ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: KawaSuki skrivet 21 augusti 2010 kl. 00:59:45
-
Kollade lite på gamla inlägg och såg att en del har erfarenhet av bandsatser, men kanske mest åkt med dem för att det var kul att "klättra", leka och så.
Jag undrar om någon nyttjat dem till mer seriöst arbete på vintern (i/på snö) som t ex kört timmervagn/timmerdoning eller preparerat skoterleder (med t ex hyvel) eller nåt annat lite tyngre jobb.
Det jag är mest funderam över - Håller grejerna eller får man räkna med att det går sönder lite nu och då?
Hjul, band och drivning av band måste ju få känna på lite tycker man och det verkar ju inte riktigt så rejält som på en snöskoter.
Hur "bändigt" blir det att köra med band och tungt lass efter? Kan tänka mig att det kanske gärna går rakt fram.
Bättre bärighet och anliggningsyta, men också lägre marktryck. Hur bra blir dragförmågan på lite packad snö? Slirar det mycket med ett vedlass efter?
Kan t ex skoterklubben byta sin snöskoter mot ett sådant ekipage? Funkar det att preparera snöskoterleder, eller bör man räkna med att snöskoter fortfarande är nummer ett på ledpreparering?
Förutsatt att man inte har ekonomi och tillräckligt breda leder för en mindre bandvagn eller snövessla förstås.
-
Jag har en Tatou-bandsats på min Grizzly 700.
I vintras körde jag hem halva skogen (kändes som de iaf :P) med hälp av en timmersläde och det funkade klockrent!
Under den tid vi körde hade vi cirka 30-40cm pudersnö-kramsnö och de gick hur fint som helst. Inte en enda fastkörning.
Dock så har en jag en bekant som hade lite strul i slutet av säsongen då snön övergick till att bli mer "kornig", då var greppet inte riktigt detsamma.
Visserligen så var det kanske inte så konstigt då han fastnade i en brant sluttning med en boggivagn med hjul eftersig.. :P
Men vi va överrens om att greppet inte var detsamma när det va kornsnö avsett vad man har efter hjulingen.
Materiellt höll allt.
Körmässigt så blir den självklart mer trögstyrd än annars, där hjälpte servonstyrningen till och underlättade det hela en anings.
Hoppas gav lite mer klarhet.
/LaToffel
-
tror inte den dagen kommer då en hjuling kan matcha tex en yamaha viking 3 el en bearcat widetrack som arbetsmaskin vintertid, här uppe i norr där vi ofta har en meter snö el mer har jag sett att dom som kör hjuling med larvfötter har ju ingen större bärighet i snön så dom går i stort sett i botten och därmed ochså svårt att se vad som döljer sig i snön tex stenar, stubbar, stockar.
medans en bredbandad skoter inte går så djupt.
Dock ser det onekligen ganska kul ut att leka med larvfötterna.
har själv funderat hur långt uppför en fjällvägg en hjuling med larvfötter kan komma jämfört med en skoter av mountaintyp, på skarföre då givetvis.
är det dock bara 3-4 dm snö och ett tungt lass efter maskinen så tror jag säkerligen dom kan dra lika tunga lass som en arbetsskoter, kanske tom tyngre iom att hjulingen är tyngre och därmed högre tryck på banden mot underlaget.
-
Jag körde en del under föregående vintern med band på min hjuling.
Hade tidigare en lynx 5900 från -88 men sålde den och skaffade band istället.
Jag preparerar lite skoterled men min och har bara haft problem där leden drivit igen och sladden blivit full med snö.
Mestadels har det gått bra att sladda led med maskinen.
(http://iloapp.thullen.se/data/_gallery//public/4/1268859759_resized.jpg?width=640&height=480)
Även att skotta snö tycker jag funkar bättre med bandsatsen då man kan bygga väldigt stora högar/ramper och samtidigt åka över dem och dumpa snön på andra sidan.
(http://iloapp.thullen.se/data/_gallery//public/1/1261243575_resized.jpg?width=640&height=480)
-
tror inte den dagen kommer då en hjuling kan matcha tex en yamaha viking 3 el en bearcat widetrack som arbetsmaskin vintertid, här uppe i norr där vi ofta har en meter snö el mer har jag sett att dom som kör hjuling med larvfötter har ju ingen större bärighet i snön så dom går i stort sett i botten och därmed ochså svårt att se vad som döljer sig i snön tex stenar, stubbar, stockar.
medans en bredbandad skoter inte går så djupt.
