ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: CALLAHAN skrivet 14 augusti 2010 kl. 13:59:28
-
Har nu fått ner antalet maskiner till 2st som jag väljer mellan.
Står och väljer mellan dessa 2 maskiner.
SMC 500 Wildcat Racing Edition
Access Sp 450 Sport Black
Kom gärna med åsikter men vill inte höra nått om andra maskiner!
För och nackdelar med dessa maskiner.
-
smc skulle ja välja av dom 2.. Ska du köpa ny eller beg ?
-
Jag skulle inte välja nån av dom om man vill ha säkerhet, kvalitet, tillbehör, ej behöva serva, mm mm. Då ska man välja en Raptor, så jag förstår inte varför du tvekar så mycket?
Varför duger inte en raptor till dig?
Räcker inte pengarna till en ny raptor så är det väl bara köpa en beggad. (Det är ju bra priser på dem nu)
Är du en äventyrsmänniska ska du köpa nå annat obeprövat och kanske, kanske göra ett klipp.
Så strunta i alla Raptorwannabesmaskiner (Dinli,SMC 500, Access, Adly königser och allt va dem heter)
-
Givetvis skulle en Raptor sitta fint!
Men en ny är något för dyr för min plånbok.
Och har dåliga erfarenheter av att köpa beg av oärliga säljare.
Serva kommer jag givetvis göra!
Men det skiljer ju ganska mycket på olika service intervallerna på olika maskiner.
Skulle jag tex köpa en LTR så skulle jag få serva den minst var 14:e dag.
En raptor en gång i månaden och en SMC varannan månad.
Slår man ut det på 12 månader så blir det ganska stor skillnad.
SMC 6 servicar per år och LTR 24 ggr!
-
...Skulle jag tex köpa en LTR så skulle jag få serva den minst var 14:e dag.
En raptor en gång i månaden och en SMC varannan månad....
Är det dubbla serviceintervallet på en SMC jämfört med en Raptor, alltså 480 mil?
...eller menar du att du skulle kört dubbelt så mycket med Raptorn och DÄRFÖR blivit tvungen att servat varje månad?
Det är i vilket fall som inte särskilt många som kör över 250 mil per månad med sin quad...
...men det menar alltså du?
-
Raptorn har ju 10h intervaller och SMC 200mil.
10h är väl ca 100mil eller? :hmmm:
Tror iofs inte Raptorn tar skada av 300 mil mellan oljebytena!
Men om man köper en ny maskin så vill man ju ha kvar garantin.
-
jag tror nog du får läsa på lite extra innan köp så att du är säker på din sak...
10h skulle absolut kunna vara 100 mil. men den snitthastigheten har jag svårt att se att du håller.
sen en fråga?
varför skulle en hoj med mer kubik (varvar betydligt mindre! och genererar oftast mindre slitage) behöva tätare serviceintervaller än en 500cc?
-
Raptor motorn sitter ju i ett par 2-hjuliga maskiner också och då är det 600 eller 800 mil mellan servicarna kommer inte ihåg vilket det var.
Så givetvis tror jag ju inte att en med mer ccm inte behöver mer service än en mindre.
Går ju bara på vad dom olika märkena har som service krav.
När jag var på den lokala Yama åf så skratta meken mig rätt i ansiktet när jag sa att dressel hade satt 10h på Raptorn.
-
Att raptorn skulle behöva mer service än en högvarvig fuji 500 cc ??????? hur tänker du?
Så VELIG som du är Callahan, så kan du ju bara välja trygga märket Yamaha. (ja det är tryggt då Det funnit länge och är beprövat, kan vara dyra reservdelar men sånt får man stå ut med om man väljer efter trygghet)
Hade du varit mer äventyrlig så hade du redan köpt en Access eller smc500.
Vet inte hur många trådar du startat om detta ämne och märker du inte att du får samma svar i alla trådar.
Hade du varit lite halvt äventyrlig så har du kunnat köpa en Dinli 450 eller en SMC 500 då dem är rätt trygga i sverige med bra support, många ÅF och ganska pra priser på reservdelar.
Sedan har du ju detta forum med en massa snälla Dinliägare och smc ägare som gärna ställer upp om du skulle ha några funderingar.
Körglädje får du oavsett vilken du väljer mellan en raptor 700, dinli 450, smc 500, adly 500 mm mm
Dessa är allroundmaskiner som funkar till det mesta.
