ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: eing9911 skrivet 27 augusti 2010 kl. 16:06:28
-
Första inlägget!!!
Jag har köpt en ganska risig Sportsman 700 -03 som kräver en hel del reparationer. Framförallt ska båda diffarna och troligtvis alla knutar bytas så jag har scannat av ebay (efter att ha insett att man kan inte handla saker i sverige för prissättningen är horribel)och hittat en som kallar sig för thecvman och han har ju onekligen väldigt bra priser på delarna.
Frågan är ju dock hur bra prylarna är. Ska man satsa på de billigare knutarna eller ska man skaffa någon typ av "heavy duty" knut i stället.
Satt och jämförde med svenska priser på alla delar jag behövde jämfört med samma saker på ebay och i sverige skulle det gå på i runda slängar 32000:- och i USA (inkl frakt, moms och tull) drygt 8000:-.
/Henrik
-
montera heavy duty så håller det längre tills nästa byte,
jag monterar knutkors med smörjnippel allt eftersom jag byter ut dom, verkar vara betydligt längre livslängd än dom vanliga korsen.
jag har en sportsman 600 så jag har samma delar i den som du har i din(förutom motorn)
Vad är felet på diffarna? funkar ej 4wd?
-
Lagren verkar vara helt slut i diffarna då de glappar radiellt ganska myckat. Den är dessutom höjd ca 5 cm fram vilket jag har sett på amerikanska forum är big no no om man vill att drivknutarna ska hålla.
Jag tänkte som så att eftersom jag fick tag på den billigt så kan jag kosta på den ganska mycket och vara säker på att saker och ting är OK. Kollade lite på den idag och hittade fler saker som skall bytas. En mass bussningar, styrleder etc. Den verkar ha levt ett hårt liv men nu ska den få en andra chans :)
-
Vet att Gorilla säljer renoverade drivaxlar lite då och då på ebay för c:a $250 stycket.
Kan vara värt att kolla upp.
-
Jo jag har sett dessa. Jag tror jag testar de andra ändå för de har fått bra kritik av jänkarna (utom av de som kör med höjda maskiner men ser man vinkeln på knutarna på en höjd maskin så förstår man ganska snabbt att det kan inte hålla länge.).
Knutarna kostar mellan 30 och 60 USD/st + frakt så det blir hyffsad prisskillnad jämfört med gorilla axlarna. Dessutom blir paketet lite lättare med bara knutarna och därmed lite billigare frakt.
Är det något som man bör kolla på en sån här fyrhjuling? Standardfel?
/Henrik
-
jag har kompletta bakre drivaxlar liggandes.om det kan va av intresse.
-
Nu har jag rivit i stort sett hela drivsystemet på maskinen och all plast och till min stora glädje så var det bara en främre drivaxel som var kass så det var ju positivt. Lagren i diffarna var också OK så de främre hjullagren ska bytas, styrlederna, knutkors till både främre och bakre diffen, bakvagnsbussningarna och kullederna.
Sen var det ju lite problem med att den drog på variatorn och jag hade ju mina förhoppningar om att det skulle räcka med en rengörning alt. renovering av primärvariatorn men ICKE :(veryangry): Den är helt slut, sprickor i ena skivan och i korset så den kommer aldrig att återmonteras. Rullarna på sekundären kändes heller inte så bra tyvärr.
Så nu är jag på jakt efter nya variatorer, framförallt primären så är det någon som har något tips så är jag tacksam. Finns det någon som säljer nya till vettiga priser, gärna med variatorkit enl önskemål för att slippa köpa till detta i efterhand.
I annat fall så funkar det med en beggad original också bara den är i bra skick och helt utan sprickor.
-
vad fick du betala för plastdetaljerna?
har kört sönder en del sånt i sommar tex fotholkarna är helt kraschade
-
axlarna ska glappa ganska mycket i diffarna har jag sett en del skriva här
-
Jo jag insåg det att de skulle glappa. Märklig konstruktion.
Jag har bara beställt en ny variator och lite andra orignaldelar till den från partspitstop.com hittills. De var billigast av de jag kollade med så det hamnar på 4200:- + moms för en ny primärvariator (ex vikter och fjäder) samt alla slitdelar till sekundären asmt några hjulmuttrar. Bara primären skulle kosta mellan7500-8000.-i sverige och rullarna till sekundären kostar ca 500:-/ st. Mer orkade jag inte kolla upp... Helt sanslösa priser i sverig. Visst det ska såklart vara lite dyrare men inte flera hundra % som det är på en del saker.
-
Nu har jag äntligen fått fingrarna ur ars**t och monterat ihop maskinen igen.
Jag beställde ny primärvariator, lite slitdelar till sekundären, hjulmuttrar, en drivaxel, 4 knutkors, alla styrleder, 2 framhjulslager och kullederna. Allt detta inklusive frakt, moms etc kostade mindre än 10000:-, rätt OK tycker jag. Jag begränsade mig till att köpa delarna från 2 leverantörer för att få billigare frakt.
Jag kan rekomendera dem båda. Den ena Parts Pit Stop och den andra var Performance offroad.
