ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mattmaniii skrivet 19 augusti 2010 kl. 20:13:12

Titel: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 19 augusti 2010 kl. 20:13:12
Hejsan!


Jag sitter o kikar på fyrhjulingar att satsa på, nånting att köpa och använda till vardags!


Dom 2 jag nu velar mellan är


Cectek 500 EFi Gladiator

Och

Dinli 700 Centhor


Cecteken har mindre motor, kostar mer, men känns som att den har bättre kvalité i bitarna!

Den kommer köras året om, inte speciellt hårt, mest väg, grus och lite skogsklättring.


Hjälp mig bestämma!
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: kenta777 skrivet 19 augusti 2010 kl. 21:39:22
Jag vet inte hur cectek ligger till i kvalité nu men det jag läst tidigare har varit rätt kasst. Jag hade nog kört på Dinli om jag var tvungen att välja på de två.
Fast helst hade jag sparat till något annat.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 augusti 2010 kl. 10:42:09
Vilken budget har du? Nytt eller begagnat?
Finns ju rätt många andra maskiner också i den där klassen.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 20 augusti 2010 kl. 11:45:48
Min budget är 80 000, endast nyköpt, jag ska vara den enda som har kört då jag inte litar på andra människor när det handlar om att köra in etc
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 augusti 2010 kl. 12:24:51
Jag hade nog hellre köpt en tgb blade 550 för dom pengarna, eller kanske en sym quadrider. Även Kymco är nog bättre än Dinlin... Dock har dom ju mindre motor.

Cekteken ser ju rätt cool ut, men man har ju läst om en hel del problem inne i cektek-delen av forumet. Men det är väl så att dom flesta hamnar på forum när dom har problem. Alla nöjda cektek-ägare är väl ute och kör järnet!  :)

Jag var och provkörde en blade 550, den kändes rejäl och välbyggd med bra finsish på delarna. Dock blev jag lite besviken på att det inte var mer pulver i den. Så jag köpte en väl inkörd (2600 mil) outlander istället. För priset av en ny cf 500 black edition.
Ett stort plus för tgb är ju att dom kommer med bighorndäck orginal, tror även Dinlin har dom däcken. Och det är väl ett bra allrounddäck.

Hade jag varit i dina skor med din plånbok så hade jag nog ändå köpt en beg Outlander 800. Det är ju betydligt roligare maskiner och dom kostar ju en hel del nya, så min känsla är att om man lägger 120-140k på en ny maskin så tar man hand om den rätt bra. Gäller så klart inte alla, men jag tror dom dyrare maskinerna får lite mer kärlek än tex Dinli 700...

Kollar man på senaste Dinli 700 så verkar dom ha fått en hel del uppgradering på olika saker, men sen om dom förbättringarna gör den till ett bra köp är väl en annan sak.
Även cektek verkar ju ha haft en del bekymmer, borde väl också fått sina uppgraderingar.

Sen beror det väl på hur överseende man är med småkrångel, oavsett maskinval så får du nog räkna med att något krånglar någon gång. Och även om man har garanti på grejerna så är det ju surt att ha sin nya maskin på verkstad.
Det finns ju en och annan som köpt lite billigare maskiner och sedan tröttnat på allt krångel och gått upp på dom större märkena.
Så ur min synvinkel så är då en beg "märkesmaskin" ett säkrare köp än en ny Dinli eller Cektek.

Sen kan du ju kolla serviceintervaller och priser också. Beroende på hur mkt du kör (tror du kommer köra)så kan det ju vara en viktig faktor.
Helst vid nyköp så lär du ju hålla service intervallerna för att behålla garantin.
Även bränsleförbrukning kan ju vara nått att kolla på, tror dock dom flesta i din klass ligger runt litern. Men en insprutare borde väl gå lite snålare om man kör som folk.

Har du varit och tittat och provkört något? Köper man en ny och fin maskin vill man ju ha den rätta känslan också.

Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: kenta777 skrivet 20 augusti 2010 kl. 12:39:01
Testkör Blade'n som tipsas om högre upp.
Räcker motorn till så verkar det vara en kanonmaskin.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Ironman skrivet 20 augusti 2010 kl. 13:54:01
I princip alla nya maskin modeller har ju problem mer el mindre
Det som är med Dinli och Cetec Är ganska likt
Det är en del barnsjukdomar som de har fått arbeta bort men vad jag förstår ska de vara borta på Dinlin iaf.

Det de har gjort är en ny framvagn ny växellåda andra drivaxlar andra styrvinklar mm.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 20 augusti 2010 kl. 15:27:15
Var nyss iväg o provkörde en dinli 700, och jag förstår inte vad folk som klagar på den är gjorda av? Dom 20 hästarna som den petade ut var tillräckligt, och avstrypt ger ju 700an 40 häst, ifall man vill ha mer! Och just känslan av den stora motorn fick mig ganska såld, 700 enstånk är rätt speciellt! På minussidan så kändes växelväljaren lite latjo, kändes liksom inte som att man fick i växlarna ibland, speciellt mellan hög och back, jag var rädd att jag skulle riva av spaken eller liknande... Men det är väll något man vänjer sig vid att använda, ute i trafiken byter man ju inte så ofta iaf så.
Luftburken satt lite lägre än jag hade önskat, på Gladiatorn har dom iaf vett nog att sätta den så högt det går, och inte under sitsen, men att bygga snorkel är väll inte det svåraste man tagigt sig an, gillar inte att bli blöt iaf så..

Ljudet var gött, gillade den direkt när han vred igång den, många säger att det låter som en symaskin, men tycker man att 700an låter som en symaskin så är det dags att byta symaskin!

Just att den var kraftigare i storlek än Cecteken får mig att vilja ha den mer än tex Gladiatorn, den kändes kort o gott stabil som en elefant! Dock blev jag lite less på hur lite man kunde svänga, fast å andra sidan är jag van vid en liten lifan 250...


Sen är det ett tag kvar innan jag kan köpa en, så då lär ju 2011ans modell vara ute, om den inte redan kommit? Lär ju vara en hel del som dom fixat till och förbättrat :)
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 augusti 2010 kl. 16:21:58
Är du säker på att den var strypt?
Provade en strypt cf x7, och det var ingen upphetsande historia. Den hade nog jag kört ifrån med min Linhai, och den har ju bara 275cc och under 20hk orginal.

Åk och prova en v-twin av större modell, så har du lite att jämföra Dinlin med.

Om jag skulle ha nöjt mig med 20hk hade jag lätt köpt en billigare 300cc maskin, oftast lite mindre och smidigare och bättre bränsleekonomi.

Om du inte har så bråttom att köpa så är ju det toppen, då kan du åka runt och klämma på och provköra många maskiner.
Det jag tycker är väldigt synd är att dom japanska märkena inte säljer vägreggade maskiner själva.

Det är ju bara du själv som kan avgöra vad som känns rätt för dig, men dom flesta brukar tycka att mer effekt är roligare.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 20 augusti 2010 kl. 22:43:39
Jo den var strypt, det sa han, men jag söker ju inte en racemaskin med en jävla massa drag, har hellre nått som känns bra och stadigt. Är ganska tung och stor (191cm gånger 95 kilo) och jag tar hellre en som är stor och stadig, typ som dinlin, än någon lite mindre med en motor som måste varva mer etc... För mig handlar det lite mer om ett vardagsfordon, en bilersättare, än en leksak...


Har hittils bara testkört Dinlin, så jag har ju bara våran lilla kinesare att jämföra med som sagt...
Nån som vet vilka återförsäljare i stockholmsområdet som låter en testköra lite? Var på mcshoppen idag, där är dom skit trevliga, däremot så var jag för ett tag på DinMc, återförsäljare av Arctic cat och Suzuki, men där är dom så jävla tuppiga, knappt man får titta ens. Fick några väldigt otrevliga kommentarer sist jag var där.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 augusti 2010 kl. 23:35:13
Drygt med försäljare som inte är bra att prata med. Tur du bor bra till där du har en del att välja på.
Hoppas du får tips från någon där nere.

