ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: goranP skrivet 18 augusti 2010 kl. 20:30:36

Titel: Bakaxel
Skrivet av: goranP skrivet 18 augusti 2010 kl. 20:30:36
När jag lyfte upp min hjuling så märkte jag att vänster bakhjul glappade ordentligt, jag kollade så att fälgen var ordentligt åtskruvad vilket den var, glappet kommer från bakaxeln och troligen är det något lager som tröttnat.
Någon mer som råkat ut för detta?
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: T skrivet 18 augusti 2010 kl. 21:24:40
Det är nog bakhjulslagret som sagt upp sig, jag har ett hemma, hör av dig så fixar jag det!

/Benny
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: goranP skrivet 20 augusti 2010 kl. 21:48:34
Det är nog bakhjulslagret som sagt upp sig, jag har ett hemma, hör av dig så fixar jag det!

/Benny
Lagret bytt inga problem vore alla reparationer lika enkla skulle jag vara lycklig    ()p
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: Miko skrivet 22 augusti 2010 kl. 00:53:35
Får man fråga hur långt maskinen i fråga har rullat? Bra att det fixade sig  ;)
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: goranP skrivet 22 augusti 2010 kl. 09:58:38
Får man fråga hur långt maskinen i fråga har rullat? Bra att det fixade sig  ;)
Den har gått 830 mil så det är ju ingen höjdare att lagret går sönder
vid dessa miltal :cry:
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: grop skrivet 31 augusti 2010 kl. 22:34:41
Tyvärr är det nog det man får räkna med på de milen idag. Lager håller inte mycket bättre ens på vissa bilar nu för tiden. Jo jag vet det låter för dåligt för att vara sant men jag har råkat ut för det flera ggr. Senast idag var det en som hade en renult kangoo som hade ett hjullager som man skulle kunna tro var på väg att ramla därifrån. Han hade bytt lagret på senvintern och det var redan dyngslut. Vet dock inte hur många mil det handlade om men garanterat inte 1000mil.

Vet av en skoda felicia av nyare slag som bytt 3 lager på 2000mil!!!

Tror att kvalitén blir bara sämre och sämre på ALLT! Det enda som blir bättre är krocksäkerhet och ljudisolering i bilar.

Och för att inte tala om obromsade släpvagnar. De får man byta lager på stup i kvarten. En kompis köpte en sån och där stod det att man skulle byta fettet 2 ggr per år. Hur många gör det?
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 31 augusti 2010 kl. 22:56:40
Tacka vet jag SKF då slipper man sånt!
Alla tillverkare sparar in på allt idag för att tjäna mer och mer pengar.
Bytte framhjulslager på min TRX 850(MC) på firma och dom frågade då!
Vill du ha Yamaha orginal eller ett SKF till halva priset som håller dubbelt så länge! ()p
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: HADES skrivet 1 september 2010 kl. 07:13:54
Annars brukar det glappa i bärarmsbultarna bak p.g.a fuskservice.Man måste ta av bakhjulen för att komma åt att smörja dom ordentligt.Fått in flera maskiner med rejäla "glapp" p.g.a detta.mvh//hades
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: Bast3rd skrivet 1 september 2010 kl. 22:18:20
Nä lagren är ju riktigt kass i dagens läge :)
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: goranP skrivet 7 september 2010 kl. 22:14:34
Annars brukar det glappa i bärarmsbultarna bak p.g.a fuskservice.Man måste ta av bakhjulen för att komma åt att smörja dom ordentligt.Fått in flera maskiner med rejäla "glapp" p.g.a detta.mvh//hades
Som du säger så måste man ta av bakhjulen för att komma åt smörjnipplarna (dum konstruktion) att smörja dom är ju ganska viktigt, men det är ju inget som påverkar bakhjulslagren, dom är ju smorda en gång för alla.
Själv är jag noga med att smörja bärarmsbultarna ofta men vad jag saknar är flera smörjnipplar för andra bärarmar och leder, fram finns ju inga nipplar alls.
Vad jag har hittat på hjulingen är 4 smörjnipplar för bakre bärarmar (finns det mera?)
Kanske kunde man montera smörjnipplar på leder som saknar det, är det någon som har provat och har erfarenhet av det?
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: Miko skrivet 8 september 2010 kl. 07:12:00
Håller med ang brister på att kunna smörja leder mm på maskinen.

Men detta med att man måste ta bort hjulen bak för att komma åt att smörja de 4 nipplarna håller jag inte med om  :P Gäller detta X7:an kanske?

Jag kommer åt dem utan problem både övre och undre nippel på respektive sida med hjul monterat.  :)
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: goranP skrivet 8 september 2010 kl. 09:20:20
Håller med ang brister på att kunna smörja leder mm på maskinen.

Men detta med att man måste ta bort hjulen bak för att komma åt att smörja de 4 nipplarna håller jag inte med om  :P Gäller detta X7:an kanske?

Jag kommer åt dem utan problem både övre och undre nippel på respektive sida med hjul monterat.  :)
Ja det går nog också men jag tycker det blir så knöligt och trångt med min fettspruta (Biltema luft) så jag tar hellre bort hjulen än strular med det ()p
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: HADES skrivet 8 september 2010 kl. 10:37:41
Annat utförande på x-7:an så där kommer man åt.Men på en vanlig ed måste hjulet bort eller nippeln bytas mot en vinklad. mvh//hades
Titel: SV: Bakaxel
Skrivet av: Miko skrivet 8 september 2010 kl. 11:37:48
Annat utförande på x-7:an så där kommer man åt.Men på en vanlig ed måste hjulet bort eller nippeln bytas mot en vinklad. mvh//hades
Jaha, de gäller ed maskinerna då förstår jag varför det funkar på min  :D