ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: mudmape skrivet 18 augusti 2010 kl. 22:53:04
-
Haj! Jag inväntar med spänning min CF Moto 500 black edition som bör vara klar inom en vecka. Fick ett bra paketpris på hjuling, tippvagn, vinsch, snöblad, packlåda, hjälm och kapell hos Extreme Bike AB i Tingsryd. Fram tills dess läser jag varenda inlägg i det här forumet ()p
Min fråga är ifall man bör plocka bort strypningen redan under inkörningen? Jag läste en artikel om att man ska köra motorn ganska hårt från början, och det görs väl bäst utan strypning antar jag?
Väl mött!
-
Ta bort strypningen direkt och kör lugnt i max 2 minuter sen är det bara att köra som om den vore 1 år gammal, bara kör helt vanligt helt enkelt... Varva gärna ut den några gånger också typ efter 5 minuter
-
Köra lungt eller hårt vid inkörning? Den eviga frågan. Vissa säger att man ska köra som vanligt. Vissa att man absolut inte får gasa mer än halvgas dom första 20 milen. Vem ska man lyssna på? I instruktionsboken står det att man köra lungt och inte gasa fullt. Tycker att dom som tillverkat maskinen borde veta bäst.
-
alla säger ju att det ska köras in försiktigt... men varför egentligen? det är ju lika ologiskt att köra försiktigt som att köra hårt? skulle den ta skada av att bli hårt inkörd? knappast..
Har pratat endel med en kille i USA som håller på mycket med tävlings motorcyklar för asfalt och han tipsade att man ska bara starta och höra så motorn går bra och sen är det bara att köra järnet. Körde in min gamla hjuling på det "mesiga" sättet... den rasade efter ca 80 mil. Min nuvarande YFZ har gått ca 35 timmar och den körde jag in stenhårt, har inte plockat isär den ännu men den går absolut inte dåligt
Här har killen en länk också som det står lite nyttigt i. Ni vet... tillverkarna skriver ju alltid massa trams för att frånsäga sig själva från all möjlig ansvar "DO NOT! WARNING CAUTION EXTREME DANGER!" Etc... ja ni vet.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
Ta motorsågar som säljs i vissa stater i USA... det sitter ett stort klistermärke som säger att man inte ska försöka bromsa kedjan med händerna :help:
-
Dom där dumma dekalerna sitter där för att tillverkaren inte ska bli stämd. Det går ju att stämma folk för vad som helst och hur mycket som helst i USA.
-
Här har killen en länk också som det står lite nyttigt i. Ni vet... tillverkarna skriver ju alltid massa trams för att frånsäga sig själva från all möjlig ansvar "DO NOT! WARNING CAUTION EXTREME DANGER!" Etc... ja ni vet.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
Det var intressant läsning, känns bra att man kört efter devisen "fullt ös, medvetslös!" när man tog första turerna på gåsen :headbang:
-
jag undvek långa sträckor med samma gaspådrag, de första dagarna, varierade gasen litegrann, och undvek jättelånga repor på fullgas.
I övrigt brukade jag den som jag tänkt mig när jag beställde den.
Min har nu rullat 120 mil utan minsta maskinella problem.