt länge och han anser att
Den är mycket mer instabil än den borde vara.
Han har en raptor 660 och den kan jag köra 120 utan att det känns farligt så det kan inte handla om att jag är ovan.
Tror inte häller att alla är mer eller mindre vingliga om man läser lite på olika forum, hade alla hjulingar varit som denna hade inte detta forumet haft så många medlemmar.
Över 85 km/h går det inte att hålla en rak kurs vare sig du är proffs eller inte. Men men ska förhoppningsvis lösa det så jag oxå kan njuta av hjulingen.
-
det finns mycket att kolla på. dåligt inställd framvagn. ovala däck. bukliga fälgar. krökt bakaxel. mm... sen hjälper det inte med att den är sänkt fram och breddad bak, ta av och prova.
-
En fråga!
Köpte du den gråa som var till salu i Skövde?
-
Prova ställ toe-in 0
Min som jag hade var lite känslig när den var ny så jag ställde den på 0 och det funkade perfekt på alla underlag.
Jag kunde ligga i 130km på vägen med min och hålla i styret med en hand och den gick spikrakt. Jag körde med orginalhöjden och crossdäck på den.
Min vinglade inget på vägen och det gorde inte kompisarnas Raptorer heller. Men alla åkte med orginalhöjden på dom och crossdäck.
Jag provade å vända fälgarna fram på min men fan va det blev spårigt och det gick knappt att åka.
-
Min känns också lite vinglig men kan lätt ligga i 80-90 utan att vara rädd, över det känns inte så skoj men det är mest för att vinden hugger tag i en stup i kvarten.
Du har verkligen kollat upp eventuella glapp? Ställt styret i varje ändläge och ryckt och haft dig?
Är maskinen voltad eller krockad? Extremt mycket vingel kan betyda att något är snett.
-
Ställde idag toe 0 och upplevde en stor skillnad i stabilitet, kan nu ligga 90 utan att det känns som om jag ska fära av vägen, fortfarande inte 100% men mycket bättre :headbang:
Imon ska jag testa lite toe ut så ska vi se om det blir bättre eller sämre. :dntknow:
Tack alla så länge ()p ()p ()p
-
Gött för dig ()p Hoppas du är nöjd annars.
-
Ställer du toe-out så blir den säkert mer stabil men kommer svänga in sämre!
Frågan är om du kommer märka det. :hmmm:
-
Märkligt om det är toe0 och den fortfarande inte är 100%.
-
Nu tror jag att jag har fått den så stabil som det går, kör med typ 1-2 mm toe-out, känns riktigt bra ;D ;D
Tack alla för era visa råd, ni är grymma :headbang:
-
lustigt.. då är det altså tvärtom mot vad man brukar säga? då måste jag ändra min toe in.. här rätt mycket.
synd bara att ena styrstaget behöver sig en fet smäll för att släppa:p
toe out så ska den ju svänga lättare och bli ostabilare i högre farter.. hmm..
har någon en bra teori?:P
-
Precis som heatfire är jag lärd tvärtemot de ni säger. Säger inte för den skullen att det är det ända rätta men om någon kunde förklara...
-
Tjena zyxis, har du kollat nått på bakaxel och sving lagrena då dom kan ge vingel, kolla så även muttern sitter fast, och hjul hubbarna bak, det är sånt som är grymt avgörande för perfekt körning.
-
Den lilla erfarenhet jag har och vad jag har läst så ger toe-in i fram en nervös bil på rakor medans den svänger in väldigt fint.
Däremot toe-in i bak gör att bilen blir stabilare på rakorna.
Låter konstigt jag vet. :hmmm:
-
saxar in lite info om hjulvinklar
CAMBER:
Överdelen av hjulet lutar inåt när man har negativ camber, och utåt om man har en positiv cambervinkel.
CAMBER-vinkeln används för att ändra bilens tendens till över eller under styrning. ( jämför fram/bakhjulsdriven bil i sladd..)
Värt att tänka på är att denna vinkel givetvis ändrar sig när bilen fjädrar, eller då något hjul passerar en kant/skarv eller dylikt.
Kraftig kurvtagning kräver därför val av hårdare fjädrar för att förhindra förstora variationer i Camber-vinkeln..
TOE IN respektive TOE OUT:
Om hjulet pekar inåt talar man om Toe in. Toe In kan öka stabiliteten rakt fram i höga farter.
Toe Out kan däremot underlätta ingången in i en kurva (dvs bilens vilja att påbörja en sväng).
All inställning av Toe In eller Toe Out blir således en kompromiss i fråga om : "Viljan att ha en stabil bil rakt fram eller en bil som är lätt att svänga med".
