ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Fishy skrivet 4 september 2010 kl. 09:52:06
-
Var och hämtade hojjen från Service i torsdags. Tänkte att jag tar den till jobbet på fredagen eftersom det är så jävla fint väder. Kommer halvvägs till jobbet och tycker det låter lite konstigt. Fortsätter iaf till jobbet eftersom jag behövde ta mig till jobbet.
Kollade lite på det under dagen och tyckte att kedjan var lite dåligt spänd. Det var jag ju inte heller själv om att tycka så det var rätt givet. Senare under dagen kollade jag runt lite på hojjen för att se vad de va som kunde låta konstigt. Upptäckte att navmuttern vänster bak satt lite löst, kände på hjulet och hela skiten vickade. Då visste jag ju iaf va det va som kändes konstigt med skiten (var lite "slapp" när man körde kändes det som), så spände iaf åt muttern ordentligt.
Då återstod att se vad de va som lät. Eftersom att kedjan var så slapp så tänkte jag att den kanske ligger och slår emot överallt och hoppar och har sig. Stack iaf bort till en verkstad som håller på mycket med MX. Efter ett litet tag så "konstaterade" han att lagret vart helt slut. Var ett ordentligt glapp i skiten och ju mer man svänger, destomer påfrestning blir det ju på bakaxeln, och ju mer låter den. Den lät rejält den sista biten.... Lite som ett tröskverk...
Han där jag lämnade den på service ska leta reda på nya lager till den idag. Har ju körning imorgon som jag planerat in, just därför jag lämnade in den på service i veckan som var också så att jag absolut kunde följa med... Får se hur han löser det hela. Tycker dock inte att en maskin ska pajja dagen efter man hämtat den från en service....
Kan tillägga att maskinen gått 340mil och är 1år gammal nu.
-
ja lagren på wildkatten verkar vara under all kritik :(.. har fått mina bakhjulslager bytta på på min... efter 300 mil ungefär,å nu har fram gått oxo, fast det var ju enkelt att byta. satt i skf lager. orginallagren hade nått svart kladd i sig..jag har tagit för vana att känna på hjulen ofta, vill ju inte att ett hjul lossnar under färd :lol: jag köpte mina lager på den lokala järnhandlaren
-
Fishy: Shit vad tråkigt! Får du stå för lagningen eller går det på "servicen" eftersom den var precis där och det är sånt dom borde kolla eller rättare sagt SKA kolla... När jag lämnade in min så gick dom igenom alla muttrar och skruvar som fanns och drog ett streck så att man kunde se ifall det rör på och hur mycket. dels för att du/ en själv ska kolla lite då och då. Så gör vi även på jobbet för att lättare ha koll på maskinen. Om du nu ändå ska byta lager bak kan inte du fråga om du kan få dimensionerna på lagrerna så kan jag byta på min när det är dags, jag ska nog göra som Husky gjorde och köpa SKF lager, då vet man vad man får.
Husky: Vet du storleken/dimensionerna på fram lagren?
//Escobar
-
ja framhjulslagren heter 6202-2rsh och 6004-2rsh skf lager.. kostar nån hundralapp per sida.. storleken vet jag inte då jag tog med det gamla å fick de nya.. är alla fall inga special lager .. fanns i hyllan ()p
-
Jag förväntar mig att han står för det där jag lämnade in den. Kör man 1.5mil dagen efter den varit på service och lagren rasar så är det något som blivit fel någonstans. Den gick alldeles perfekt innan jag lämnade in den.
-
ja det verkar ju konstigt att de inte märkt en sån sak.. det är ju sånt de ska kolla.. :rtfm: kunde ju slutat med en olycka om du inte märkt nått.. stå på dig..
-
Jag förväntar mig att han står för det där jag lämnade in den. Kör man 1.5mil dagen efter den varit på service och lagren rasar så är det något som blivit fel någonstans. Den gick alldeles perfekt innan jag lämnade in den.
lagret var nog slut oavsett om dom missade d et på servicen eller ej, så det är ju en kostnad du oavsett säkert hade fått betala.
