ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 2 september 2010 kl. 16:57:19
-
Jag köpte nyss en till barnhjuling, Hyosung 90cc. Batteriet som satt i den var ett yuasa 5A som var tvärdött, ett nytt sånt kostade mellan 650-800kr på dom ställen jag tittade.
Provade att låna över biltemabatteriet från den andra maskinen, ett lite mindre 4A och det funkade fint.
Så jag köpte ett likadant (fick inte plats med något annat från biltema) och laddade och satte i. Men då ville den inte dra runt startmotorn ordentligt, utan bara hakar sig fram sakta. Och kablarna blir rätt varma också.
Provade skruva om kablarna ifall det var dålig kontakt men samma fel.
Testade att byta till det andra batteriet (samma modell) och då hoppade den igång snällt.
Stoppade i det nya batteriet i den lilla 50cc maskinen och där snurrade startmotorn. Nötte en stund och sen var batteriet tomt, den vill gärna ha startgas i början.
Jag mätte med voltmätaren när jag körde med starten, den droppade då ner mot 8-9 volt. Och innan den stannade var den ner mot 7 tror jag.
Nu har jag slängt på ctek laddaren igen, och det är en sån modell som klarar mindre batterier också.
Men vad kan vara felet? Kan ett nytt batteri vara felaktigt så det tappar för mkt volt direkt? Jag hade ca 12.9v från början när batteriet var fulladdat.
Jag tycker att 90cc:an borde ha gått nått varv iaf när batteriet var helt nyladdat.
Tips? :hmmm:
-
Inga förslag?
Kan man få batteriet provbelastat så man ser om det är som det ska?
-
Kan ju vara nåt fel på batteriet :dntknow:
Farsan köpte ett batteri till sin hjuling för typ 2 år sen på biltema och det snurrar på prima än, varmt som kallt.
Så allt från biltema är inte bara skit :)
-
koppla in ett bilbatteri (via förlängningskablar då förstås), det är ju samma spänning så ingen fara att bränna nåt sålänge du kopplar polerna rätt, och om den går runt på starten då så är det helt enkelt för dåligt kräm i det gamla batteriet.
-
Mitt problem är ju alltså att det NYA batteriet krånglade, och det är SAMMA modell som jag hade till den andra maskinen. Och det funkar i båda, men det nya funkar bara i den mindre maskinen (50 & 90cc).
Med ett större hjälpbatteri snurrar det ju fint.
Så min gissning är att det nya batteriet är defekt på nått sätt så att spänningen tappas direkt vid belastning, och att den mindre maskinen inte är lika kräsen eftersom det funkar där.
Men jag ska testa igen imorgon, nu när det åter är fullt laddat.
Fast det lutar åt att ringa eller åka tillbaks med batteriet.
-
ett problem med biltemas grejer är ju ofta just QC och därför röstar jag på att batteriet är defekt.
men du har säkert redan löst det nu i helgen:)
-
Jag skulle gärna säga att jag har testat mer med batterierna. Men tyvärr så har jag varit lite lat och gjort annat istället.
Kört Outlander bla... :headbang:
Men vilken dag som helst ska jag ge mig på det där igen. ::)
-
Åk och byt det direkt, de brukar inte vara kinkiga med sånt, annars så är faktiskt deras batterier riktigt bra, jag har biltema gelbatterier i det mesta här hemma utom i de nyare bilarna och i storhojen men med den är det mest för att batteriet är synligt och det förstör imagen med biltema-logga. ;D
-
Jo, det är bara det att jag har 5-6 mil till närmaste butik. Men snart får man väl planera in någon utflykt, lär ju köpa på mig lite startgas och kapskivor också. Finns alltid en anledning till att åka till Biltema! 8)
-
Aj då, då har en annan det lite smidigare som åker förbi biltema och Jula till och från jobbet varje dag. men som sagt, fixar inte ens C-tec:en batteriet så får du nog ta en utflykt.
-
Den laddar ju batteriet och är nöjd med det. Fast Hyosungen ville inte gå igång med det batteriet, funkar ju dock i den lilla.
Men jag ska prova skifta nu igen, och blir det fortfarande ett nej från Hyosungen så blir det att åka dit med det.
Och det lär väl inte spela någon roll om man åker till en annan biltemabutik va?