Dock ser det onekligen ganska kul ut att leka med larvfötterna.
har själv funderat hur långt uppför en fjällvägg en hjuling med larvfötter kan komma jämfört med en skoter av mountaintyp, på skarföre då givetvis.
är det dock bara 3-4 dm snö och ett tungt lass efter maskinen så tror jag säkerligen dom kan dra lika tunga lass som en arbetsskoter, kanske tom tyngre iom att hjulingen är tyngre och därmed högre tryck på banden mot underlaget.
Jag har lite samma farhågor om att den ska gå "djupt", men jag bor inte så långt norrut och har inga fjäll att forcera utan det är väl mestadels skogslandskap att köra i.
Idealet kanske är en skoter att packa leden med och sedan kanske använda en ATV med band för att dra sladd och hyvel?! ... eller timmervagn/timmerdoning.
Detta med att den går djupt.... om man har en rejäl hasplåt under maskinen så borde den ju teoretiskt kunna hjälpa till att lyfta maskinen något. :hmmm:
-
Thullen. Fina bilder! :) Om man orkar med sladd eller inte beror ju också på vad man har för sladd. Verkar på bilden som om du har två modeller och jag kan tänka mig den övre blir aningen tung med mycket nysnö eller drevsnö i. Den undre verkar ju inte samla nån snö direkt och då borde ju inte motståndet vara särskilt stort heller. Men den är nog bra för att få ur luften ur snön. Min erfarenhet av ledpreparering med sladd, är att idealet är typ 3 olika modeller av sladd. Då kan man klara i princip alla typer av snö på leden under hela vintern.
-
Det första man får föra är att trampa leden med skoter eller hjuling med band.
Den undre sladden är en ganska bred armeringsmatta.
Åker jag ut med den i orörd terräng fylls den med snö och maskinen kommer att slira.
Dock är det bara att skotta ur sladden och fortsätta.
Det blir lika om man kommer till nått ställe där det drivit igen med 3dm nysnö.
Beroende på hur lång sträcka det är så kanske man klarar sig.
Jag tycker den har bättre fäste med banden än skotern.
Tex. i uppförsbackar kan man smyga upp utan att det börjar slira.
På rena transportsträckor tex. över en sjö är dock skotern bättre då den går fortare.
Hade ju en film på det hela kom ja på.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ukkj5SoLHK8[/youtube]
-
Hur funkar det här med diffen fram när ni kör med band?
Kör ni med låst framdiff hela tiden(kan alla maskiner köra med det hela tiden) eller kör ni 3bandsdrift och ett som rullar med?
-
Jag kör o-diffat fram, Diffar när det behövs och om det är rakt fram ja ska.
-
Här är ett klipp på min maskin och lite snöröjning ()p
Med hjulen tror jag inte de skulle gå lika lätt ;D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jMIYDFGhiWI[/youtube]
-
Jag kör o-diffat fram, Diffar när det behövs och om det är rakt fram ja ska.
Det betyder ju att ett band oftast får rulla med om man inte diffar den. Och det måste verkligen gå mycket tyngre i snön. Kan förstå att det går mer soppa om man kör med band då.
Vissa maskiner är väl inte så lätt diffade så då passar de maskinerna sämre med bandsatser. är min slutsats
-
en diffrential i en axel driver alltid med lika mycket kraft på båda sidor. om det krävs 10 nm för att få det ena hjulet att spinna, så drivs det andra hjulet också med 10 nm. men då det krävs mer kraft än så för att övervinna friktionen så står hjulet stilla.
om inget hjul spinner så är en diffspärr helt onödig
-
Här är ett klipp på min maskin och lite snöröjning ()p
Med hjulen tror jag inte de skulle gå lika lätt ;D
Nu har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av nyare ATV, men jag tycker det är väldigt mycket snö du flyttar!!! Klart impad! :headbang:
.... och nej! Jag tror knappast att det hade gått med hjul på maskinen.
-
Jag tycker den har bättre fäste med banden än skotern.
Tex. i uppförsbackar kan man smyga upp utan att det börjar slira.
På rena transportsträckor tex. över en sjö är dock skotern bättre då den går fortare.
Hade ju en film på det hela kom ja på.
Nu när jag såg filmen så blev man ju bara än mer sugen på att skaffa band. ... (och helst en ny ATV) :D
-
Lite mer snö här men vad har dem för snö????
http://www.trackshare.com/forum/attachment.php?attachmentid=77289&d=1296351445 (http://www.trackshare.com/forum/attachment.php?attachmentid=77289&d=1296351445)
Ganska impad av att maskinen flyter
-
Skulle tro att han ställer sig på knä/hälarna i röven faktiskt, dock inte säger.