När man köper en maskin så kan man inte förvnta sig att få allt, och ändrar du dig senare så finns det faktiskt blocket att slänga ut maskinen på och köpa annat sen.
Jag har haft mina funderingar på att byta min dinli 450 som jag haft i 5år och jag var inne på en kfx700 som skulle passa mig bättre till den åkning jag hade, men jag såg snabbt att det var lite osäkert med ryktet och tyngden var en nackdel, så jag skaffade mig hellre dyra tillbehör till min dinli och den blev snabbt det jag ville ha.
Effekt skiljer inte mycket mellan 450-700 cc maskinerna.
Så ta dig nu en rejäl funderare på vad du prioriterar och en fundering på ekonomin och se hur långt det räcker sen.
-
Bara för att klargöra en sak så är serviceintervallerna på Raptor 700 alltså 240 mil enligt Yamahas servicebok..... Fast så ofta servar knappast jag min maskin o den har gått över 4000 mil nu.
-
Raptor motorn sitter ju i ett par 2-hjuliga maskiner också och då är det 600 eller 800 mil mellan servicarna kommer inte ihåg vilket det var.
Jag har en Yamaha XT660R, alltså en tvåhjuling... den har Raptorns motor (med lite annan kubik iofs) och enligt boken är serviceintervallet 1000 mil.
Det är en absolut skottsäker motor, budfirmorna i Stockholm kör över 10 000 mil med sina innan de ens säljer dem... och som LAHA skrev är det där intervallet på 240 mil väldigt lågt om man nu inte ligger på crossbanor vill säga...
-
Att raptorn skulle behöva mer service än en högvarvig fuji 500 cc ??????? hur tänker du?
Så VELIG som du är Callahan, så kan du ju bara välja trygga märket Yamaha. (ja det är tryggt då Det funnit länge och är beprövat, kan vara dyra reservdelar men sånt får man stå ut med om man väljer efter trygghet)
Hade du varit mer äventyrlig så hade du redan köpt en Access eller smc500.
Vet inte hur många trådar du startat om detta ämne och märker du inte att du får samma svar i alla trådar.
Så ta dig nu en rejäl funderare på vad du prioriterar och en fundering på ekonomin och se hur långt det räcker sen.
Läs vad jag skrev i mitt sista inlägg om servicen.
Givetvis tror jag inte att en större maskin behöver mer service än en liten!
Sen har jag bara startat en tråd tidigare i ämnet och det var på SMC delen där jag ställer lite frågot om just SMC 500.
Den här tråden ska handla om SMC och Access men handlar som vanligt om Raptor.
Och den är inte aktuell som sagt.
Men kan nån reda ut för mig hur mycket 10h är i mil då? :hmmm:
Sen är det väl Dressel som kräver 10h service eller har jag fel?
Och det är väl mot dom jag ska vända mig vid garanti fel och inte Yamaha.
Du har rätt i att jag är velig! :lol:
Men jag är inget bra på planerade köp!
Jag brukar bara göra impulsköp och då blir det inte så bra alltid. :hmmm:
Provkörde Raptor 700 och tyckte den var onödigt brutal.
Pinsamt att behöva medge det men så är man ju över 40 så. ;)
Lutar väl mest årt SMC iofs men har svårt att släppa Accessen pga den fina finishen.
Och när man ser på denna så blir man ju inte mindre sugen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VPdwSqrNKHg[/youtube]
-
Men allvarligt talat. Samtliga "budgetmodeller" är i princip samma skräp oavsett vad du väljer (smc, access, dinli, hyosung, goes, adly osv). Köp den du tycker är skönast/roligast att köra. Svårare än så behöver det inte vara.
Om du däremot ska ha det allra bästa, köp en japanare (i detta fall är väl en yamma 700 att föredra).
-
Ja vi får se vad det blir sen!
Tack för all hjälp! ()p
-
Du får provköra min yamma sen så blir det ännu svårare för dej att välja ()p
-
Det bästa man kan göra är att läsa info och klämma och känna. Bättre å skaffa sig en egen uppfattning än att läsa andras. Oavsett lycka till med köpet. ()p
-
Har hunnit prova en Raptor 700 och 2 olika SMC 500 Wildcat RE!
Ska iväg på torsdag och testa en Access! ()p
Sen skulle jag gärna prova en LTZ 400 K9 för den ligger och gnager lite på köptarmen också.