Om du vill kunna åka någorlunda avslappnat i 80-90km/h då måste du nog ha en maskin som gör en bit över 100km/h. Många maskiner är inte byggda för att klara mer än 80-95. Då blir det ju i stort sett fullgas vilket inte är så behagligt att köra.

Nu har jag lite taskiga framdäck med vibrationer på min outlander, men även om den gör en del över 100 så är det väl skönast att ligga runt 70-80 på vanlig väg. Men det är ju riktigt skönt att kunna med 90 också utan problem. Om man nu hittar en 90 väg efter alla idiotiska hastighetssänkningar...  :(veryangry):

Sen är det väl lite olika mellan maskiner hur stabila dom är på vägen, mkt även beroende på däckvalet.
Så man får ju försöka välja en maskin som klarar det mesta.

Det är ju ganska svårt att välja bland maskiner när man bara provkört en större modell. Men kolla efter tester på youtube. Det finns några rätt seriösa tester där. Tex:
http://www.youtube.com/watch?v=wAJQFbS5xC4 can-am
http://www.youtube.com/watch?v=4_PnsR9s6U8&feature=channel kawasaki
http://www.youtube.com/watch?v=22aT8mU9yAc tgb

Det här är inget test, bara en film. Men jag är med...  8) Kolla runt 1.20 in så ser du en tjockis på en Linhai... http://www.youtube.com/watch?v=Rty_pYycJl8
Finns även en Dinli 700 med en del där.

Finns lite att kolla på nätet, bara att glo runt.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 21 augusti 2010 kl. 10:49:45
Jo visst fan är det drygt med dåliga ÅF, men det är ju deras förlust.

Jag skulle vilja påstå att jag sällan ligger över 70 när jag kör motorcykel eller annat, bilen ligger jag självklart oftast motorväg... Men öppna fordon håller jag mig runt 70 på, som tur är är jag jävligt punktlig också så jag behöver aldrig stressa, egentligen.. Står i bladet jag fiskade med mig från nått ställe i stan, att Dinli'n ska toppa 105 strypt? Gör den det så lär man ju kunna ligga o ha kräftkalas i 70-80 utan problem?


Har fortfarande Polaris, kawa, yamaha, cf och en uppsjö av billigare märken att kika på, men jag vet inte riktigt det där med att dom är billiga, om det är samma storlek, samma drivlina, och nästan samma kraftband, ja då lär dom ju klämma ut pengarna nånstans där man inte ser det, oftast genom att bygga ramen i hönsnät och täcka med papper eller sätta in en motor från brytartiden eller något annat idiotiskt.. Har varit med om alldeles för många fuskbyggen som rullat ut ur asien och frankrike genom åren för att skaffa en billigare variant. det känns ändå som att 70-80 tusen är gränsen då man kan lita på vad man kör, medans 30-50 tusen är vad jag kallar självmordsbetalning...
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 augusti 2010 kl. 11:47:02
Att en strypt centhor skulle toppa 105 tycker jag känns väldigt optimistiskt. Sen beror det väl hur man mäter toppfarten. Är det veckans långa nedförsbacke så går det säkert...
Men ändå, ligga runt 70 borde ju gå alldeles utmärkt med dom flesta maskiner.

Att dom billigare maskinern är just billiga beror ju på vart dom tillverkas, och hur. Det är ju knappast samma kvalitetsarbete där dom bygger Linhai som i Hondafabriken.

Dock kan du ju få måndagsex eller fabrikationsfel på alla maskiner. Men det är fler måndagar i kina.

Vill du ha bästa möjliga kvalite för pengarna så borde ju rimligtvis en fin begagnad maskin ge bättre än en ny för samma pengar.
Jämför man i bilvärlden så skulle jag hellre köpa en begagnad audi framför en ny dacia.
Nu stämmer det dåligt på mig eftersom min bruksbil är en 84ans jetta. Och jag gillar helst gamla volvo.  :sunny:

Om du fortsätter att kolla runt och provköra lite olika, så kommer du säkert hitta några favoriter.
Och har du väl hittat vad du vill så är det ju bara att hålla ögonen öppna och plånboken redo.
Det är nog många som säkert är sugna på att skaffa senaste årsmodell och med servo, så chansen att hitta fina begagnade ökar ju då.