-
... jag har biltema gelbatterier i det mesta här hemma utom i de nyare bilarna och i storhojen men med den är det mest för att batteriet är synligt och det förstör imagen med biltema-logga. ;D
Måste fråga, GEL-batteriet? Säker på att det verkligen är GEL batterier? Dem flesta GEL batterier som finns är ju rätt "grova" så att säga.
Kanske inte tillför något till tråden, men mest så att du inte känner dig lurad när du står där och det faktiskt inte är GEL-batterier du har.
har dubbla biltema gel batterin i min hjuling varav det ena ligger ner. väldigt säker på att det verkligen är gel batteri.
funkar kalas ()p
-
... jag har biltema gelbatterier i det mesta här hemma utom i de nyare bilarna och i storhojen men med den är det mest för att batteriet är synligt och det förstör imagen med biltema-logga. ;D
Måste fråga, GEL-batteriet? Säker på att det verkligen är GEL batterier? Dem flesta GEL batterier som finns är ju rätt "grova" så att säga.
Kanske inte tillför något till tråden, men mest så att du inte känner dig lurad när du står där och det faktiskt inte är GEL-batterier du har.
har dubbla biltema gel batterin i min hjuling varav det ena ligger ner. väldigt säker på att det verkligen är gel batteri.
funkar kalas ()p
Många som tror att förslutna batterier är GEL-batteriet tyvärr, säger dock inte att alla tror det :P
-
Tror du verkligen att Biltema som är ett av Sveriges mest nedklankade företag skulle klara sig med den här texten
" Gel-batterier för MC och skoter.Underhållsfritt MC-batteri där batterisyran är bunden i ett trögflytande gel,"
Utan att någon skulle märka det om det inte var det de skrev. har själv sånt batteri i ena Vespan ( den med batteri ) på grund av att allt annat vibrerar sönder. Håller strömstyrkan bättre över längre oanvänd tid också. Har som sagt blivit i de andra bensinslukarna också men det var i Vespan det började.
-
Tror du verkligen att Biltema som är ett av Sveriges mest nedklankade företag skulle klara sig med den här texten
" Gel-batterier för MC och skoter.Underhållsfritt MC-batteri där batterisyran är bunden i ett trögflytande gel,"
Utan att någon skulle märka det om det inte var det de skrev. har själv sånt batteri i ena Vespan ( den med batteri ) på grund av att allt annat vibrerar sönder. Håller strömstyrkan bättre över längre oanvänd tid också. Har som sagt blivit i de andra bensinslukarna också men det var i Vespan det började.
Har jag sagt att Biltema ljuger om just dem batterierna? Nu handlade det om vanliga förslutna batteriet som många tror är just GEL-batterier, jag vet detta då jag har kunder som kommer in och säger att dem vill ha ett likadant "GEL-batteri" som dem köpte på biltema. Men i själva verket så är det ett vanligt slutet batteri.
-
Nej det har du inte sagt, du bara insinuerade att jag inte hade vett nog att förstå skillnaden och det var ju trevligt.
-
Åter till mina batteriproblem. ()p
Jag lämnade tillbaks batteriet igår och köpte ett nytt likadant, laddade det idag och provade. Funkar super!
Slutet gott... 8)
-
Skönt att höra. Då kan barnen rejsa nu då !
-
Köpte? Fick du inte bara byta det gamla mot ett nytt?
-
Köpte ett biltema batteri i helgen jag med.. Ibörjan så gick den tungt men efter jag laddade den så funkade den super... Mycket märkligt för dom vad jag vet ska vara laddade när man köper dom?
-
Alla affärer som säljer batterier brukar nog rekommendera 2-3 timmars laddning innan man tar dom i bruk.
Du vet ju inte hur länge batteriet stått på hyllan och självutdragit.
-
Köpte? Fick du inte bara byta det gamla mot ett nytt?
Det beror väl på hur man ser det, jag fick ju ett tillgodokvitto och fick hämta ett nytt i affären och betala med kvittot. Fast jag antar att jag hade kunnat få killen i kundtjänsten att hämta ett nytt och byta ut, men jag ville ju handla annat också. :)
Köpte ett biltema batteri i helgen jag med.. Ibörjan så gick den tungt men efter jag laddade den så funkade den super... Mycket märkligt för dom vad jag vet ska vara laddade när man köper dom?
Batterierna är väl bara grundladdade, så man ska ju alltid ladda dom innan användning. Tror det brukar stå någonstans också.
-
Ja men dåså ()p, lät nästan som du fick betala för ett nytt också