ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Billy skrivet 13 augusti 2010 kl. 23:15:04
-
Hej!
Har läst massa trådar som denna om vilken maskin man ska välja... Men känner att jag behöver mer hjälp.
Min budget är jämna 23 000 kr.
Jag är på G att köpa en fyrhjuling som måste vara vägreggad men kommer säkert gå minst lika mycket som grus-bus-maskin. Kommer inte direkt att köra nån bana eller så utan mest som sagt lite busåkning både på asfaltsvägar och grus.
Men eftersom jag är helt grön i fyrhjulingsträsket än så länge så vet jag inte vad jag ska titta på för maskiner. Jag vet att det är en stram budget men 23k är allt jag lyckats förhandla mig till med sambon ;)
(Är van att köra sporthoj-mc) Så den får gärna inte va allt för slö.
Hur många cc bör det vara i den för att den ska funka att åka lite landsväg?
vilka märken bör jag kika på?
vilka märken bör jag inte kika på.
Tips, råd, saker att tänka på... ja allt är välkommet! ::) bugar och bockar på förhand för er hjälp
-
Är du van vid sporthoj så får jag nog tyvärr göra dig besviken... oavsett vilken maskin du väljer så lär du inte komma i närheten.
För 23 000 kan du få en Yamaha Raptor 350 som toppar lite över hundra.
Det är ju ungefär vad en sporthoj gör på ettan och trekvarts gas.
Jag tycker ärligt talat du skall åka och provköra några så du får en referens för jag vet flera som är vana vid både cross, snöskoter och/eller sporthoj och de skrattar åt prestandan i en fyrhjuling.
-
Tjena!
(hur gör man för att citera någon på det här forumet?)
Jag är fullt medveten om att den inte kommer vara i närheten fartmässigt mot en sporthoj (har själv en R1a...) Men kravet är att den ska kunna gå att busa lite med på framförallt grusvägar, men gärna även på asfalt.
antar att jag vill ha en som är manuellt växlad tex?
ska jag skippa allt under 450cc? jag vill att toppfarten åtminstone ska nå 100km/h men att den accelererar är viktigare än toppfart.
vill inte ha nån kinahoj, vilket jag hört mycket dåligt om, men vilka märken tillhör den skaran?
-
Tjena!
(hur gör man för att citera någon på det här forumet?)
(http://i34.tinypic.com/fuwak1.jpg)
()p ()p ()p ()p ()p
-
Prova en Dinli 450, det är väl den som ger mest effekt för pengarna i det prisläget.
Manuellt växlad ja, och undvik maskiner under 400 iaf...
Gällande citat så gör man endast det om man INTE besvarar närmast ovanstående inlägg eller om det inte med självklarhet framgår vad man svara på... som det ju bör göra nu i mitt inlägg... knappast Antons inlägg mitt svar gäller ju.
()p
-
Ja för mig som inte kan så mycket så verkar dinli 450 vara mest "bang for the buck" i min prisklass...
Men vilken är bäst köp mellan tex raptor 350 och dinli 450 för samma pengar?
edit.
några av dessa märken som "duger"?
- lynx
- kymco
- smc
-
Vilket som är bäst köp är omöjligt att svara på, men mest effekt får du som sagt för pengarna i en Dinli av dessa två, och till den körningen du verkar vilja satsa på så är Dinli ett vanligt val.
Det är inte samma finish och kvalité som på en Yamaha, men som sagt bättre prestanda.
(och det är inte kinakvalité där allt trillar i bitar inom fem mil heller)
-
några av dessa märken som "duger"?
- lynx
- kymco
- smc
Lynx har jag sett som namn på en kineskopia på raptor 350. Heter även Hisun... Verkar vara en ok maskin, men finns väl bättre inom din budget.
Kymco är väl rätt ok kvalitetsmässigt, men prestandan är ju inget som går att jämföra med tex Dinli 450.
Smc, där bör du väl upp till 500cc innan det blir riktigt kul att gasa. Och dom får du nog inte för 23k.