Och även nya maskiner får ju förändringar (förhoppningsvis förbättringar), men det är ju ofta lite bekymmer med nya modeller. Oavsett om det står Dinli eller Can-am på maskinen.
Ska man köpa ny maskin så bör man försöka kolla upp hur nöjda folk är med garantiärenden. Och när det gäller tex Dinli så tror jag att det finns maskiner som är sidoimporterade, kanske inte är lika svårare med garantier på dom jämfört med dom som kommer från dealy?

Suzuki, Yamaha och Kawasaki  kan du ju också hitta som vägreggade. Oftast då som Dreselmaskiner... Men sällan man ser begagnade såna, dom säljs nog rätt fort verkar det som.

Om du funderar på cf och vill åka lite norr om stockholm så har du ju Trech, dom verkar folk väldigt nöjda med. Finns ju även japanmaskiner där om du kommer upp runt 100k.

Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 21 augusti 2010 kl. 13:46:07
Jakten fortsätter iaf, hittar jag något bättre eller som känns mer rätt så blir det självklart det, men av det sortimentet jag tittat på, samt återförsäljare jag pratat med (sånt är viktigt också, det är ju dom man kommer prata med när saker och ting går sönder) så måste jag säga att dinlin har satt ett djupt spår efter sig, den är verkligen allt jag söker.


Jag ska iväg nästa vecka och fingra lite i uppsala hade jag tänkt, sulas ska hja några maskiner inne som man kan titta lite närmare på. Får nog göra ett nytt besök på DinMc och se om man kan få tag i nån trevligare människa, skulle vara kul o få testköra deras Arctic som jag vet att dom har som demofordon.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: bk skrivet 22 augusti 2010 kl. 07:43:45
dinli anser jag vara en av dom sämsta maskinerna. tycker ärligt talat inte dom är värda 20 000 ens. har precis blivit av med min dinli 700 som jag köpte förra året. utav nio månaders ägande så har den stått på verkstad 7 månader med olika fel. den började koka drivknutar gick av tändningslås gick sönder tanklock sönder växellåda sönder bäljar började läcka. fyrhjulsfriften slutade fungera. svetsningar som inte höll.
det sämsta köp jag gjort ärligt talat. så jag gick och köpte mig en suzuki kingquad 750 det va som dag och natt. det går inte ens att jämföra "märkesmaskinerna" med typ dinli, cectek , tgb. anser jag.    Så om du har 80 000 att handla för köp en märkes maskin
och slipp allt strul. man får tänka på att "märkesmaskinerna" har funnits i över 20 år så dom har hunnit få bort alla "barnsjukdomar"
som dinli och dom här lider av.   åk och provkör några maskiner så du känner skillnaden.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Atv Roslagen skrivet 22 augusti 2010 kl. 09:30:26
Först och främst vill jag kommentera tidigare inlägg om fart och fläkt, på mitt jobb säljer vi nya Goes 626 i princip samma maskin som Cf X7. Den är helt klart slöare än Dinlin och nu pratar jag ostrypt!
Känns mkt fin i övrigt, men lite slö tycker jag.
Dinli 700 som nu kommit som modell 2011, har en själv en av dom första som såldes faktiskt. Det är en enorm skillnad i acceleration mot Goesen och en stor kvalitetsskillnad mot modell 2010. Min toppar ca 120km/h plan väg, ligger lätt i 85-90 bekvämt, (Ostrypt då så klart)
Jag använder min ungefär som du beskrev att du skulle göra, och jag är helnöjd. Körde Kawasaki 360 innan och var helnöjd med den också, men ville helt enkelt ha en större!

Har du ändå tänkt åka till Uppsala, så kan du istället vända kosan mot Skebobruk och Skebobruks Bil så får du provköra både Dinli och Goes på en gång! Välkommen
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 22 augusti 2010 kl. 15:38:35
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LTA_750I_REA_VAGREGGAD__29103429.htm?ca=6&w=3

där har du nog mest för pengarna....

mvh markus
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 22 augusti 2010 kl. 16:04:48
Suzukin är säkert mkt mkt finare, även fast jag aldrig gillar suzuki som märke, men den kostar också 89, vilket är 20 tusen mer än 69, vilket är ganska mkt när man är elektrikerlärling..


