ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: QKen skrivet 24 augusti 2010 kl. 05:54:31
-
Tja!
Funderar på att köpa en fyrhjuling. Den kommer köras på asfalt, skogsvägar/grusvägar och lättare terräng. Troligen endast under barmarkssäsong. Vill inte behöva hålla på för mycket med underhåll, byte av däck o skit, utan mest intresserad av att köra. :) Bakpå måste ett robust fäste för att haka på en sån här http://www.panthera.se/panthera/products/U2_light.htm (http://www.panthera.se/panthera/products/U2_light.htm) (vikt ca 6-7 kg) kunna monteras. Måste ha elstart, inga funktioner som sköts med fötterna (handbroms ok tillsammans med fotbroms) och gärna vara hyfsat lätt att gränsla, då jag alltså vilar benen. :) Skiter fullständigt i märket. Begagnat ok. Pris högst 50k, men gärna ner mot 20-30k eller mindre. Har forumet några bra förslag?
-
Den här kanske vore nåt?
http://www.blocket.se/dalarna/Polaris_outlaw_500_E_28241355.htm?ca=2&w=3
-
Intressant. Är det din? Hur fäster du rullen mer i detalj (syns inte på bilderna)? Måste hjulen av?
-
Här godkänns tydligen alla former av alias... :whip:
Aja... CanAm hette tidigare Bombardier och då hade de en modell som hette Traxter!
...den borde väl vara rätt enkel att komma upp på?
Dessutom med lite mer lastmöjligheter än vad en quad har!
(men en quad typ Outlawn är nog roligare iofs)
(http://www.rgcengineers.co.uk/upload/Bombardier.jpg)
Den fanns även som förlängd version med bra möjlighet för passagerare, men är tveksam till om Traxtern finns vägreggad då det inte var tillåtet när den såldes ny, men det nämner du inte ifall du har det som krav.
Här är för övrigt en Blocketlänk till en:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bombardier_Traxter_XT_4X4_29107151.htm?ca=21&w=3
-
QKen: Nä det är inte min. http://www.dt.se/nyheter/mora/article216461.ece Skillnaden på den här och en "arbetsmaskin" är ju rätt stor men om man mest ska hålla till på vägar och så så skulle jag välja Outlaw'n. Minus är ju 2-hjulsdrift men det finns plats för en liten vinch fram och bak går det lätt att ordna olika typer av bagagerack eller box. Outlaw har delad bakaxel och därmed relativt bra frigång. Ett minus till, det är dåliga(och dyra) damasker på drivaxlarna. Går dock beställa på eBay för en betydligt mindre peng. Inget att oroa sig över men ville nämna det för här kostar dom ca 1400/st över disk... Jag har kört ca 500 mil med min och inte reparerat nåt än, bara servat var 100e mil ungefär. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28719.0
-
John deere
-
Här godkänns tydligen alla former av alias... :whip:
Aja... CanAm hette tidigare Bombardier och då hade de en modell som hette Traxter!
...den borde väl vara rätt enkel att komma upp på?
Dessutom med lite mer lastmöjligheter än vad en quad har!
(men en quad typ Outlawn är nog roligare iofs)
(http://www.rgcengineers.co.uk/upload/Bombardier.jpg)
Den fanns även som förlängd version med bra möjlighet för passagerare, men är tveksam till om Traxtern finns vägreggad då det inte var tillåtet när den såldes ny, men det nämner du inte ifall du har det som krav.
Här är för övrigt en Blocketlänk till en:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bombardier_Traxter_XT_4X4_29107151.htm?ca=21&w=3
Joru, viktigt med nick. ;)
Inser att jag var lite knapphändig i min första post. Tillägg:
- vägreggad
- gärna sittplats för 2
- automatväxlad (eller handväxel, men det finns väl bara på ombyggda?)
- ingen arbetsmaskin whatsoever (inget behov av dragkärra, vinsch, etc)
- det med att komma upp på den är ingen stor sak, behöver ni inte tänka på
-
QKen: Nä det är inte min. http://www.dt.se/nyheter/mora/article216461.ece Skillnaden på den här och en "arbetsmaskin" är ju rätt stor men om man mest ska hålla till på vägar och så så skulle jag välja Outlaw'n. Minus är ju 2-hjulsdrift men det finns plats för en liten vinch fram och bak går det lätt att ordna olika typer av bagagerack eller box. Outlaw har delad bakaxel och därmed relativt bra frigång. Ett minus till, det är dåliga(och dyra) damasker på drivaxlarna. Går dock beställa på eBay för en betydligt mindre peng. Inget att oroa sig över men ville nämna det för här kostar dom ca 1400/st över disk... Jag har kört ca 500 mil med min och inte reparerat nåt än, bara servat var 100e mil ungefär. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28719.0
Tack för tipset! Lägger till den till kolla-listan. Spontant kändes fastsättningen av rullstolen lite krånglig - föredrar att sätta fast den utan att ta av hjulen. Men det går säkert att fixa i efterhand.
