ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Tintin skrivet 25 april 2006 kl. 22:52:50
-
Så, nu har jag beställt en Dinli DMX 450 grå. Hämtas på måndag. Beställde samtidigt:
- Nerfbars
- Drev fram och bak 15/38
- Öppet luftfilter
- Munstycke 160-170 (vet inte riktigt själv vad det är, men läste någonstans att det skulle vara bra :lol: )
- Handtagsskydd av något slag
Nu är frågan, har jag missat något? Och om jag nu var ute efter något att åka lite fortare på landsväg med än min ATP 330, har jag då beställt rätt?
-
shit du va snabb me å köpa nytt! du har ju inte ens haft atp:n en månad :lol: ska du behålla atp:n?
-
du har gjort helt rätt, du har iaf en roligare maskin en ATPn, men om DMXn är väg reggad så kommer den nog gå lika snabbt, det får bara va högst 20 hk i en sådan, sedan får de bara göra 80 kmh oxå med det går ju alltid att göra något åt :twisted:
Men helt klart mycket bättre en en ATP.
kanske ett annat avgasystem för att få ett skönare ljud.
-
Jag ska behålla ATP´n. Tycker den är fantastiskt rolig i terrängen och så har jag ganska bra nytta av den i stugan också.
450´n är vägreggad, men jag bad ÅF att ta bort strypningarna före leverans. Då borde man väl med munstycke, drevning och luftfilter kunna få upp den i lite mer än 80?
-
du har gjort helt rätt, du har iaf en roligare maskin en ATPn, men om DMXn är väg reggad så kommer den nog gå lika snabbt, det får bara va högst 20 hk i en sådan, sedan får de bara göra 80 kmh oxå med det går ju alltid att göra något åt :twisted:
Men helt klart mycket bättre en en ATP.
kanske ett annat avgasystem för att få ett skönare ljud.
Finns väll inget som säger att en mc reggad atv ej får gå fortare än 80 km/h...........det som står i regg papperen är rekomenderad hastighet....vägens hastighet gäller...
-
Tintin , med borttagna strypningar, + det du beställt så får du upp den i ca 130 km/h.
-
Det låter gott, Daffan! Då kan man för en gångs skull se fram emot 1 maj :lol:
-
Kul! för dig alltså...
Var köpte du den?
-
Jag köper av fyrhjuling.se, Stockholmsbutiken.
-
Såg en ny DMX idag, den med svart ram... Ruskigt ful ljudämpare på dom 8O
(http://quick.imgfree.net/images/37957.jpg)
(http://quick.imgfree.net/images/37958.jpg)
-
Hmm... så det är sånt avgassystem jag får då. Är det nån "plugg" i den med som dom gamla blanka eller? Nån som vet?
-
Det går inte att skruva isär som den cromade iaf. eftersom det är svetsat.
-
Pratade med ÅF idag, och det är tydligen en sådan med svart ram som jag ska få också. Antar att det blir med det systemet på då. Han sa inget om att det skulle bli några problem att ta bort strypningarna, men jag kan återkomma på måndag då jag kunnat inspektera det hela handgripligen.
-
Förhoppningsvis får jag min på fredag... gissa om man längtar :roll:
Det finns kanske ingen strypning i avgassystemet längre?
Om nu detta avgassystem skulle stå emot rost bättre så får det se ut så där för mig. Den kromade var ju snygg, men hur länge håller den färgen? Rost är riktigt fult!
-
Vad jag kan se av bilderna så sparar dinli in pengar och låter avgasrören byggas av gammla ryska stridsvagnar!
-
Förhoppningsvis får jag min på fredag... gissa om man längtar :roll:
Det finns kanske ingen strypning i avgassystemet längre?
Om nu detta avgassystem skulle stå emot rost bättre så får det se ut så där för mig. Den kromade var ju snygg, men hur länge håller den färgen? Rost är riktigt fult!
Kromet är ju riktigt kasst så färgen måste va bättre.
-
Mitt crom är fortfarande snyggt men jag såg tre Dinli på Mc-konsult idag där alla ljuddämpare var ordentligt fula av rost.
Bild på min tagen idag med mobilen.
(http://quick.imgfree.net/images/38034.jpg)
-
Överaskningar är inte alltid kul...... Den nya slutdämparen a lá Diesel Doris är sådär.......
Resten ser riktigt bra ut tycker jag. Den silver metallic med svart ram är riktigt snygg.
Jag har forskat lite kring hastigheter på ATV, Polisen säger att de bara kollar så man inte kör för fort.
De har inte resurser att kolla effekter i maskinerna.
-
Den nya svarta ramen ser lovande ut. Svetsningarna verkar mycket bättre. Å andra sidan kan de inte bli sämre än de på de silverfärgade ramarna...
En till nyhet är att andbromsen verkar vara vajerstyrd på bakre oket. Jag har inte hunnit packa upp den senaste jag fick hem men det ser så ut.
Den svarta ljuddämpare var ful, men den rostar säkert mindre. Jag rekomenderar ändå ett par lager värmebeständig färg som extra säkerhet.