Kan ju va ett dike eller likande oxå. För om man kollar hur lätt han sjunker så borde hjulingen sjunka mer också.
-
Jo nog skuell det ju kunna var så, men det ser verkligen ut som att det är mycket snö.
Det kan ju vara olika lager med packad snö under som man kan komma igenom om man hoppar som han gör.
Tycker det ser lite overkligt ut faktiskt men det får man väl aldrig veta
-
Här är det pudersnö ända ner till marken. ()p
Jag tycker inte det ser så otroligt ut på Onlyhenkes klipp.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-Ca4_Oz_i8A[/youtube]
-
Här är det pudersnö ända ner till marken. ()p
Jag tycker inte det ser så otroligt ut på Onlyhenkes klipp.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-Ca4_Oz_i8A[/youtube]
Jo men om du hade hoppat från dynan så inte tror jag du hade haft snö upp till axlarna där inte. kanske midjan.
(Beror ju på hur lång man är också men på filmen såg då gubben normal ut)
-
jag har absolut ingen skoter erfarenhet så kan vara fel
men en sak jag tänkt på är att man borde väl kunna vända lättare i snö med bandsatts än en skoter! kanske inte fortare och eller lättare men däremot med en betydligt mindre radie, för skotern bygger väl på att skidorna flyter ovanpå och för att uppnå flytande så krävs ju lite fart villket i sin tur ger stor sväng radie!
medans banden som mer gräver sig fram i bägge ändar av maskinen borde kunna gräva ta sig runt i en mindre radie. villket borde vara till nytta om man ska dra något efter! och vill slippa backa och ha sig för att kunna vända runt inne i skogen! nu är ju min största band erfarenhet och till lika skoter erfarenhet bara att jag sett dessa fordon så någon kan väl bekräfta om jag har rätt eller fel!
-
Fick min nya Kawa 650 med Tatou 4S bandsats på nyåret och vill påstå att en fyrhjuling med bandsats är en mycket kompetent arbetsmaskin. Precis som med alla snöfordon så beror framkomligheten mycket på typen av snö. Är snön väldigt lös och nyfallen i stora mängder så går det åt lite fart för att maskinen ska börja klättra upp på snön och flyta uppe på snön. Att i de läget när maskinen går djupt i snön (när underredet tar i) försöka att dra något efter kan säkert skapa problem första rundan du kör. Däremot så går det lättare bara du tryckt till snön med ett spår.
-
Jo nog skuell det ju kunna var så, men det ser verkligen ut som att det är mycket snö.
Det kan ju vara olika lager med packad snö under som man kan komma igenom om man hoppar som han gör.
Tycker det ser lite overkligt ut faktiskt men det får man väl aldrig veta
Finns fler filmer på t ex YouTube där man hoppar på liknande sätt med liknande resultat, så jag tycker det verkar rimligt.
-
jag har absolut ingen skoter erfarenhet så kan vara fel
men en sak jag tänkt på är att man borde väl kunna vända lättare i snö med bandsatts än en skoter! kanske inte fortare och eller lättare men däremot med en betydligt mindre radie, för skotern bygger väl på att skidorna flyter ovanpå och för att uppnå flytande så krävs ju lite fart villket i sin tur ger stor sväng radie!
medans banden som mer gräver sig fram i bägge ändar av maskinen borde kunna gräva ta sig runt i en mindre radie. villket borde vara till nytta om man ska dra något efter! och vill slippa backa och ha sig för att kunna vända runt inne i skogen! nu är ju min största band erfarenhet och till lika skoter erfarenhet bara att jag sett dessa fordon så någon kan väl bekräfta om jag har rätt eller fel!
Jag skulle som sagt gärna ha en ATV med band och hoppas få råd med ett sådant ekipage nån gång och jag har inte ens testat ATV m band, men jag tror att många snöskotrar är bra mycket smidigare att hantera i snön än en ATV med band. I alla fall om de inte är långa och breda som en buss. Visst flyter skidorna ovanpå om snön har bra bärighet och visst kommer kanske skidorna inte att "greppa" i snön alla gånger då drivmattan jobbar för att snöskotern ska gå rakt fram, men är snön lite lös/mjuk så kan man i de flesta fall burka lite och då är ju en snöskoter helt plötsligt väldigt smidig att hantera på både öppna ytor och i skogen. Men visst.... det beror lite på snön, bärigheten och skotermodell. .... och förare.