Snabba och smärtfria beställningar.
Igår kväll fick jag ihop maskinen och den verkar ju funka. Dock verkar den inte vilja lägga ur fyrhjulsdriften men jag ska testa att byta oljan i diffen. Den är väldigt bångstyrig när man kör den men jag antar att det är för att den driver på alla fyra konstant. Sen sitter det några väldigt grovmönstrade 26" däck som säkerligen inte gör saken bättre.
Men vilken jävulsk maskin att ta sig fram i snön. Nu har jag ju bara Linhai 300 att jämföra mot men de är ju lika bra i snön som en Ferarri med slicks. De hänger ju upp sig hela tiden och det gör inte den här rackaren :DV
Nu ska jag bara fixa en winch och en plog till den så att den får göra lite nytta i vinter 8)
-
länkar till reservdelsfirmorna ? kul kika lite.
-
Hos parts pit stop köpte jag variatordelarna. Det var lite bökigt att hitta en lämplig firma som var villig att skicka hit sakerna. Kollade först på babbitsonline men de var ca 100$ dyrare när man räknade in frakten.
http://www.partspitstop.com/
Den andra firman har jag ingen länk till för de hittade jag via ebay. Dock kallar de sig för orroadidaho där. De hade fler saker på lager än vad de uppgav på webshopen (http://stores.ebay.com/Performance-Offroad-Powersports).
Hursomhelst så var bägge firmorna bra att göra affär med. Speciellt den senare för jag valde så billig frakt som möjligt och jag fick ett trackingnummer där jag kunde se att grejorna var skickade på måndagkväll (svensk tid) och jag hade sakerna på fredag. Det var ett ganska stort och tungt paket och frakten gick på 90$ vilket jag tyckte var billigt.
Nu var det ju inte originaldelar men jag tyckte inte att original hjullager tex verkade vara så bra och nu fick jag två framhjulslager för 26$ (jämfört med 1200:- st i sverige).
-
Lagren verkar vara helt slut i diffarna då de glappar radiellt ganska myckat. Den är dessutom höjd ca 5 cm fram vilket jag har sett på amerikanska forum är big no no om man vill att drivknutarna ska hålla.
Jag tänkte som så att eftersom jag fick tag på den billigt så kan jag kosta på den ganska mycket och vara säker på att saker och ting är OK. Kollade lite på den idag och hittade fler saker som skall bytas. En mass bussningar, styrleder etc. Den verkar ha levt ett hårt liv men nu ska den få en andra chans :)
om du inte redan renoverat diffen fram så har jag en liggande nu och lagren och dreven är fräscha i den, dock är diffkorgen defekt
-
Jag ska ta upp den och kolla vad som har sagt upp sig. Först ska jag byta oljan i den. Den funkade ju i höstas men nu när det är kallt vill den inte lägga ur 4-hjulsdriften. Det kan ju vara så enkelt att det är fel olja i den och nu när det är kallt så kanske den blir för trög. Hoppas på det faktiskt. Annars ser det ju inte så svårt ut att renovera den. Jag sitter och kollar i rephandboken till den och där ser det enkelt ut i allafall.
-
Jag köpte en komplett bakre drivaxel på ebay till min Kawa.
Tror den kostade 54$ och frakten 74$. Totalt med allt hemma inköp,frakt,moms och posten skulle ha 100kr så blev det 1462kr och beställde på torsdagskvällen och den var hemma på tisdagsmorron.
När jag öppnade paketet så märkte jag att det var en förstärkt axel :headbang: (gorillaaxel)
thecvman kallas han som jag köpte den av och han har en firma som bara jobbar med drivknutar å axlar till fordon.
Han är med på dom stora mudtävlingar å säljer å servar med knutar/axlar mm.
Kan kolla efter adress eller hemsida om intresse finns ()p
-
finns det någon bra billigt företag i tyskland?
då kommer man väl undan tullavgift och moms
-
Jag köpte en komplett bakre drivaxel på ebay till min Kawa.
Tror den kostade 54$ och frakten 74$. Totalt med allt hemma inköp,frakt,moms och posten skulle ha 100kr så blev det 1462kr och beställde på torsdagskvällen och den var hemma på tisdagsmorron.
När jag öppnade paketet så märkte jag att det var en förstärkt axel :headbang: (gorillaaxel)
thecvman kallas han som jag köpte den av och han har en firma som bara jobbar med drivknutar å axlar till fordon.
Han är med på dom stora mudtävlingar å säljer å servar med knutar/axlar mm.
Kan kolla efter adress eller hemsida om intresse finns ()p
Jag hade ju tänkt köpa en axel av honom också för han var ju betydligt billigare men han svarade ju aldrig på mina mail så det fick bli en annan leverantör...
-
Redbeard= Jag är intresserad av din diff! Kan du PM:a mig om lite tänkta pris uppgifter? :) Kan köpa den som den är med trasig korg !
-
köpte fyra kompletta rhino axlar av superatv, betalade 960 dollar ink frakt.fick dom efter en vecka :headbang:inga andra avgifter tillkom