ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Miko skrivet 1 september 2010 kl. 14:57:31
-
Söker bilder på orginal fälgar till x5/x7 med 26" och 27" däck monterade?
Jag vill se hur det ser ut, vill ha större däck men frågan är om man även måste ha 14" fälgar för att vinna markfrigång?
Eller om man bara ska köpa däck, gör helst det sistnämnda då det är så galet överpris på 14" fälgar med däck.
Ös in bilder till mig tack ()p
-
japp är lite sugen på det jag åxå :)
-
Markfrigången blir densamma vare sig du väljer 12 eller 14" fälg.
Ett 27" däck är 27" högt oavsett vilken fälg det sitter på.
-
Ja så kanske det blir ja, ibland snurrar man till det ;D
Men då satsar jag nog på enbart däck, blir ju mer en utseendesak att montera på 14". En uppsättning fina fälgar kostar ju 6-7000kr.
Visst det blir snyggare men va tusan.
Kollade runt lite på däck, och ITP 589m/s samt ITP Mud Lite XL verkar va fina däck.
Fanns i dessa storlekar:
ITP 589m/s
27x9-12"
27x11-12"
Mud Lite XL
27x10-12"
27x12-12"
Blir det för brett med 10" fram och 12" bak tror ni?
-
Faaan du måste skicka upp lite kort på den när dessa är på :)
-
Faaan du måste skicka upp lite kort på den när dessa är på :)
Ja det ska jag göra, men har inte ens beställt några ännu. Måste bara veta om det går att få på de breda däcken på orginalfälgarna innan jag gör en beställning :)
-
jag åker med mudzilla 26-10-12 fram och 26-12-12 bak på orginalfälg. dessa mäter som 27 tummare (mudzillerna är större en andra däck) och det funkar skitbra. akta diffarna och drivaxlar bara
-
jag åker med mudzilla 26-10-12 fram och 26-12-12 bak på orginalfälg. dessa mäter som 27 tummare (mudzillerna är större en andra däck) och det funkar skitbra. akta diffarna och drivaxlar bara
Okej, ja diffen är jag nog mäst rädd för men är man noga med att se till att den är riktigt ikopplad tror jag att den håller för en del.
Har faktiskt beställt däck nu, blev 27" ITP Mud Lite XL, men inte lika breda som du har.
Kommer köra med 9" och 10" breda däck. Vill jag ha mer bredd så kan jag använda spacer i så fall. 8)
Bilder kommer när det är dags att byta skor på bettan, sen blir det en liten update till. :)
-
Slangklämman har du inga bilder? med däcken på :)
-
Laggy här på forumet har ju rätt feta 27" på sin CF 500
Inlägg 17--->
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29394.12
-
Kommer med en lite feedback innom kort till er ang hur ITP Mud Lite funkar som utlovat. :)
-
Nu har jag kört en del med mina 27” ITP Mud Lite XL. Men det blev lite bredare däck än vad som var tänkt från början, kör nu med 9” breda fram och 12” bak.
Har testat dessa på många sorters underlag nu.
Så vad har jag kommit fram till hittills då...
Jo om vi börjar med det som är posetivt då, maskinen fick ett "grymmare" utseende, ökad framkomlighet i alla lägen vad gäller skogs körning, jag fick högre markfrigång vilket jag nog uppskattar mest, jag har ett otroligt fäste i skogen med dom, i lera, ute på myrar, på berg ja de fäster på det mesta.
Bra känsla när man kör i skogen, känds som man kan dundra in var som helst och man vet att man har fäste.
Ökade även bärigheten på maskinen, dock vet jag inte om det blir posetivt eller negativt i snö.
Det negativa då....
Ja, detta är inga bekväma vägdäck de skapar en rätt hög vibration i hela maskinen pga av de höga klackarna förmodar jag.
Speciellt om man kör sakta, mellan 8-11km/h på asfalt eller grusväg så vibrerade det så mycket i styret så händer och armar skakar, jobbigt i längden, men iofs så kör man inte så ofta i denna hastighet på vägar så det är ändå överkomligt.
Sen blev maskinen slöare, den får jobba mer för att dra runt dessa traktordäck. Skulle nog våga påstå att den blev slöare på alla plan, lågfart som högfart.
Topphastigheten har sjunkigt lite, och ett minus till är att han går fortare på lågväxel nu vilket talar för sig själv när man monterar 2” större däck.
Sen får vi väll se om maskinen håller för dessa däck.
Hur funkade dessa på en X5:a då…
Jo de fick plats med marginal men, för er som ej har de justerbara dämparna på X5:an kommer dessa däck ta i rätt mycket bak om ni åker två på maskinen eller lastar tungt bak. Kör man själv på maskinen funkar det bra, kan dock ta i bak om man kör över stockar och stenar då fjädringen är så mjuk med de ”gamla” stötdämparna.
Jag skulle tro att man får på 28” däck utan större problem men då får man nog köra med väldigt begränsad fjädringsväg bak.
Men en sak man ska veta om man monterar större däck, som jag även nämnt tidigare är att maskinen blir slöare. Och har man då en helt original maskin (tänker då på variator och koppling) och inte tänkt sig att uppdatera något mer så tänk efter 2 gånger innan ni bestämmer er.
Med det vill jag absolut inte säga att det inte funkar med en original.
Slutsats då, ITP Mud Lite XL är ett grymt terrängdäck men ska man åka mycket väg så rekommenderar jag inte detta däck. Tänker då främst på vibrationer och så blir dom lite svajiga i högre farter.
Skickar med ett par bilder på däcken monterade.
-
Snyggt blev det och mycket bra med en ordentlig genomgång om hur maskinen blev. ()p
Du valde nog helt rätt i att fortsätta ha 12" fälgar. Tycker det är helt vansinnigt att skaffa större fälgar då iaf jag vill ha mycket gummi som kan dämpa vid hårda slag. Var senast i torsdags ute och körde där en kompis krökte en fälg på en sten. Hade han haft mer gummi så hade han nog klarat av smällen.
-
Snyggt blev det och mycket bra med en ordentlig genomgång om hur maskinen blev. ()p
Du valde nog helt rätt i att fortsätta ha 12" fälgar. Tycker det är helt vansinnigt att skaffa större fälgar då iaf jag vill ha mycket gummi som kan dämpa vid hårda slag. Var senast i torsdags ute och körde där en kompis krökte en fälg på en sten. Hade han haft mer gummi så hade han nog klarat av smällen.
Tackar, tycker man ska ge lite feedback som forumanvändare kan ta del av. Kanske hjälper nån. :)
Det som stoppade mig att köpa 14" var priset, jag personligen anser att det är ett otroligt överpris på fälgar till atv. Ser man vad man får ut av de extra tusenlapparna för att ha 14" fälgar så är det väll kankse utseendet. Nån mer fördel ser inte jag.
-
Kan bara hålla med. Ser man vad fälgar till bilar kostar så tycker jag också att det är ett överpris.
-
har du breddnings bulltar på? tror det avhjälper mycket om det tar i
-
Med ett variator kit så får du tillbaka lite av det du förlorade i effekt med större däck..
-
har du breddnings bulltar på? tror det avhjälper mycket om det tar i
Nej ingen breddning på, och skulle jag ha det skulle det även ta i då också.
Det är alltså bakhjulen som tar i skärmkanten mot fotbaljan när bakhjulen fjädrar upp mycket ;)
Med ett variator kit så får du tillbaka lite av det du förlorade i effekt med större däck..
Detta har jag redan, men tack endå ()p