ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Alpha skrivet 11 september 2010 kl. 11:05:00
-
Redan efter knappt 3 år och ca 75 km så verkar det vara nå knas med startmotorn på nått sätt, för det bara tjuter motorn går inte runt, har fulladdad batteriet men utan skillnad.
Använder den endast vintertid för plogning och varmkör den endast nångång då och då övrig årstid, har inte pillat eller modifierat något på den samt 1a servicen gjord efter drygt 20km.
Omfattas startmotorn av någon garanti antingen den 3 eller 5 åriga?
Man kan ju tycka att den borde vara intakt efter endast 75km med tanke på att det är ett kvalité märke i mina ögon sett iaf.
Någon som haft liknande problem med sin maskin eller vet nått om garantin berätta gärna.
Kan tillägga att jag ringt åf men de visste inget om garantin samt i oktober är det 3 år sedan den köptes NY.
Tacksam för svar!
-
Det var en mycket dålig återförsäljare, sådant skall de självklart kunna ge svar på direkt!
Ring till de igen och be de ge dig en tid, detta skall vara på garantin, självklart!
Sen sträckorna du anger hoppas jag är fel, för inte skall den servas vid några 20 km inte... och nog måste du väl kört mer än 75 km på tre år...?
Men det spelar mindre roll, ring ÅF!
-
Kanske var det efter 20h jaja den har nog varit igång ett gäng timmar fast bara under snöröjning på gården ej långkörningar struntsamma som nämnt.
Får väl ta och ringa igen och höra efter om en tid för inlämning och förhoppningsvis få problemet åtgjärdat inom garantin som jag anser, kan ju rycka igång den manuellt men i längre perspektiv så suger det :)
Det är väl som med allt annat man köper allt verkar frid och fröjd tills man fullgjort köpet sedan är det si och så med servicen efter.
Ångrar mig lite att man inte köpte en bättre 3 stegs slunga istället för en 4 hjuling men men 2a handsvärdet är väl ganska högt ifall man skulle sälja.
-
Nu var "hojen" klar och de konstaterade att batteriet inte var bra så ett nytt har satts in ok för kostnaden av 1300kr.
Märkligt då mitt gamla 12V batteri till åkgräsklipparn ifrån biltema för 10 år sedan är felfritt.
Har hört olika om hur man laddar ett slutet "high performance" batteri, enligt instruktionsboken ska man använda sig av en konstant 12V laddare 1.2A vet ej om en vanlig 12V laddare funkar men enligt vad åf sagt så är det inga problem.
Laddade batteriet efter 1a säsongen och en gång till nyligen för att utesluta att det var startmotorn, batteriet fick puttra i ca 10h och det "kokade" så att laddningen verkade funka, man kan ju inte göra syra prov heller när det är ett slutet batteri.
Tycker det verkar märkligt att ett sån´t batteri ska vara kass efter 3 år samt även om batteriet tappat kapacitet av nå´n anledning så borde det ju räcka att starta upp den sommartid, speciellt efter nyladdningen i 10h.
Det känns ju som att de har mixtrat med startmotorn och sedan slängt på ett nytt batteri för att kunna tjäna en slant eftersom jag utgår ifrån att batteriet inte omfattas av någon garanti?
Tänker iaf be om att få tillbaks de gamla batteriet och om inte ej betala ett smack.
Kan väl nämna med igen att visst jag kör nästan endast vintertid med vinch + snöblad som säkert slukar ström samt så står den i ett kallgarage.
-
1300kr för ett nytt batteri, hoppas du fick ett gel batteri då!
-
Nix ett likadant orginal batteri för 1025 + felsökning 200kr..
Garantitid 6 hela månader.
Ska införskaffa en så´n där liten underhållsladdare som stänger av laddningen när batteriet är klart så får man väl helt enkelt ladda oftare både under säsong men även vid avställning försås.
Någon som vet vart man kan få tag på en sån laddare jag menar?, åf skulle ha 795kr men en känsla säger mig att den borde finnas till ett bättre pris :)
-
Ctekladdare brukar man hitta till bra pris på Tradera!
-
Köpte mig en Ctek på Jula för 499:- och den har funkat hittills.
Fick med snabbfäste och kablar fast för installation.