Då kan det nog bli svårt att få verkstan att stå för det, men goodwill och lite rabatt skulle dom nog kunna ge tycker jag.
//Erik
-
Du skriver ju själv att den gick perfekt innan service så då kan man väl knappast lasta dom för det, dessutom ska man ju själv kolla sånt med jämna mellanrum så att man inte råkar ut för nåt skit i trafiken....
-
Du skriver ju själv att den gick perfekt innan service så då kan man väl knappast lasta dom för det, dessutom ska man ju själv kolla sånt med jämna mellanrum så att man inte råkar ut för nåt skit i trafiken....
Uhm, nu hänger jag inte med? Jag skrev att det inte var några problem med den innan jag skickade ner den på service ja. Och dagen efter jag kommit hem med den (hämtade och lämnade den med släp) så rasar bakaxeln på körning under 1 mil? Jag ifrågasätter nog hur dem har kört med den när dem provat den och varför det inte uppmärksammats av dem när dem går igenom den. När jag sa att muttern för hjulnavet satt löst och verkstaden säger att "men jag tittade ju över dem sakerna också", då känns det lite mysko kanske?
Sen borde väl kanske sådana grejjer hålla i mer än 1 år, eller 340 mil? Eller är det bara jag som tycker det låter konstigt att ett hjullager pajjar så fort?
Jag förväntar mig att han står för det där jag lämnade in den. Kör man 1.5mil dagen efter den varit på service och lagren rasar så är det något som blivit fel någonstans. Den gick alldeles perfekt innan jag lämnade in den.
lagret var nog slut oavsett om dom missade d et på servicen eller ej, så det är ju en kostnad du oavsett säkert hade fått betala.
Då kan det nog bli svårt att få verkstan att stå för det, men goodwill och lite rabatt skulle dom nog kunna ge tycker jag.
//Erik
Varför har jag inte märkt av att det strulat innan jag haft den på service? Väldigt tveksamt att det var slut innan jag var där nere, återigen så hade jag INGA som helst problem med den innan jag lämnade den.
-
Tyvärr så är hjullagren riktigt kass kvalle på och då menar jag inte bara på hjulingar det är lika med bilar
-
Tyvärr så är hjullagren riktigt kass kvalle på och då menar jag inte bara på hjulingar det är lika med bilar
Förstår inte hur du menar? Själv Säljer jag hjullager till bilar och dem håller bra långt över 340 mil och mer än 1 år >.<
-
Bakhjulslagerna för massor med stryk då de sitter helt centralt och för känna på massor med kraft både axialt och radiellt. En service är ju en service och inte en total genomgång av hojen, förstår din frustration eftersom du så gärna ville till Åsnen o köra. Bakaxellager är en grej som kommer att gå åt och inte bara på SMC utan på alla kedjedrivna enkelsvingade quadar. Jag har själv bytt 3 gånger på 4000 mil.......
Fast jag kan absolut hålla med om att 340 mil är lite för dåligt, dock skulle jag inte lasta servicekillarna för det då det händer plötsligt.
-
Bakhjulslagerna för massor med stryk då de sitter helt centralt och för känna på massor med kraft både axialt och radiellt. En service är ju en service och inte en total genomgång av hojen, förstår din frustration eftersom du så gärna ville till Åsnen o köra. Bakaxellager är en grej som kommer att gå åt och inte bara på SMC utan på alla kedjedrivna enkelsvingade quadar. Jag har själv bytt 3 gånger på 4000 mil.......
Fast jag kan absolut hålla med om att 340 mil är lite för dåligt, dock skulle jag inte lasta servicekillarna för det då det händer plötsligt.