Här får man prova och variera bilens inställning lite beroende på körstil och på banans utformning.
Väga mängden kurvor i förhållandet till längden av raksträckorna. Vilken inställning ger snabbaste varvtiderna ?
Caster:
Positiv CASTER-VINKEL ökar bilens stabilitet rakt fram.
Dessutom påverkas kurvegenskaperna vid en ökad castervinkel. Stor castervinkel ökar trögheten för att påbörja en sväng samt ökar stabiliteten rakt fram.
Litet castervinkel minskar bilens kurvradie och används ofta på tyngre fordon. Hjulets Castervinkel påverkas också av hjulets egen rotation ( gyroeffekten) och önskan till självsvängning, samt att hjulets vilja av att "svänga kring sin egna axel"
DIFFERENTIAL:
En speciell slags växellåda egentligen som har till uppgift att fördela kraften till de två drivande hjulen..( eller till alla fyra hjulen på en 4WD bil).
Fördelen är att kraften kan justeras och fördelas till de bägge hjulen samtidigt som de tillåts rotera med olika hastighet...
När du justerar hårdheten i diffen justerar du just hur stor skillnaden i drivhastighet får lov att vara...
Här är det viktigt att ha ordenligt insmorda kulor i diffen då mycket värme o friktion tas om hand här.
ÖVERSTYRNING resp UNDERSTYRNING:
En understyrd bil tenderar att gå rakt fram i en kurva då hastigheten är för hög...
En överstyrd bil tenderar att släppa ut bakändan och gå på sidan ur en sväng om hastigheten är för hög
-
Är oxå lärd att toe in ger en stabilare färd rakt fram, mätte igen idag och det är mellan 1-2 mm toe out och nu är det mest kastvindar som orsakar instabilitet. Har dock en väldig obalans i framfälgarna i 90-100 km h men ska fixa det, hur är det med skoter däck är det nåt att rek fram vs. lågprofil nån som har erfarenhet av det?
-
Scooterdäck gör hojen mindre spårkänslig, jag har hittills inte märkt några nackdelar förutom att de slits fort ;)
-
Är oxå lärd att toe in ger en stabilare färd rakt fram, mätte igen idag och det är mellan 1-2 mm toe out och nu är det mest kastvindar som orsakar instabilitet. Har dock en väldig obalans i framfälgarna i 90-100 km h men ska fixa det, hur är det med skoter däck är det nåt att rek fram vs. lågprofil nån som har erfarenhet av det?
De är inte bakdäcken som orsakar obalansen då?
Hade dom på min däcken du har i bak på min ett tag och dom vibrera/skaka ganska bra så jag bytte till maxxis istället.
-
Jag läste igenom mina inställnings papper till RC bilen och där står det precis som ni skriver!
Toe-in ger stabilare i hög fart! :hmmm:
Knepigt man har ju alltid toe-out i fram på bilarna och toe-in bak. :hmmm:
-
min teori är att lägger man på toe in så svänger ju redan det hjul man lägger vikt på;) och toe-out tvärtom.
bak är det säkert annorlunda men det kvittar ju på en raptor då det är stelt:)
så att fram är det lite tvärtom kanske.. skumt så d räcker:P
-
Hej.
När ni pratar om toe in/toe out på fäljkanten, är det relativt fäljkanten rakt över (i fordonets riktning) centrumaxeln, eller centrumaxeln i sig? Hur säkerställer ni så styret står exakt 180° i förhållande till fordonet? Jag har synbar toe in idag, vill ändra till toe in/toe out =0
En fundring, varför pratar man om milimeter när det egentligen är en vinkel det handlar om. Då hade man inte behövt oroa sig för att man refererar till fel saker.
/
Pär
-
Det enklaste (läs rätta) sättet är att man mäter mitt på däcken där man lämpligen sätter en tejpbit för att ha exakt koll, därefter rullar man så att märket hamnar rakt fram dvs klockan 9 där man mäter mellan mätpunkterna och sedan rulllar man så att hjulen rör sig exakt ett halvt varv så att märket hamnar klockan 3 och mäter där.
Då det sättet kvittar det hur krokiga fälgar och däck du har då du alltid mäter på samma ställe....
Att man mäter i mm och inte i grader tror jag har att göra med svårigheten att mäta just grader.
-
de ni alla yrar om med toe in stabilar är rätt. men gäller bakvagnen.
toe in bak håller kvar fordonet o kurvan de ytre hjulet drar in bakvagnen då hjule styr innåt i kurvan när kraften är utåt.
och toe ut i framvagnen gör att hjluet som inte har tyngd (innerhjulet) drar fordonet innåt och gör den stabilare
kanske gjorde någon lite klockare :) ()p ()p