ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Billy skrivet 20 augusti 2010 kl. 22:44:42
-
Tjena!
är som sagt helt ny i fyrhjulingsträsket och har precis gått och köpt mig en Dinli 450 -07.
Har lite noobfrågor som jag mer än gärna skulle få svar på. Kan säkert bli fler frågor längs vägen...
- Vilka strypningar sitter i? (och hur får man bort dom om dom finns kvar)
Hur fan får man bort sadeln på den? =) Förra ägaren sa att det skulle finnas nån verktygslåda där i :help:
Vilken drevning sitter på original, och vad bör man byta till för lite med ax? (men ändå inte tappa så mycket toppfart)
Vad för typ av motorolja kör man på och hur ofta bör den bytas? tex. 10w 40 eller vad?
Skulle vara evigt tacksam för svar på dessa frågor :bugarochbocka
-
Tja!
Vet då att en strypning e den lilla skruven på framsidan av gasen... Den tog ja bort, öppna även locket på gasen å kolla så att inte låsmuttern från skruven ligger där i å kan haka gasen.... Hände min polare för nån vecka sen :-\
Bak/under sadeln sitter ett par hakar som man pillar in fingret å drar i för att få bort sadeln, kan va jävligt att hitta :(veryangry): men dom sitter där om du kollar typ ovanför ljuddämparen innanför blinkersen...
Ja e nybörjare själv så ja vet inge mer just, men kör hårt! :headbang:
-
Finns det fler strypningar?
-
Välkommen i gänget. Nej det är den ända strypning som finns. Sedan kan man med tiden då sätta på en annat ljuddämpare och annat luftfilter för att få mer flås. Men glöm inte att man bör helt klart behöver bestycka om förgasaren då. Alltså sätta i andra munstycken mm. Detta för att få rätt kombination av bränsle och luft.
Hakarna för sadeln sitter som han säger där under. Dom är lite gulfärgade och är en varje sida men kommer lättast åt den på högersidan tycker jag.
Dra den lite bakåt samtidigt som du lyfter bakkanten på sadeln. Dra sedan bakåt. Lycka till!
Vill du ha sevice boken på pdf så kan jag skicka den till dig på epost. Där står mycket matnyttigt för nybörjare. Hör av dig i så fall
Har slängt upp dom på min server istället 8) Höger klicka på länkarna & välj "spara länk som"
http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/Dinli%20450%20Workshop%20Manual.pdf (http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/Dinli%20450%20Workshop%20Manual.pdf)
http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/DL901_902_904.pdf (http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/DL901_902_904.pdf)
-
Jag tar gärna emot serviceboken i pdf =)
Mako_89@hotmail.com
tt
-
Välkommen i gänget. Nej det är den ända strypning som finns. Sedan kan man med tiden då sätta på en annat ljuddämpare och annat luftfilter för att få mer flås. Men glöm inte att man bör helt klart behöver bestycka om förgasaren då. Alltså sätta i andra munstycken mm. Detta för att få rätt kombination av bränsle och luft.
Hakarna för sadeln sitter som han säger där under. Dom är lite gulfärgade och är en varje sida men kommer lättast åt den på högersidan tycker jag.
Dra den lite bakåt samtidigt som du lyfter bakkanten på sadeln. Dra sedan bakåt. Lycka till!
Vill du ha sevice boken på pdf så kan jag skicka den till dig på epost. Där står mycket matnyttigt för nybörjare. Hör av dig i så fall
Har slängt upp dom på min server istället 8) Höger klicka på länkarna & välj "spara länk som"
http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/Dinli%20450%20Workshop%20Manual.pdf (http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/Dinli%20450%20Workshop%20Manual.pdf)
http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/DL901_902_904.pdf (http://www.jockas.se/program%20och%20pdf/DL901_902_904.pdf)
FAN va grymt. tusen tack!!!!!!!!! :)
-
tjena!
nu börjar jag få ordning på rullen, jag vet hur man öppnar sadeln och jag har lyckats spänna kedjan. det tar sig sa mordbrännaren....