Jag tycker det är VÄLDIGT dåligt att det rasat så tidigt. Jag säger inte att det är deras fel och hoppas inte det är deras fel heller då jag lämnar den hos dem av en anledning. Hade likaväl kunnat göra det hos några jag känner ett kvarter bort (eller själv för den delen), men istället åker jag 5 mil enkel resa och gör det där.
Han jagar iaf nya lager till mig och jag hoppas för fulla muggar att han hittar något så jag kommer iväg imorgon. Fixat med barnvakt o hela köret >.< Men det återstår att se om några timmar.... Hoppas kan man iaf.
-
Hoppas det löser sig för dig :)
-
Då måste jag ge Robban på Extreme Bike i Tingsryd ett stort jävla tack för att han fixade fram nya lager till mig! Och sen fick jag grymt mycket hjälp av min kära kollega att montera skiten. Blev precis klara och allt verkar lira som det ska igen!
-
En fråga är det inte garanti på din hoj!
Köper jag en ny maskin och lagren går redan efter 300mil första året så lär dom få stå för det.
-
En fråga är det inte garanti på din hoj!
Köper jag en ny maskin och lagren går redan efter 300mil första året så lär dom få stå för det.
Min garanti gick ut i fredes på hojjen när det väl barkade ihop sig. Anledningen att jag bytt skiten själv är för att robban fick tag i lagrena så sent idag så jag var o hämtade dem själv o bytte dem som sagt fram tills nyss typ. Jag misstänker att han drar detta som garanti, men vi får väl se hur vi gör.
-
hejsan någon som vet vart man köper lager till wildcaten ???
tänkte köpa och ha i reserv hehe
bor i malmö men kanske finns någon webbshop ??
och vet ni vad det är för bultmönster ??
-
I denna tråd fick du ju helt nyligen svar på vilka som är återförsäljare för SMC:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=33038.0
De kan självklart även fixa lager, och alla övriga reservdelar du eventuellt kan tänkas behöva.
Dock lär du få svårt om du skall hitta en webbsida där alla reservdelar finns och som du som privatperson bara kan klicka in i en kundkorg typ.
www.extremebike.se är den lokala SMC-handlaren och han fixar grejer till alla de häromkring som behöver prylar.
MEN, man kan då behöva kosta på sig några ören i samtalskostnad, för som sagt.... på hemsidor finna knappast allt.
-
Plocka ur lagerna och kör till tex. Swedol o se om dom har likadana, det är kanske standardlager som ligger på hyllan och väntar...
-
Nu kommer jag givetvis inte ihåg vad lagrena hette. Men det är inga speziale speziale. Finns att köpa på Swerull som vi har här i Växjö t.ex så är inte svårt att få tag i. Ska faktiskt flytta hojjen till nya garaget imorgon och kommer jag då ihåg det så kan jag kolla vad dem hette! (Har paketet liggandes någonstans nämligen :P)
-
Nu kommer jag givetvis inte ihåg vad lagrena hette. Men det är inga speziale speziale. Finns att köpa på Swerull som vi har här i Växjö t.ex så är inte svårt att få tag i. Ska faktiskt flytta hojjen till nya garaget imorgon och kommer jag då ihåg det så kan jag kolla vad dem hette! (Har paketet liggandes någonstans nämligen :P)
låter finemang, är nyfiken!
//Erik
-
hittade du paketet i garaget om vad lagren hette ??? =))
-
Glömde såklart bort det!
Men jag var där och rensade ut lite saker och såg lagret och kom på att jag skulle ju kolla upp det ;>
Det är ett SKF lager som heter 6008-2RS1
-
ok tack bra att veta tänkte köpa hem och ha en uppsättning i reserv =))
-
Föresten var det bak lagren eller fram ?
-
Nått är det som säger mig att det är i bak! :hmmm:
-
ja det är jag som är blind sorry
-
Nått är det som säger mig att det är i bak! :hmmm:
Nått säger mig att du är jävligt rätt ute ;>
-
man är ju så snabb i svängarna så man svarar så snabbt bara av farten =))
ingen av er som kör med era nu på vintern ??
