ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: redbeard skrivet 19 augusti 2010 kl. 21:15:07
-
om jag förstått det hela rätt så är det magneter i framdiffen på en sportsman -03?
fyrhjulsdriften funkar hyffsat att få ur och i när oljan är fräsch (on demand olja)
men ju längre tiden går från oljebytet desto motvilligare blir maskinen att lägga i och ur fyrhjulsdriften, speciellt på backen.
men byter jag olja så blir den ok igen.
har hela tiden trott att det är korgen (rollcage) som är kass och tänkt beställa en ny från staterna.
men det kanske är magneterna som är dåliga istället eller vad tror ni polariskännare?
det går även att rucka lite i drivaxlarna upp och ner så lagren är väl inte heller på topp i diffen.
-
hör med ola på hans erikssons i frövi,dom brukar ha koll på polaris.att du kan röra den inre knuten upp och ner är inge fel,det är ett visst glapp i splinesen i diffen
-
är korgen slut så har man ingen 4wd...
Min gissning är ringen som magneten bromsar eller oljan.
ta isär och gör RENT noga.
Magneten behöver inte greppa superhårt, det är inte den som håller i 4wd, utan bara hjälper den att greppa istarten, sen låser den av rotationen.
-
okej, tack för svar..
kan det inte duga att fylla diffen med bensin el dyl och dra runt lite försiktigt, tömma ut och upprepa proceduren ett par gånger tills det bara kommer ut ren bensin?
-
Nej, bensinen är inte nog ren.
Det tar inte lång tid att riva isär diffen, gjorde det på en rzr på highchapparall träffen, rev även diffen på min rzr 4-5gånger, sista gången tog det 30min.
Ola på Frövi är ett bra tips, han fixade min diff....det var en beläggning i den.
-
okey, provade rengöra diffen med bensin i natt utan resultat, det har på senaste tiden även blivit svårt att få ur 4wd, förutom backen där går 4wd sällan i.
har även kollat kablaget och den får ström som den ska.
Får väl montera lös den och lämna till en polaris mekare för översyn.
Hade velat ha en sprängskiss el nått om jag skulle öppna den själv så inget hamnar fel vid montage.
la även märke att på botten av kärlet som jag har tappat ut diffoljan i under hela sommaren fanns det pyttesmå metallfragment, men det kanske är normalt
-
jag säger samma som atvnerd. ta isär och rengör. sprängskiss har du här.http://www.babbittsonline.com/pages/parts/viewbybrand/default.aspx
-
Industrisprit kanske? Ist för bensin..
-
jag var lat och beställde en splitt ny framdiff för 3000kr så admin kan radera denna tråd nu
-
Min korg kostade 3400, fick du verkligen en komplett diff för ynka 3000? Härligt!
-
Han kanske köpte på ebay, vet att det har funnits OEM diffar för $275 för äldre sportsman modeller.
-
japp helt ny på e-bay passande sportsman 6-7-800 02-och framåt och helt komplett och det var ändå extremt billigt för att vara nytt dom brukar ta det priset för beggade.
tyckte inte det var så mycket att fundera på med det priset köper man lösa delar hos en polarishandlare i sverige kommer man snabbt upp i det priset för några lager,brickor,tätningar och shims.
Har en fråga till bara, är det bara att dra ut axlarna ur diffen eller sitter det nå låsringar el dyl? efter att man lossat naven först då givetvis..
-
bara att ta i och rycka till
-
ska ändå riva gamla diffen i lugn och ro och se om man hittar felet, är det bara beläggningar så har man ju en i reserv sen
-
se till att spara alla rullarna i diffkorgen, de kan inte beställas lösa om man råkar tappa bort en när man byter korg....
-
Ganska ironiskt, varit ut och kört 5 timmar i dag och diffen funkar plötsligt helt klanderfritt nu när den nya diffen är på väg :o
-
Den vet om att den ska bli utbytt men vill väldigt gärna vara med och åka ett tag till. (uppsägningsrykten brukar ju sätta fart på en arbetsplats)
-
Ganska ironiskt, varit ut och kört 5 timmar i dag och diffen funkar plötsligt helt klanderfritt nu när den nya diffen är på väg :o
oddsen för att det är en beläggning i diffen ökade nu...
-
Tror jag med, fyllde ju den med bensin häromdagen, körde 100 meter,tappade och fyllde sprit,körde 100 meter och lät den stå några timmar,tappade ut och fyllde på olja och provkörde ca 1 mil fungerade inte bättre, tappade ut oljan igen igår morse och fyllde på ny ifall det skulle vara nå skräp i den och vips så fungerade det.
kommer ändå sätta dit den nya och ha den gamla i reserv så länge jag har polarisar den passar till.
-
fick till slut fingrarna ur baken och demonterade diffen, plastibitar från den spruckna korgen ramlade ur så där hade jag svaret till att den inte fungerat helt 100.. men i övrigt verkade allt ok i diffen trots att den hängt med i ca 7 år..
I morgon ska den nya monteras
-
hur gick det med nya diffen då? :)
-
monterad, ej provkörd dock, väntar på en ny damasker innan jag sätter ihop den helt