-
ok ok, ni verkar ganska överens om att dinli 450 är den med mest krut i min prisklass. får sikta in mig mot nån sån då :)
förresten, bör man letat moddat/trimmat eller är det ofta = sönderkört?
-
Jag valde mellan dom 2 maskinerna när jag köpte min första quad!
Dock blev det en Raptor 350 för min del.
Och det var en jävla tur för polaren köpte den 06an jag kikade på och han hade inget annat än strul.
Men födelen med Dinlin är ju som sagt motorn som är lite starkare och att den gör sig bäst på väg.
Vill du prioritera grusbusande skulle jag gå på 350n för där räcker den gott tycker jag och har ett bättre chassie för sån körning.
Och idag behöver du nog inte oroa dig för Dinlin då dom säker jobbat bort många av sina problem dom hade i början (06).
-
Själv valde jag en Dinli 450 pga den är lite större.
Tyckte att raptorn kändes slöare och var lite liten eftersom jag är rätt lång.
Vad man väljer är ju annars helt upp till var och en.
Det gäller att inte bara välja första man hittar utan provkör så många du kan till du har bildat dig en egen uppfattning om vad som verkar vara bra för just dig 8)
Glöm inte att kolla vad för service som är gjorda, och hur den ser ut rent allmänt.
Tillbehören kan även kosta rätt mycket att köpa till i efterhand så kolla vad som följer med.
Ska man tex köpa en omgång vägdäck med fälgar så kostar det ofta minst 5000:-.
Jag köpte just en -06:a och har inte upplevt några problem med den (förutom det som verkar hända nästan alla märken - de bakaxellager som sitter orginal håller inte)
Har nu kört ca 350 mil sedan början av förra sommaren och de saker jag bytt är
* Bakaxellager byttes efter ca 300 mil
* backspeglarna pga ett av glasen skakade loss på en av dem.
Jag hade kunnat limma fast glaset men passade på att byta till 08:ans speglar istället.
* samt givetvis olja och filter några gånger ;)
Jag kan nämna 2 st av de Dinli av årsmodell 2006 som jag kollade upp före köpet:
Den första Dinlin jag kollade hade gått ca 500 mil och ägaren hade just bytt bakaxellager.
Men skicket på den gjorde att jag blev inte alls sugen, även om ägaren sa att han hade varit noga med att byta olja mm
Det man märkte rätt snabbt som inte var bra var tex.
* Rost på flera ställen - tex avgassystemet var rostigt (ytrost men ändå)
* däcken var nästan helt slut
* glapp nästan i varje led som fanns i framvagnen.
* massor av repor i plasten
* saknades flera skruvar som skulle hålla fast plasten
* många skruvskallar var nästan runda
Den andra jag kollade på hade däremot troligtvis alltid förvarats under tak och ägaren hade vårdat den väl, tvättat den och smörjt nipplar mm.
Dinlin hade gått ca 240 mil och skulle jag ha gissat så skulle det vara att den inte gått mer än max 50 mil.
Ägaren hade nog mest bara haft den för att köra till stugan och för utflykter i naturen.
Sedan märktes det på däcken att mönstret var som nästan nytt.
Och att det även följde med en omgång vägdäck gjorde inte saken sämre ()p
Insåg snabbt att detta var den jag skulle köpa :djump:
Så det där att alla 06:orna är dålig kvalitet det tror jag inte.
Det finns väl "måndagsexemplar" av alla märken (kanske fler med en del märken).
Sedan beror det ju mycket på hur maskinen är körd och servad.
Men jag är riktigt nöjd med min Dinli.
Jag har verkligen inte bara haft den bara till att köra fina vägar med.
En hel del skogsvägar och annat har det blivit, så lite glapp finns det i 2 av lederna i framvagnen.
Det är dock ingen fara ännu men om 100-200 mil så kan det vara dags att byta.
Sedan att så många äger dem gör ju att fler skriver om felen.
Men det betyder ju att fler kan hjälpas åt om det blir problem. ()p
(Jobbigt att skriva i så här liten ruta men hoppas att det inte blev för grötigt)
-
Jag vet ju bara felen polaren hade på sin!