MEN
när jag var ute förut och åkte började verktygslampan lysa på den rackaren. vad betyder det? dags för service? byta/fylla på olja? eller vet man inte?
-
Verktygslampan tänds när man har kört 100 mil.
Det är alltså helt enkelt en påminnelse att det är dags att göra lite service, dvs tex byta olja och filter.
Om kör man hårt så kan det vara bra att byta lite oftare, och kör man försiktigt så kan man nog dra ut på det lite.
På sidan 15 i servicemanualen står vad man ska göra vid olika intervaller.
(http://s3.postimage.org/v6ReS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pqv6ReS)
Här finns info om hur man släcker den
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=4707.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=4707.0;all)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=15542.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=15542.0;all)
Annars är det bara att söka på servicelampa i dinlidelen ;)
-
Verktygslampan tänds när man har kört 100 mil.
tack för svar.
den har dock gått ca 400 mil. och verkar inte ha nån inplanerad service just vid 400, men tänkte ändå byta olja+filter...
har denna olja hemma. duger den? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/MC-olja-Racing-10W40/
vart får man tag i filter nånstans? beställa från nån dinli-åf antar jag men finns det tex även på biltema?
och hur mycket olja ska det vara i? har försökt läsa i instruktionsboken, men står inte hur mycket det ska va i... :(
-
Filter finns på Biltema. Art.nr: 82-246 :headbang:
-
Verktygslampan tänds när man har kört 100 mil.
tack för svar.
den har dock gått ca 400 mil. och verkar inte ha nån inplanerad service just vid 400, men tänkte ändå byta olja+filter...
har denna olja hemma. duger den? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/MC-olja-Racing-10W40/
vart får man tag i filter nånstans? beställa från nån dinli-åf antar jag men finns det tex även på biltema?
och hur mycket olja ska det vara i? har försökt läsa i instruktionsboken, men står inte hur mycket det ska va i... :(
Förtydligande
servicelampan tänds varje 100 mil (alltså 100 mil sedan den senast var nollställd)
Angående byta motorolja se nedan
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27903.msg244105#msg244105 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27903.msg244105#msg244105)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11296.msg108818 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11296.msg108818)
Här skriver en att det bara går i 2 liter, misstänker att han bara bytte oljan i motorn och inte i den lilla "oljetank" som sitter just framför motorn
2 inlägg som beskriver bytet
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=13999.msg194067#msg194067 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=13999.msg194067#msg194067)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=10836.msg190920#msg190920 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=10836.msg190920#msg190920)
Ska vara ca 3 liter som rymms
-
svinbra med hjälpen med oljebytet. gick galant... tillslut. fick dock ta av bottenplåten för att komma åt tapp-skruvarna. men vad gör väl det. nu ä den ordentligt rengjord =)
en ny fråga :D
vilket lufttryck ska det vara ungefär i offroaddäck?
-
Det är helt olika enligt mig, men någonstans mellan 0,4-0,7 kg tycker jag :)
men beror mycket på vilka däck & hur många lager väv det är, underlag mm.
Men kör i luft känn lite på dom lägg kroppsvikten på dom med knät tex. skall gå att trycka in en 2-4 cm i mitten.
Men mycket en smaksak ()p
-
Det är helt olika enligt mig, men någonstans mellan 0,4-0,7 kg tycker jag :)
men beror mycket på vilka däck & hur många lager väv det är, underlag mm.
Men kör i luft känn lite på dom lägg kroppsvikten på dom med knät tex. skall gå att trycka in en 2-4 cm i mitten.
Men mycket en smaksak ()p
0,3 har jag på orginal cross däcken som medföljer, har du vägdäck ska dom ju vara hårda vad jag vet iaf (kolla vad det ska vara för just dom däcken) .
-
oj, det var tur att jag frågade innan jag pumpade dem... jag trodde typ nånstans runt 1.. hade väl sprängts :whip:
men ok tack för vägledningen då vet jag lite vart jag ska sikta iaf :)