-
Parkeringsbromsen ska vara mekanisk enl eu, är vad vi har fått fram. En parkbroms som släpper om oljan läcker eller tappar trycket är tydligen inte godkänt längre..
Den nya 450n har även stag till bakskärmarna, bättre hasplåt, inflyttat startrelä samt säkringar, uppgraderad baksving, så nu känns den verkligen färdig! :D
Kan tillägga att det kommer ett trimsystem i alu/rostfritt i sommar! :P
-
Inflyttat startrelä samt säkringar hade jag på en av de maskiner jag fick hem i mars. Färgen på maskinen var ljusblå metallic trots att den skulle vara grå!
-
Ingen som har lite bilder på den nya modellen??
-
Så, nu har jag beställt en Dinli DMX 450 grå. Hämtas på måndag. Beställde samtidigt:
- Nerfbars
- Drev fram och bak 15/38
- Öppet luftfilter
- Munstycke 160-170 (vet inte riktigt själv vad det är, men läste någonstans att det skulle vara bra :lol: )
- Handtagsskydd av något slag
Nu är frågan, har jag missat något? Och om jag nu var ute efter något att åka lite fortare på landsväg med än min ATP 330, har jag då beställt rätt?
Hallå 8O - har du provkört en dinli 450 :?: :?: 8O
-
Nix :lol: Är en otålig själ, så omdömena på forumet fick räcka...
-
Jag hade aldrig testkört en Raptor 700 heller...så... =)
-
Fick ett glädjande besked från ÅF: maskinen är klar för avhämtning två dagar tidigare än bestämt! Med andra ord är det nu bara timmar kvar till den först provkörningen, så har man ju det ur världen sen :lol:
-
Alltid kul att hämta en ny leksak :)
Grattis!
-
Gratulerar du kommer bli nöjd tror jag.
-
Jag hade aldrig testkört en Raptor 700 heller...så... =)
joo torrkört på mässan .... :D
-
Jag hade aldrig testkört en Raptor 700 heller...så... =)
joo torrkört på mässan .... :D
Ja, men det räknas inte =)
-
Jag hade aldrig testkört en Raptor 700 heller...så... =)
joo torrkört på mässan .... :D
Ja, men det räknas inte =)
All tid med sadeln mellen benen räknas :D .
-
Nu är det hämtat och inkört. Måste säga att jag är riktigt nöjd! Men som vanligt när jag köper nya grejer så ska det ju vara lite strul till att börja med. Hämtade i lördags morse och puttrade försiktigt in mot stan med en tung ryggsäck på ryggen. Hjälpte en polare att flytta hela dagen och åkte sedan vidare till Uppsala, fortfarande med en tung ryggsäck på ryggen. Väl framme i Uppsala var det dags för oljebyte. Gick igenom hela hojjen för att se att allt fortfarande satt som det skulle och såg då att det saknades en bult till oket vid fotbromsen. Inte riktigt bra då det ju faktiskt är en säkerhetsdetalj, men tur nog så hade vi en som passade och kunde skruva dit. Sedan blev jag äntligen av med ryggsäcken och det var dags att åka ut till stugan. Såg alltså fram emot att få känna lite på hojjen utan att behöva sitta ihoptryckt som en märla. Kom hela 3 km innan den dog. Begrep inte först vad som hänt, men fick lite coachin över telefon av en MC-kunnig kamrat. Det rann konstant soppa ur en slang från förgasaren vilket uppenbarligen skulle tyda på att flottören hängt sig. Gick inte att åtgärda på plats, så jag fick bogsera in den till stan igen. Ägnade lördag förmiddag åt att plocka isär förgasaren, och det visade sig att det varn en mikroskopisk färgflaga som ställt till det. Blåste rent det hela med tryckluft och monterade ihop och den har gått klockrent sedan dess. Åkte sedan vidare till en annan polare och fikade en sväng. När jag kom ut tyckte jag att den såg lite "trött" ut baktill. Naturligtvis hade jag kört över en spik eller något och hade punka på vänster bak! Tur nog så jobbar svågern på en gummiverkstad, så efter en tuff insats med en cykelpump så jag kunde ta mig till verkstaden så fixades det på 2 min. For tillbaka till Stockholm söndag natt och knäppte på helljuset när jag kom ut på E 4. Helt plötsligt så såg jag ingenting trots att lampan lös! Funderade om de kastat om halv- och helljus, så jag körde på halvljuset tills jag började närma mig Stockholm och tyckte det var märkligt att det lös på skyltarna över vägen. Det var inte omkastat, men strålkastaren var riktad mot stjärnorna. Har fixat till det idag. Väl hemma i garaget kollade jag in instruktionsboken och lokaliserade styrlåset. Provade att låsa det, men det gav ingen effekt. Låste därför upp det igen varpå låskolven följde med nyckel ut. Godset i själva låskolven var sprucket i botten, hur nu det gått till? Någon som vet om man kan skruva dit ett annat styrlås med bättre gods i istället? Tog sedan en tur ner till macken för att tanka och märkte då att baklampan lagt av (bromslampan funkade fortfarande). Köpte ett två-pack nya och bytte. Tog en liten extrasväng på väg tillbaka och väl i garaget igen så hade den käkat även den lampan. Har för mig att jag sett i något om detta i någon tråd men frågar ändå, är det någon som vet om man kan sätta in en kraftigare lampa och i så fall hur den är märkt? En annan sak jag märkt är att instruktionsboken inte stämmer vad gäller soppakranen. I noken är reserven rakt fram, av rakt ner och på rakt bak. I verkligheten är i vart fall av rakt bak. Vet inte om reserven är rakt fram eller rakt ner, men jag kör just nu med den inställd rakt fram. Den stämmer inte heller vad gäller bromsen på styret. Enligt boken är det bakbromsen, vilket det inte är. Den tar på alla fyra med övervägande del på framhjulen. Trots att jag haft lite strul så här inledningsvis så får jag upprepa: Jag är mycket nöjd! Jag tycker att den är väldigt stabil på vägen, vibrerar inte farligt mycket, accar bra, sjysst toppfart (fast den bluddrar när jag kommer upp i 116. Kanske ska till större munstycke?) och att den verkar grymt rolig på grusväg (har inte hunnit prova mer än några hundra meter än, men det blir mer i stugan efterhand). Imorgon blir det Dinlin till jobbet istället för Polarisen och sedan blir det en sväng till Uppsala igen. Det ser jag fram emot!!!
