ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: VmaXA skrivet 28 augusti 2010 kl. 18:57:36
-
hej på nåt sätt så fastnar typ gasen, men inte alltid? Jag kör som vanligt sen helt plötsligt så när jag ska till och släppa gasen och hålla inne kopplingen så hör man typ som att gasar fortfarande, ni vet hur de låter, så jag typ släpper kopplingen igen, och trycker på gasen lite och sen släpper den sig och jag kan hålla inne kopplingen.
Det händer inte alltid men den fastnar "ibland" typ, har hänt mig några gånga innan där jag inte tog det som ett problem men nu har jag märkt det igen idag, så tänkte fråga vad det kan vara?
-
i denna ordning skulle jag tackla ditt problem.
* kontrollera gasrullen/tumgasen så att det inte är den som kärvar
* smörj gasvajern (finns tråd om detta här)
* efter detta får du ta en titt i förgasaren och se att gas reglaget lirar som det ska.
-
Kan du länka till den tråden?
hur ska tumgasen kontrolleras? Den känns bra..
japp förgasaren är det sista jag vill kolla, men tror faktisk på smörjningen, då jag inte tyckts ha gjort det, hur gör jag
-
för att smörja vajern på ett lätt sätt så koppla loss kabeln i tumgas ändan.
låt den sitta kvar i förgasaren.
bygg en "tratt" utav exempelvis tejp som du bygger runt den lösa sidan. så att du kan hälla olja/smörjmedel i den. sätt sedan upp den sidan i taket och fyll på så mycket olja det får plats i tratten. och lått den vara över natten. så ska de vara klart.
en annan lösning
Ta en tjock plastpåse eller klipp sönder en innerslang till cykel och trä den över ena änden, säkra med buntband eller slangklämma, häng upp vajern och fyll på med tunn olja, låt hänga tills det kommer ut genom nedre änden.
med verktyg
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ceNLz9PxkxY[/youtube]
-
Går att göra som sagts ovan men snabbare och smidigare med en sån här.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning1/Vajersmorjare/
Lossa vid Tummgas/rullgas sätt på vajersmörjaren och smörj med lämpligt smörjmedel på sprayflaska med smalt plaströr. Detta ska göras på alla vajrar som underhåll om du inte tycker det är roligt att de slits i förtid.
-
tackar för länk och video!
-
()p
-
Skiter men i underhållet när man kör Vespa och Lambretta och ska byta de osmidiga asen så har man något att göra på den semestern. Väntar man tills det kärvat ihop så har man väntat för länge. Men framför allt är det inte så kul om de går av då funktionen försvinner. har alltid med mig extra vajer och lite skruvnipplar. Som motorcyklist kan jag nog säga att det inte är överreklamerat.
-
()p
-
Han får vajern hal som en ål med den typ av vajersmörjare jag länkade till. Fördelen med motorcyklar och vajrar är att vi har tyngdlagen på våran sida i och med att vajrarna oftast går upp till styret. Den fördelan har man sällan på bilsläp.