Lagren i fram som du beskrev
Bytte generator
Startmotor
Batteri
Bränslekran
Dock inget med bakaxel lagren.
Tror iofs dom bytte batteri och generator och startmotor i onödan.
Dom körde nog uteslutnings metoden eftersom han hade problem med elen och att den ofta var död.
Men det var säkert ett vädigt tidigt ex av 06orna och demokörd.
Och byggd på en måndag.
Provkörde ju själv den innan jag köpte min 350 och motorn var ju överlägsen min utan tvekan.
Men föll som sagt för väghållningen på 350.
Sen var det väl ingen rättvis jämförelse då Raptorn hade väg däck och spacers. :hmmm:
-
tackar åter igen för alla era svar! ()p ()p ()p
Nån som tror på en "hisun 400"? eller bör jag fortfarande satsa på dinli 450? hisun är vad jag förstått nån kopia på raptorn, och då antagligen med sämre kvalitet på delar än yamahas egna raptor? eller är de sjyssta?
lite off topic i min egen tråd men:
kan man vägregga en fyrhjuling som inte i dagsläget är vägreggad? går det men det är krångligt eller är det helt omöjligt?
-
Skulle nog satsa på Dinlin om jag vore du!
-
kan man vägregga en fyrhjuling som inte i dagsläget är vägreggad? går det men det är krångligt eller är det helt omöjligt?
Nein. Nein. Nein! Das ist kein möglich!
Årets fråga och svaret är fortfarande: Icke!
För övrigt tycker jag att du ska ta en Dinli 07 och upp för de pengarna du har. Säkraste kortet. Många som har dem, hyfsat lätt att få tag i delar och det finns t.o.m. lite eftermarknadsdelar att customisera med.
Många som har dem=mycket kunskap när något felar vilket det gör förr eller senare.
Så sluta vela och köp innan sommaren är slut på riktigt.
-
Får du en riktigt fin Hsun 400 för väldigt bra pengar så kan nog det vara ett bra köp. Men man får nog inte vara rädd för att skruva, gäller nog alla maskiner om man inte köper en ny och dyr maskin med bra garantier.
Största problemet för många kinamaskiner är ju sviktande kvalitet i delarna men framför allt monteringen. Skickar du in mig i en Hondafabrik för att skruva ihop en fyrhjuling får du knappast Hondakvalitet. Och kineserna slåss väl med lågt pris, då kanske man inte får med dom bästa montörerna och den bästa kvalitetskontrollen.
Ang vägreggning: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20382.0
Min åsikt där: köp en som är vägreggad och klar. Trist om det skulle strula även om säljaren lovar att det inte är några problem att regga den.
-
fan vilken beslutsångest jag har...
var på väg att köpa en raptor, skulle hämta den imorrn, men fick nyss mail om att den var såld... grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr så surt när man ställt sig in på ett köp...
nu vetefan, och har försökt att läsa på om man kan vägregga en icke reggad fyrhjuling. men tycker mig inte hitta rätt info. måste visst finnas nåt coc eller typintyg... men kan man fixa ett sånt själv via transportstyrelsen? eller måste rätt papper finnas med hojen, annars är det kört?
men ja, nu står det iaf mellan nån oreggad 450 och hoppas att den går att regga in, en redan vägreggad dinli 450 eller en vägreggad raptor 350... och just ja... även en vägreggad hisun 400 och en suzuki 400 vägreggad... hmm det var nog alla... nej just ja =) även en linx 400 vägreggad och en oreggad kawasaki 400....
nån ni tycker jag ska peta bort från listan direkt? (förutsatt att de är i ok skick, och till samma pengar)
-
Jag skulle nog välja bort de oregistrerade maskinerna.
