ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: par_christensson skrivet 11 augusti 2010 kl. 22:36:55

Titel: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: par_christensson skrivet 11 augusti 2010 kl. 22:36:55
Hej.
Är relativt "grön" inom området. Jag söker en fyrhjuling som man kan åka lite grus med,  lite på skogsbana, men mestadels kommer det nog bli asfalt, till och från jobbet, kanske lite ut och "glida". Jag har hittat en Kawasaki kfx 450-09, någon som vet något om dessa? Skulle denna kunna passa mina behov? Går den att modifiera så den passar bättre? Jag skulle vilja kunna glida i 90-100 km/h utan att känna att jag varvar ihjäl motorn, lika så kanske jag inte vill behöva serva maskinen var 10 timme ...

Tacksam för svar:
/
Pär
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: Hydro skrivet 11 augusti 2010 kl. 22:47:18
Detta är ju Kawas crossquad med allt vad det innebär, tex så är motorn minst sagt varvvillig!
...men den har rätt täta serviceintervall, sen vad som rekommenderas vid blandad körning vet jag tyvärr inte.
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 11 augusti 2010 kl. 23:24:42
Kompisen kör KFX450 och jag tror inte du blir så jättenöjd för det bruket, funkar bra till MX men på gata tycker jag inte riktigt den passar, originaldrevning så TOPPAR den typ 110 km/h så "puttra" i 90-100 lär varva mycket, problemet kan ju lösas med att dreva upp, men då får du ett annat som jag tycker jobbigt problem att du får en väldigt hög 1'ans växel.

Växlarna på KFX'en är mycket täta, Kan jämföras såhär typ?

0-----1---2---3---4---5 = KFX450
0---1-----2-----3-----4-----5 = YFZ450R (den jag kör)
0--1-----2------3------4------5 = Raptor 700

Bara för att du kanske ska få ett hum om hur växlarna ligger.

Samt att det ÄR en motocrossmaskin med ganska täta servicar, LTZ400, KTM525 eller Raptor700 är mycket bättre för allroundkörning.

Bäst är om du får provkört nån  :dntknow:

synd att säga det med Kawasaki ligger 2-3 år efter alla andra quadmärken i utvecklingen. Kollar du på cross och motardbanorna är det ytterst få som kör Kawasaki. I sverige är det bara 1 som tävlar med Kawasaki vad jag vet  :dntknow: Pratade även med några stora tuppar på Kawasaki och dom kommer inte lägga värst mycket energi på utveckling av nya quaddar/crossar... Deras 2010 450 Cross var ju lite av en flopp också... Tro det eller ej men bara 5% av Kawasaki är Cross/ATV/Snöskoter/Jetski. Deras huvudsakliga arbete är att göra cockpitar till rymdfarkoster har jag hört  :help:
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: blink skrivet 11 augusti 2010 kl. 23:43:56
Jag skulle vilja påstå att för att åka behagligt i högre hastigheter utan att behöva ändra utvexlingen på hojen så mkt så krävs det en hel de Cc. typ raptor 700 (660), hondra trx 700xx. de är oxå längre serviceintervaller på dessa.

av egen erfarenhet så kräver 525an en del kärlek och är inget jag skulle rekommendera för väg.   
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: TAZ™ skrivet 11 augusti 2010 kl. 23:55:43
är det inte kavan som har en smal stenhård motocross sadel som knappt går att sitta på isället för den breda fina och mjuka sadel modell man ser på dom flesta andra quadar?

sen är det väl lite som narmasil säger kawan orginal utförande är flera år efter i utveklingen känns det som. bara honda som är ännu mer efter...dom är så efter orginal att dom snart börjar gå bakåt i tiden ;D
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 12 augusti 2010 kl. 00:53:02
Jag hade gärna kört Kawa istället för Yamaha just för att det är så udda. Men man måste slänga ner myyyycket pengar i den för att den ska bli bra. Stötdämparna är inte långt ifrån Koreancyklarna, Dinli osv, Sadeln är ganska hård. Enda egentliga fördelen den har är backen och att den ser rätt fräck ut.

Hade dom ändå sålts i det utförandet som fabrikslagen tävlar med så....

(http://www.atvriders.com/atvracing/montrealsupercross/2009/2009-josh-creamer-kawasaki-kfx450r-atv-heat.jpg)

Tyvärr måste man typ byta ut halva hjulingen för att nå hit.. Kawa är vad jag skulle vilja säga KTM's spegelbild  :-\
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: par_christensson skrivet 12 augusti 2010 kl. 08:01:38
Hej.
Tack för alla jättebra svar.
Vad är er uppfattning kring när en väg-atv (typ Raptor > 660 cc) börjar "gått långt"? Kan man säga något om detta? (Givetvis är detta väldigt beroende på hur man kör).
Tack.
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: Hydro skrivet 12 augusti 2010 kl. 08:28:18
Precis, det är väldigt beroende på hur man kör, och framför allt hur det servats.
Men en Raptor 700 som gått 8000 mil anser jag ha gått långt.
Däremot inte 3000...
Men allt är ju relativt, vissa tycker ju att en bil som gått 5000 är långt.
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: TAZ™ skrivet 12 augusti 2010 kl. 16:17:08
Hade det sålts som fabrikslagens quadar hade man inte haft råd...tror inte att ktm har fler orginal delar på sina fabriks tävlings quadar än Kawasaki har! Men däremot har ktm mer orginal delar som duger mer än väl till att tävlas med i normal tävlings klass än dom andra quadarna på marknaden, i synnerhet då Kawasaki oc Honda!
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: par_christensson skrivet 13 augusti 2010 kl. 15:08:51
Hej.
Fler förslag på fina lite större "vägmaskiner" mottages tacksamt.
Jag tycker det är svårt att hitta några sjyssta på Blocket.
/
Pär
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 13 augusti 2010 kl. 15:13:01
Yamaha Raptor 660
Yamaha Raptor 700
Honda TRX 700 (Delad bakaxel)
Kawasaki KFX 700 (Variator)
Suzuki LTZ 400

"korean hojar"

Dinli 450
Hyosung 450
Access 450

Är väl dom enda jag kan komma på :p
Titel: SV: Kawasaki kfx 450
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 13 augusti 2010 kl. 21:16:55
SMC 500 Wildcat RE ()p