ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Andreas. skrivet 11 augusti 2010 kl. 18:58:16
-
Har nu kört en hel del och de är inte möjligt att den ska gå så här.
När man ligger jämn gas en stund börjar den hacka host och avgas smäller då man släpper gasen,
Har byt stift, Rengjort gasaren,kollat tändhatten
Någon skrev att om insatsen är bort kan dom göra så här stämmer de?
Ska kolla ventilspelet på en stund ska de vara 0,10 in och 0,20ut??
Blir snart galen så hjälp mig nu gärna snabba svar tänkte åka imorgon om den nu går bra :-\
-
lättare om du skriver vad som är gjort med maskin. (trim)
men passar på och gissar lite.
om insatsen är borta så får du ett högre flöde ur maskin, och då behöver du oxå mer luft in i maskin, (öppnare luftfilter) och så mer soppa.
hur va det med bestyckningen av förgasaren, va de gjort?
-
lättare om du skriver vad som är gjort med maskin. (trim)
men passar på och gissar lite.
om insatsen är borta så får du ett högre flöde ur maskin, och då behöver du oxå mer luft in i maskin, (öppnare luftfilter) och så mer soppa.
hur va det med bestyckningen av förgasaren, va de gjort?
vet inte riktigt vad som är gjort locket till luftburken är bort, bestyckning vet jag inte kollar upp de.
har nu kolla ventilerna 0,15 insug 0,25 utblås de är väl helt okey?
-
tyvärr ingen koll på ventilspelet till just din maskin, är säker på att det finns en del som kan fylla i här...
men symtomen på din hoj låter som det verkligen är värt att kolla upp förgasaren innan du ger dig på något annat. det är relativt enkelt och snällt emot plånboken att byta munstycken, justera nål och luftskruv. finns en del trådar om just de här om du är osäker.
hur ser stiftet ut?
-
testa att skruva ner ventilspelet till 0,15 när den är varm, eller ja, så varm som den kan va när du skruvar. skulle gissa på ventilspelet som är fel :)
-
Ventilspelet skall vara med kall motor
0,10-0,15 insug
0,20-0,25 avgas
Så ditt ventilspel är helt OK. Dom här hojarna är ganska känsliga på bestyckningen.
Har du locket av på luftburk och insatsen ur så skulle jag gissa på att du skulle ha 170 i huvudmunstycke
och 45 eller 48 i lågfartsmunstycke och nålen på 3 hacket nedifrån (om du har justerbar nål, inte säker på d va de på -06)
Kolla din bestyckning och skriv gärna vad det sitter i.
Kolla också så du inte har läckage på avgassystemet vid topp/krök eller skarven mellan bakre/främre delen på avgasystemet. Kan också spöka till det en hel del.
-
Ventilspelet skall vara med kall motor
0,10-0,15 insug
0,20-0,25 avgas
Så ditt ventilspel är helt OK. Dom här hojarna är ganska känsliga på bestyckningen.
Har du locket av på luftburk och insatsen ur så skulle jag gissa på att du skulle ha 170 i huvudmunstycke
och 45 eller 48 i lågfartsmunstycke och nålen på 3 hacket nedifrån (om du har justerbar nål, inte säker på d va de på -06)
Kolla din bestyckning och skriv gärna vad det sitter i.
Kolla också så du inte har läckage på avgassystemet vid topp/krök eller skarven mellan bakre/främre delen på avgasystemet. Kan också spöka till det en hel del.
Tack ska riva loss gasaren imorgon skriver då vad som sitter i den
-
Det är nog något knas med betyckning av förgasaren. Jag kör med 170 huvud och 48 lågfart 4 hack på nålen (tror jag) 2,5 varv på luft skruven öppen luftburk och GYTR system.
-
Nu har jag rivit och kolla
182 huvud
48 låg
90 Start munstycke
Nålen 6 hack
skruven under gasaren ½ varv
Låg och start munstycker verkar stämma huvud är väl bra mycke för stort??
nålen tänkte jag flytta till hack 4 som är standard.
luftskruven vars sitter den??
-
Den sitter mitt under förgasaren mot motorn. Det kan vara igen pluggad så att du behöver borra. Det är en liten koppar färgad plugg.
-
om du kollar färgen på tändstiftet så brukar de skvallra om den går snålt eller fett.
-
om du kollar färgen på tändstiftet så brukar de skvallra om den går snålt eller fett.
ska kolla de senast så var de brunt men inte så farligt mörkt utan mer gyllenbrunt som de ska vara
-
torrt / fuktigt?