2011 modell av Dinli 700 ska vara riktigt trevlig har jag hört, dom verkar vara på väg att få bort alla barnsjukdommar!
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: centhor skrivet 27 augusti 2010 kl. 21:46:57
ja 20.000 kr har du förlorat så fort du kommer ut ur affären  med Dinlin, sen får du nog mest krångla under tiden du äger den, åka på service 1 gång i månaden om du ska få garanti a 2300kr... Det blir dyrare att köpa billigt hur du än vänder och vrider på det.... Been there done that not doin it again...
Min åsikt bara...alla väljer vad dom vill...
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Mattmaniii skrivet 28 augusti 2010 kl. 14:55:34
Idag testkörde jag goes 626 oc för några dagar sen testkörde jag en king quad.. Av dom 3 (dinlin medräknat) så är ärligt talat Dinlin den skönaste jag kört, goesen var hemsk, det enda som var bra på den var sätet, skönaste jag nånsin suttit på, men den lät mkt, skramlade, vibrerade, plasten gungade som segel i vinden... Kingquaden kommer 2a, sätet var inge skönt, den var ryckig i starten och ärligt talat, det är en suzuki.... Bläsh usch o blä.... Dinlin var inte perfekt, men av dom 3 är den skönast. Kingquaden var då inte värd pengarna, även om jag måste åka in en gång i veckan med dinlin så känns den bättre, och första intrycket gör väldigt mkt för mig...


Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Atv Roslagen skrivet 28 augusti 2010 kl. 21:11:54
Va kul att du gillar Dinlin!
Men det är bra att du kollar runt och prövar flera märken, helt rätt.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Ironman skrivet 29 augusti 2010 kl. 15:07:33
ja 20.000 kr har du förlorat så fort du kommer ut ur affären  med Dinlin, sen får du nog mest krångla under tiden du äger den, åka på service 1 gång i månaden om du ska få garanti a 2300kr... Det blir dyrare att köpa billigt hur du än vänder och vrider på det.... Been there done that not doin it again...
Min åsikt bara...alla väljer vad dom vill...

Vet du inte om att serviceintervallerna är längre nu.
Det är 50h /150 mil
Den stora servicen med ventilspelskoll är det 200h/600mil till.
Så på det sättet är det nog billigare att äga än de flesta större märkena
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Tob skrivet 29 augusti 2010 kl. 17:51:57
tycker du ska provköra en tgb åxå om du får möjlighet. har själv en som jag har kört riktigt hårt i skogen många gånger tillsammans med "märkesmaskinerna" och jag får säga att jag är riktigt nöjd med den. både vad gäller kvalite och priset.
enda minus vad jag kan tycka är att den är ganska törstig för att bara va 500cc. men det är inget som märks när man kör i skogen utan bara när man ligger på fullvarv på väg.
lycka till med sökandet.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: PelleE skrivet 1 november 2010 kl. 16:11:33
Tob..vad menar du med att den är "ganska törstig"?Har du nån förbruknings siffra?
Går och lurar på en Blade 550 men vill även kunna åka på väg utan att ta med res dunk.
Verkar vara bra maskiner annars förutom att en del klagar på just att den är törstig.
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: slangklämman skrivet 1 november 2010 kl. 19:08:12
haha roligt det här med märken, killen frågade om bästa köpet en ny cektek eller dinli, och fick svaret begagnad canam, suzuki osv :banghead:. kom igen nu grabbar det är klart det är kvalitets skillnad men för hans anv område kanske det räcker med en chentor el dyl och då är det ju klart roligare med en ny maskin ist för en överkvalificerad som gått flera hundra mil/timmar
Titel: SV: Dinli eller Cectek?
Skrivet av: Oskar P skrivet 1 november 2010 kl. 21:25:22
kan bara inflika utan att ha läst ett dugg i tråden at cectek har en förbaskat snygg front!