-
Kul att du gillar den trots lite strul ! Det där med att flottören hängde sig hände mig med på första turen...med det fixade sig av sig självt. Att den käkar baklampor gör min med, underligt att dom inte fått till det. Däremot soppkranen, på min är reserv rakt fram. Dessutom har jag broms på alla fyra på fotbromsen .
-
Ursäkta Daffan, jag var lite otydlig. Jag har också broms på alla fyra på fotbromsen, men då med tyngdpunkt på bakhjulen. Har försökt följa instruktionsboken för att sänka bromspedalen, men när jag skruvar på "the hexnut" så fjädrar den bara tillbaka. Hur är det, ska man bara ta i mer eller riskerar man att paja något?
Har du provat med någon annan glödlampa? När jag tittade på "homologiseringsnumret" på originallampan så stod det E 13. Någon sådan fanns inte på OK utan den som stämde överens med specifikationerna i övrigt hade numret E 1.
Jag fick dessutom backspeglarna med blinkers i. Mina var för dåligt åtdragna kring kulleden så dom blåste in redan vid 50 km/h så det enda man såg var sin egen mage. Gummidamasken som kabeln till blinkersen löper i var dessutom limmad upptill, så jag fick lov att bända loss limskarven innan jag kom åt att dra åt. Skruvarna såg dessutom lite klena ut, så jag vågade inte dra åt hur mycket som helst. Nu funderar jag om man kan droppa locktite direkt i kulleden eller något. Har du samma och i så fall något bra förslag?
-
Bluddrandet vid 116km/h måste väl vara varvstoppet ändå, och det går inte att avhjälpa med större munstycke :D
-
Du skulle ju kunna plova att sätta en "diodlampa" där bak. Dom är mycket mer tåliga mot stötar, dock mycket dyrare.
Här finns en typ:
http://www.diodhuset.se/asp/item_show.asp?code_no=bay15d19rac&maingroup=Diodlampor+f%F6r+fordon&secondgroup=Bil+och+MC+12+volt
(http://www.diodhuset.se/images/produktbilder/bay15d19r.jpg)
Om min går sönder snabbt också så kommer jag att beställa en och kan därefter meddela om den fungerar bra.
-
Det kan vara så att du har rätt Sunfire. I så fall får jag vänta tills dreven kommer hem som jag har beställt. Det var inte klart före uthämtning. Skulle vara helt nöjd om den toppade kring 120+.
-
Tack för tipset Mickev! Har beställt en nu!
-
Jag kör med 15/38 drevning och då toppar den 132 på mätaren och den är mycket behaglig att köra på större vägar i 90-100km/h. Med dom lågprofilsdäcken jag har på nu så gör den 116km/h med den drevningen. Och jag har justerat mätaren så den stämmer med däckstorleken.
Ang. baklampan så har jag aldrig behövt byta min, bara framlampan en gång. I övrigt så startar den jämt och jag har inte haft några bekymmer bortsett från garantiåtgärderna.
-
Tintin.. Jag såg dig när du hämtat den! Du skulle ha skitit i polaren som flyttat och gett den en riktig inkörning i grustaget Högsby/Ekerö där vi höll till i lördags.
Då hade du fått prova bitarna ordentligt! :wink:
Hoppas allt småstrul fixar sig :!:
-
Det går fler tåg, Outlander! Börjar bli lite varm i kläderna nu. Kom just hem från en tur och retur Sthlm-Uppsala, denna gång helt utan missöden (förutom att jag höll på att bli döv på kuppen 8O )! Jag svänger gärna förbi den där grusgropen någon gång när det finns lite folk där att åka med.