ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Mudbug 550 skrivet 22 augusti 2010 kl. 16:15:18
-
Hejsan alla grizzly 450 ägare.
Det sitter fyra givare på växellådan.
Om ni vill bli av med vartals begränsningen bakåt så ska
ni jorda kabeln som går till den givare som sitter närmast variator sidan.
Jag tog bort kabeln från givaren och satt i en rundstifts kabelsko med en kabelbit
och sen jordade den.
För då kan man bara ta bort kabeln man satt dit och sätta tillbaka kabeln på givaren när man ska sälja.
Men man blir av med indikator lampan som visar att man har backen i. Men det är det värt.
För det är så irriterande när man plogar med varvtalsbegränsning.
Detta funkade på min -07 grizzly 450 men det kanske funkar på andra årsmodeller också.
Obs tänk på att köra försiktigt när man har full kraft bakåt.
-
Det har jag lust att prova. Tycker också det är irriterande.
Lägg gärna in en bild på kablarna så man inte tar fel. Eller kan man kanske gå på när backlampan inte lyser mer. Borde vara rätt då. Har en -08.
Har även funderat på Yamahas variatorkit för att få mer kraft i backen. Någon som testat det?
-
jag har yamahas variatorkitt hemma, kommer snart montera det, men det enda det gör är att växla ner den 10%, så den ska bli starkare...
blir nog perfekt skulle jag tro..
-
Just att den var så klen på backen var nästan största anledningen till att jag bytte, hade 27" itp 589 på och körde man ner i ett lerhål så orkade den aldrig dra loss hjulen bakåt utan gick på varvstoppet bara. Samma om det lutade för mycket när man skulle backa. Blev ganska irriterande i längen..
-
Hejsan jag ska ta lite bilder.
översta bilden ser ni ett svart kontaktstycke. i den sitter en grönvit kabel den går till backgivaren ta av den från givaren och jorda kabeln.
bild 2 och 3 är tagna från vänster sida av fyrhjulingen på givarna.
bild 4 är tagen från höger sida.
Och på översta bilden ser ni en hel grön kabel det är den jag har satt dit och jordat den bakom bulten till tank kåpan.
-
Hejsan jag har ett EPI Variator kit på min det blev skillnad på både hög växeln och låg växeln och på backen. Men jag tycker att den fortfarande är för högt växlad på backen.Men jag har inte monterat slirkopplingens fjädrar än men jag ska göra det vi nästa olje byte.
-
Nu har jag fixat det med. Lät kabeln vara kvar och bara satten en strömtjuv som jag jordade. Fungerar finfint. Full gas bakåt. .
Kan ju vidarutveckla det och sätt en brytare på jordkabeln.
Tackar för tipset.
-
Tackar det är bara kul att kunna hjälpa till. ()p
-
tjenare boys är ny här och råkar vara ägare till en yamaha grizzly 350 -08 med stel axel. någon som vet om de är samma moddning som gäller på denna maskin innan jag börja riva ner maskinen. sen har jag en fråga om vad man kan göra för meck för å få den starkare. är inte så intresserad av att köpa kit för en halv månadslön. bonnmeck nån?
-
går de inte att koppla om overriden till backen me? nån som vet?
-
Hej på er. jag har försökt detta på min 350 YFM35FGX men utan något resultat mer än att den bluddrar även framåt. jag har bara två kontakter på lådan under luftburken.
-
Hej på er. jag har försökt detta på min 350 YFM35FGX men utan något resultat mer än att den bluddrar även framåt. jag har bara två kontakter på lådan under luftburken.
På -08 grizzly 350 går det att jorda den innre givar kabeln från vänster sida sett, har för mig att den var grön/vit för att få bort varv spärren bakåt. Den yttre är neutral givaren och jordar man den så får du varv spärr både bakåt och framåt. Kanske funkar på din med det är bara att prova. Bara att ta av kabeln från givaren och jorda den.