-
John deere
Varför? Vad är bra med den?
-
Här godkänns tydligen alla former av alias... :whip:
Aja... CanAm hette tidigare Bombardier och då hade de en modell som hette Traxter!
...den borde väl vara rätt enkel att komma upp på?
Dessutom med lite mer lastmöjligheter än vad en quad har!
(men en quad typ Outlawn är nog roligare iofs)
(http://www.rgcengineers.co.uk/upload/Bombardier.jpg)
Den fanns även som förlängd version med bra möjlighet för passagerare, men är tveksam till om Traxtern finns vägreggad då det inte var tillåtet när den såldes ny, men det nämner du inte ifall du har det som krav.
Tack för tipset! Ska kolla upp den.
Här är för övrigt en Blocketlänk till en:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bombardier_Traxter_XT_4X4_29107151.htm?ca=21&w=3
-
En Kawasaki KFX700 måste vara det optimala du söker.
Lite större än dom flesta och gott om plats att åka 2 på.
Variatordrift och allt som man behöver sitter på styret. Växelreglaget och bromshandtagen vänsterhandtag=bromsbak och högerhandtag=bromsfram.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_kfx700_v_force_vagreggad_28995138.htm?ca=6&w=3&last=1
-
Och ingen kedja att hålla på och kladda med, högre markfrigång än flertalet quads och dessutom med en mjuk fin twin!
-
John deere
Varför? Vad är bra med den?
Du lär vara ganska ensam om att ha en John deere, tror dock inte det är någon dålig maskin.
-
En Kawasaki KFX700 måste vara det optimala du söker.
Lite större än dom flesta och gott om plats att åka 2 på.
Variatordrift och allt som man behöver sitter på styret. Växelreglaget och bromshandtagen vänsterhandtag=bromsbak och högerhandtag=bromsfram.
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_kfx700_v_force_vagreggad_28995138.htm?ca=6&w=3&last=1
Den var VÄLDIGT intressant. Tack för tipset! Lite dyr ny dock och möjligen kan det bli svårt att få fast rullstolen, men det är svårt att säga bara utifrån bilder. Ngt speciellt man ska tänka på när det gäller årsmodeller?
-
gäller inte detta http://www.satvf.se/?page_id=217 (http://www.satvf.se/?page_id=217)
-
Hittade en studie som i och för sig har några år på nacken men om man orkar läsa hela. så som jag förstår det så kan man få tillstånd av länstyrelsen att köra terrängreggat på vanlig väg samt att köra med släpkärra och även jaga från fyrhjulingen. Kanske inte vad du tänkt dig men annars bra sätt att ha med rullstolen. Det kan ju vara värt att kontrollera vad för möjligheter som finns.
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.uddevallatorget.se%2Findex.php%3Faction%3Dshow%26show_id%3D24372%26show_torg_namn%3Duddevalla%26search_word%3Dfyrhjuling%26l%3D%26l2%3D6&ei=FhR4TL3DJ8enOOe24OEG&usg=AFQjCNERWzkrAXRxWHSuXjyliOniJrC3aw
-
Kanske går bättre med denna länken, vete f-n hur jag lyckades med förra länken. och jag ska va IT-tekniker. Det är ett Pdf-dokument.
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCEQFjAB&url=http%3A%2F%2Fportal.arb.lu.se%2Fatprog%2Fcamp%2Fcamp05.pdf&rct=j&q=fyrhjuling%20rullstolsbunden&ei=FhR4TL3DJ8enOOe24OEG&usg=AFQjCNFADRFwxzxeJdiUMUwcU56piysaaQ
-
snuskigaste tråden hittils! :lol:
-
Kanske skulle ge några förslag också, det var ju det du bad om.
Kymco MXU 300
http://www.blocket.se/alvsborg/Kymco_MXU_300_29001126.htm?ca=17&w=3
Sym Quadlander 300
http://www.blocket.se/blekinge/SYM_Quadlander_300_2x4_mkt_fin_29125483.htm?ca=17&w=3
Adly 320 AU
http://www.blocket.se/varmland/Fyrhjuling_Adly_320_28366535.htm?ca=17&w=3
De andra som länkats till här i tidigare inlägg är ju också väldigt bra men i en lite högre prisklass.
-
Hittade en studie som i och för sig har några år på nacken men om man orkar läsa hela. så som jag förstår det så kan man få tillstånd av länstyrelsen att köra terrängreggat på vanlig väg samt att köra med släpkärra och även jaga från fyrhjulingen. Kanske inte vad du tänkt dig men annars bra sätt att ha med rullstolen. Det kan ju vara värt att kontrollera vad för möjligheter som finns.