Verkar vara en del jobb (och verkar inte gå) att registrerar in en del
Finns redan en massa trådar angående coc dokument och liknande
tex http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20382.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20382.0;all)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=875.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=875.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18924.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18924.0)
Verkar även kunna kosta pengar att få ett sådant coc dokumet :(
Förutsatt att det faktiskt går få tag på...
http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Motorfordon/ (http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Motorfordon/)
-
Detta citat tycker jag är det viktigaste i hela tråden!
Så sluta vela och köp innan sommaren är slut på riktigt.
...även om quad faktiskt knappast är en säsongspryl utan något som funkar året om, så är det ju "bekvämast" att köra sommartid utan tjocka kläder osv...
Sen kan du kanske minska alternativen lite, tex en vägreggad Sukka får du inte för 23 och skall du ha en maskin som är vägreggad köp en sådan och krångla inte med att köpa något oreggat för även om det nu faktiskt skulle gå att lösa och få den reggad är det knappast varken enkelt eller billigt och risken finns att det drar ut på tiden och till slut kan du då tappat intresset för quad totalt och det vore ju den största förlusten isf!
...och som du märkte så säljs maskiner till de som inte velar... :whip:
För dessa pengar och för det du menar använda den till är Dinli bästa alternativet, då får du effekt och det är DET som behövs vid denna typ av körning.
De är dessutom vägreggade.
Köp!
-
Jag skulle nog välja bort de oregistrerade maskinerna.
Verkar vara en del jobb (och verkar inte gå) att registrerar in en del
Finns redan en massa trådar angående coc dokument och liknande
tex http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20382.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20382.0;all)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=875.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=875.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18924.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18924.0)
Verkar även kunna kosta pengar att få ett sådant coc dokumet :(
Förutsatt att det faktiskt går få tag på...
http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Motorfordon/ (http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Varor/Motorfordon/)
tack som fan för hjälpen. ska spana in de trådarna bums. har verkligen letat men inte hittat =) uppenbarligen kass på att leta... men det säger sambon också... ;D
-
och.... har bantat förslagen något. nu står det mellan:
Dinli 450
Hyosung 450 rapier
yamaha raptor 350
dinli för att jag faktiskt kan hitta ett par utan att pruta ihjäl mig. (och dem ;))
hyosung för att den var riktigt snygg, men vet inte om kvalitén duger?
raptorn för att det är ett bra märke, men nackdelen för liten motor?
snälla hjälp mig nu liiiite liiiiite till så lovar jag att slå till på en innan veckan är slut! O0
-
Hyosung rapier och Goes 450x är väl rätt lika maskiner, så du kan ju kolla info om dom.
Men jag hade nog köpt en Dinli, vanligare maskin och mer erfarenheter på forum osv. Eller en raptor om du tror att du inte saknar den extra kraften i motorn.
Yamaha står väl för lite mer kvalitet än Dinli... ()p
-
var och kollade på en raptor 350 idag, och var sen iväg och köpte en dinli 450... är nöjd, men synd att inte dinlin ser ut som raptorn... det hade varit det ultimata =)
jättetack alla för er hjälp, tips och råd.! ()p
...snart kommer säkert trådar från mig med - hur lagar man det här... vad är det här? hur byter man det där ;D :headbang:
-
Grattis!
Nu får du ju terrorisera Dinlipacket istället för oss vanliga... ;)
Släng upp en bild sen och lite info om den.
-
Grattis!
Nu får du ju terrorisera Dinlipacket istället för oss vanliga... ;)
Släng upp en bild sen och lite info om den.
tackar.
och haha ja, jag ska ge mig på dom med start imorgon ^-^
bild får jag slänga in imorrn! ()p
-
Grattis ()p
-
Av dom 3 du valde mellan så är jag övertygad om att du valde helt rätt ()p
-
Grattis till köpet!
Blir många roliga mil! :headbang:
-
...men synd att inte dinlin ser ut som raptorn... det hade varit det ultimata...
Om du senare byter så blir det kanske till en Raptor 700 och då får du ju den kombinationen! :whip:
...men fundera inte på det nu, ut och KÖR istället!
:headbang:
-
det blev en dinli 450 trots allt... :) väldigt nöjd. O0