-
Är detta haveri engångsfall?
eller är det fler som råkat ut?
-
Är detta haveri engångsfall?
eller är det fler som råkat ut?
det är nog inte helt ovanligt på nån quad öht.. speciellt racing edition som har så jäkla lång bakaxel, det är grymma krafter när man kör och kanske landar lite snett eller så, det är ju brytningar å stötar på MÅNGA ton på de små lagren..
//Erik
-
jag köper att lager rasar ifall man tränar/tävlar på banor, hoppar ofta. Men på en gatmaskin så borde det hålla minst 800-1000mil buskörning.
Är dom underdimensionerade? eller dålig kina lager eller liknande original?
Kanske går sätta dit bättre grejjer ,starkare eller bättre kvalite ?
-
Ja det lär ju inte sitta SKF-lager original iaf.. är nog ingen dum idé att handla t.ex SKF istället för "original" när man väl byter..
//Erik
-
Japp . nog bör man köpa SKF lager, då kanske det plötsligt håller det dubbla i mil, man kan ju hoppas
-
Högtryckstvätt är en stor orsak till lagerras, de täta lagerna är inte alls så täta som folk tror.....
-
Man kan bara hoppas att man får SKF om man köper av mindre handlare,
http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article268032.ece
Det gjordes lite narr av en medlem på forumet för ett tag sen som köpt SKF-lager ifrån England via en stor ickehemlig nätshop men hur många lager krängde de här personer (och andra som inte åkt fast än) iväg till mindre nogräknade Svenska handlare som vill tjäna en extra hacka. Det tråkiga är att även seriösa handlare kan bli misstänkta av kunder. Själv handlar jag bara av Swerull och av en bekant. Jag köper ibland Kinagrejor men då vill jag betala Kinapris.
-
Ska man välja plåttätade eller gummitätade lager?
vad jag förstår så har ni som bytt valt gummitätade, alltså 2RS
vad är fördelen / nackdelen med ett plåttätat, ett 2Z?
-
gummitätade borde vara.. tätare. som en packbox alltså typ..
//Erik
-
gummitätade borde vara.. tätare. som en packbox alltså typ..
//Erik
Jo det förstår jag, men varför har man plåttätningar, är det någon fördel med det, eller det används kanske bara när det inte ställs så höga krav på tätheten in i lagret?
-
Tycker att plåt mot plåt borde täta sämre mot väta.. tror jag
//Erik
-
Tätade lager är inte vattentäta, snarare ett sätt att hålla kvar fettet i lagerna. Det är packboxen som ska hålla vatten o skit ute i första hand....
-
Plåttätade lager är mer varvtåliga och passar bättre i bakaxlar som varvar mycket och länge.
De är även mer värmetåliga.
-
Mailade Momentum ang denna frågan, och dem rekommenderar gummitätning, så här skrev dem:
citat: "
Ang tätningarna så är 2RS gummitätningar och är en frikterande tätning.
Det är alltså en tätning som ligger an o skrapar hel tiden.
Detta är den tätningen som är absolut bäst mot skit.
2Z är en plåttätning som inte är frikterande.
Den ligger alltså inte o skrapar.
Lagret rullar lättare pga detta.
Men jag tycker du ska ta o köra på gummitätningar.
Då heter dem:
6202-2RSH - fram
6004-2RSH - fram
6008-2RS1 - bak
"slut citat
det verkar som om dem plåttätade lagerna bara har ett grovskydd, mot till exempel stenar e.dy.
-
Vi har såna lager på jobbet just i den dimensionen som är rostfria. Tyvärr så håller rostfritt inte lika länge som "vanliga", dom tål tyvärr inte lika mycket stryk. Sen har vi även både med plåttätning och gummitätning.