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.uddevallatorget.se%2Findex.php%3Faction%3Dshow%26show_id%3D24372%26show_torg_namn%3Duddevalla%26search_word%3Dfyrhjuling%26l%3D%26l2%3D6&ei=FhR4TL3DJ8enOOe24OEG&usg=AFQjCNERWzkrAXRxWHSuXjyliOniJrC3aw
Tack för länken! Vet att man kan söka dispens, många nyttjade det ffa före det fanns möjlighet till att vägregga. Förstår inte hur du menar att det ska hjälpa för att få med rullstolen. Den tänkte jag sätta fast i ett fäste på själva fyrhhjulingen.
-
gäller inte detta http://www.satvf.se/?page_id=217 (http://www.satvf.se/?page_id=217)
Nej, det har jag svårt att tro. Att man om man har en funktionsnedsättning (vilken som helst!) skulle få köra vart som helst utifrån Allemansrätten låter som en skröna och att hälften av en fyrhjuling skulle ersättas via ngt som heter Handikappservicelagen stämmer inte. Man kan däremot, om förutsättningarna är de rätta, få 12 000 kr i bilstöd för en MC.
-
Jag tänkte på ett litet släp då men det var en rätt korkad tanke i och med att jag är övertygad om att du smidigt får med rullstolen på bakracket på fyrhjulingen. När jag var yngre så åkte jag på MC-semester i norra Sverige och träffade där ett par där tjejen var rullstolsbunden, vi blev bra kompisar och när de skulle på mc-semester ut i europa så stannade de till här i Småland för lite gratis käk och nattlogi. De hade en customhoj (Honda Shadow 1100) med full packning, lättad rullstol bak på pakethållaren och liten hund i tankväska.Jag har kort på det någonstans men kan inte hitta dom tyvärr (papperskort, ni vet såna innan digitalkameran)
-
Jag tänkte på ett litet släp då men det var en rätt korkad tanke i och med att jag är övertygad om att du smidigt får med rullstolen på bakracket på fyrhjulingen. När jag var yngre så åkte jag på MC-semester i norra Sverige och träffade där ett par där tjejen var rullstolsbunden, vi blev bra kompisar och när de skulle på mc-semester ut i europa så stannade de till här i Småland för lite gratis käk och nattlogi. De hade en customhoj (Honda Shadow 1100) med full packning, lättad rullstol bak på pakethållaren och liten hund i tankväska.Jag har kort på det någonstans men kan inte hitta dom tyvärr (papperskort, ni vet såna innan digitalkameran)
Inte korkat! Alla tips är bra. Tanken som räknas! :)
Haha! Det där låter som ett kort man skulle vilja se. Hittat det?
Fasen, jag inser att jag gett mig in på ngt jag inte har så stor koll på. Måste nog läsa på mer, men KFX 700 var jäkligt intressant, kanske något dyr dock.
De du länkade till, Vespa, hur är de prestandamässigt? Vad bör man minst hålla sig till om det ska funka att köra "allround" som jag tänkt?
-
De du länkade till, Vespa, hur är de prestandamässigt? Vad bör man minst hålla sig till om det ska funka att köra "allround" som jag tänkt?
En av dom var en Kymco mxu 300, en sån har jag haft.
Toppfart är väl runt 80km/h. Det är en ganska smidig maskin, funkar fint på väg och i lättare terräng. En bra sak är ju att du har både fram och bakbroms på styret (ett varsit handtag), så man har rätt bra bromsar på den.
Vettig kvalitet också tycker jag, prisvärd.
Inget effektmonster men en bra förstamaskin. ()p
-
http://www.blocket.se/jonkoping/Access_SP400_Vagreg_fyrhjuling_quad__27788413.htm?ca=7&w=3
Automat. Det är väll ganska precis inom budget? Det finns ju även billigare 300cc.
-
Köp inte för liten motor det blir bara jobbigt då du kör längre sträckor. Jag skulle kolla upp Outlaw'n, finns säkert prutmån... dessutom om den är byggd för att transportera en rullstol och om fästena stämmer till din kommer du ju "igång" direkt! (går ju justera det senare som man vill ha det). Kawasaki'n är ju också väldigt fin och har ju automat dessutom.
-
Hittade en studie som i och för sig har några år på nacken men om man orkar läsa hela. så som jag förstår det så kan man få tillstånd av länstyrelsen att köra terrängreggat på vanlig väg samt att köra med släpkärra och även jaga från fyrhjulingen. Kanske inte vad du tänkt dig men annars bra sätt att ha med rullstolen. Det kan ju vara värt att kontrollera vad för möjligheter som finns.
Får man dispens från terrängkörningslagen så får man köra köra kortaste vägen till ¨skogen¨ på vanlig väg med en terrängreggad.Länsstyrelsen har som krav att det finns blinkers, bromsljus och backspeglar på 4-hjulingen, så jag tänker skaffa vägreggat då jag kan åka på vanlig väg hur mycket jag vill också.
Lite bökigt tycker jag det är då varje kommun som man tänkt köra i måste bevilja dispens, men man ska inte klaga...