ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: goranP skrivet 18 augusti 2010 kl. 20:28:03
-
Jag plockade bort frontkåpan och fick då se att röret som går till variatorkylningen var väldigt långt det blir bara någon centimeters glipa när frontkåpan är monterad, det kan inte bli mycket till kylning då även frontkåpan är ganska så tätslutande.
Hur har ni andra gjort åt detta? Jag vet snorklar men det är inget som jag kan eller vill ha (har en liten tillbehörslåda på frontracken)
Skulle man inte kunna kapa av det överflödiga på kylröret det är ju en ganska rejäl stos som det sitter instoppat i det skulle i alla fall göra att man fick en större luftspringa.
Jag har även planer på att montera någon typ av fläkt vid inloppet av kylröret men då måste det kapas av annars får fläkten ej plats.
Alla tips i ämnet mottages tacksamt.
Bifogar en bild
-
Jag kapade också av mitt. Ingen skillnad
-
Jag kapade också av mitt. Ingen skillnad
Ja troligen beror det på frontkåpan den är på tok för tätslutande, jag ska prova att köra utan kåpa för prov
-
när jag hade min cf så sänkte jag värmen på variatorn med ca 25 grader genom att ta upp ett hål i själva huven över intaget till variatorn det gjorde susen
-
när jag hade min cf så sänkte jag värmen på variatorn med ca 25 grader genom att ta upp ett hål i själva huven över intaget till variatorn det gjorde susen
Ja det är nog som du säger det skulle nog hjälpa, men jag drar mig för att göra åverkan på fronthuven
-
Har nu gjort ett prov, kapat av det överflödiga röret och monterat en datafläkt där som styrs av tändningslåset, lite synd bara att det är så ont om plats hade önskat jag kunnat montera en större kraftigare fläkt där.
Jag vet inte ännu resultatet, men vad jag märkt är att det kommer då varm luft ut från utloppet även vid stillastående och det borde vara detsamma när jag åker.
Om det blir någon tempsänkning får framtiden utvisa.
Bild bifogas
-
dom flesta variatorer är ju utformade så att den suger in luft när den snurrar.
är ett jävla flås i min canam iaf så jag tror inte fläkten kommer göra någon skillnad :)
-
dom flesta variatorer är ju utformade så att den suger in luft när den snurrar.
är ett jävla flås i min canam iaf så jag tror inte fläkten kommer göra någon skillnad :)
Det kanske är så men fläkten får sitta ett tag så jag får utvärdera det min variatorkåpa blir väldigt varm och det kommer nog den att vara i fortsättningen också.
Glädejedödare he he :whip:
-
;D
-
Vart sitter slangen för ut-luften? oxå uppdregen...?
Kanske skulle gå att montera en större fläkt där, som suger luften igenom kåpan istället... :)
-
Vart sitter slangen för ut-luften? oxå uppdregen...?
Kanske skulle gå att montera en större fläkt där, som suger luften igenom kåpan istället... :)
Utblåset sitter i vänster bakre hjulhus, det finns ingen möjlighet att montera en fläkt där alldeles för ont om plats.
Har i dag provåkt första gången med frontfläkten, som jag väntade mig blev det inga dramatiska förändringar, men helt klart så sänktes temperaturen frugan som brukade klaga på värmen för höger ben sa att det var en ordentlig skillnad mot förut.
Jag nöjer nog mig med den åtgärden så länge, fläkten får sitta kvar där den drar inte mycket ström.
Men det ska allt mycket till innan jag ger mig till att ta hål i frontkåpan.