ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Delarium skrivet 9 augusti 2010 kl. 21:46:52
-
Hej,
Har skruvat lite bil genom åren... och man kan ju ofta konstatera att luftvägarna inte alltid är helt optimala. Ibland sitter luftfilterboxen lite illa till, eller så är flödar inte luftfiltret särskilt väl. Öppna luftfilter är ju inte alltid av godo heller, det är väl dumt att säga. På en bil brukar det fungera rätt bra ändå, inte så ofta man behöver köra i skogen eller i kärr :) Däremot kanske andan faller på med fyrhjulingen!
Att sätta ett koniskt luftfilter direkt efter förgasaren skulle absolut underlätta andningsvägen, det tror jag helt klart. Orginalfilteret (i alla fall i min maskin) ser ut att vara ganska tjockt, och ser inte ut att ha så bra luftgenomflödesmöjligheter. Men att sätta ett öppet luftfilter precis efter förgasaren på min hoj skulle innebära att den skulle sitta väldigt oskyddat, och väldigt bli nedstänkt av både vatten och lera.
Började fundera lite på en ny lösning, där jag fortfarande kan flytta luftfiltret bort från förgasaren, men ändå ha den goda "sugförmågan" i öppna koniska. Började spana lite på biltemas hemsida efter lämpliga delar, och mäta lite på hojen.
Hittade följande delar:
1st Böjbar kylarslang av gummi
Stålfjäderförsedd. Möjliggör maximal genomströmning, även vid kraftig böjning. 38 mm diameter, 340 mm lång (lite osäker på längden faktiskt, men ungefär iaf :hmmm:) 54,90 kr
1st Ändrör
Snedskuret, av förkromat stålrör. Längd: 170 mm. Fästs med avgasklammer. 38 mm diameter, 39,90kr.
Målet här var just rördiametern, hittade inget annat. Kapades till ca 10cm längd.
1st Luftfilter, koniskt
Koniskt högeffektsluftfilter med kromat lock. Högt luftgenomsläpp ger MC-motorn mer luft och därmed bättre effekt, utan att för den skull minska på den mycket goda reningsfunktionen. Filtret kan både tvättas och inoljas. Rengöring sker med tvål och vatten.
diametern 40 mm, 99,90kr
1st Slangklämmor, 2 st.
Med uppvikta, avrundade bandkanter. Av rostfritt stål. 2 st.
diamtern 38–54 mm, 24,90kr
Nu kunde jag av dessa delar bygga en liten "förlängning" av luftfiltret in i luftfilterboxen sitter, och på så vis skydda mycket av stänk och smuts underifrån, men samtidigt ha god "sugförmåga" ändå. Eftersom kylarslangen är flexibel går det lätt att böja den på rätt plats.
Såhär blev slutresultat i alla fall, ursäkt den sämre bildkvaliteten.
(http://www.delarium.se/atv/100809/1.jpg)
(http://www.delarium.se/atv/100809/2.jpg)
Hoppas det inspirerar någon. Går säkert att göra liknande lösning till andra hojar än SMC också.
Om någon önskar kan jag lägga upp bilder när jag installerat detta i ATV'n också.
MVH
Andreas
När jag köpt dessa
-
Haha ja säkert lägg upp bilder på hur du gjorde och installation haha grymt respekt för hur du tänker..kreativ som fan
-
Monterade snorkeln idag i hojen! Lite bilder:
(http://www.delarium.se/atv/100809/1.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/2.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/3.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/4.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/5.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/6.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/7.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/8.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/9.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/10.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/11.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/12.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/13.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/14.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/15.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/16.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100809/17.JPG)
Lämna gärna någon kommentar!
-
Nice !
Vet du om den blir annorlunda vid gaspådrag ,när det är en längre slang till luftfilter ?
-
Du får se upp så du inte får in vatten i lådan och drar in det i motorn.
Vad man kan se på bilderna så finns det inget hål i botten på lådan och filtret ligger långt ner i lådan.
Vatten har förmåga att hitta in till alla omöjliga ställen.
-
nice hur går den? sämre/bättre? har sånt luftfilter som du hade innan på bilden, dock är själva filteret "sport", vet inte om det gör mycket mer men ja..
-
Just nu är det inget i botten på lådan, nej. Jag har reflekterat över det, och troligtvis får jag borra ett litet hål i botten (eller finns det någon fiffig ventil?). Ångrar jag mig får jag sedan lägga i en klick med smältlim eller något som täpper till hålet.
När jag endast hade snorkeln monterad så gick den sämre än med orginal, skulle tro för den drar i sig betydligt mer luft än tidigare (inget fancy elektroniskt insug här inte). Tänkte jag skulle använda detta när jag köpt annat slipondämpare, då får jag bestycka om förgasaren efter de nya förutsättningarna.
Filtret ligger ca 5 cm från botten.
-
Passa dig bara för att du får "sugrörseffekten". Alltså att det blir alldeles för högt tryckfall i den långa och smala slangen (tänk dig skillnaden mellan att andas i en kort vattenslang jämfört med ett långt sugrör, hiskelig skillnad).
-
Passa dig bara för att du får "sugrörseffekten". Alltså att det blir alldeles för högt tryckfall i den långa och smala slangen (tänk dig skillnaden mellan att andas i en kort vattenslang jämfört med ett långt sugrör, hiskelig skillnad).
Röret är lika långt (kanske nån cm längre) än orginal. However! Orginalröret har större hål i anslutning till luftfiltret, påverkar det?
-
Röret är lika långt (kanske nån cm längre) än orginal. However! Orginalröret har större hål i anslutning till luftfiltret, påverkar det?
Ja, det påverkar men sen om det påverkar så pass att det är sämre än orginal kan jag inte svara på.
-
Röret är lika långt (kanske nån cm längre) än orginal. However! Orginalröret har större hål i anslutning till luftfiltret, påverkar det?
Ja, det påverkar men sen om det påverkar så pass att det är sämre än orginal kan jag inte svara på.
Efter jag monterat denna luftfilterannordning ovan så gick hojen sämre, den ville inte varva ur riktigt. Jag misstänker att det är ett bestycknings- och avgasmotstånds-problem. Men jag är inte expert... Ska framöver beställa lite olika munstycken efter fixat slipon, då ska jag tuna in detta fullt ut.
-
Eftersom den gick sämre med din nya snorkel som dessutom är smalare än original så vet ju iaf jag vad felet är.......
Man bör ju aldrig minska mängden luft till motorn, snarare tvärtom så montera ett öppet filter direkt på förgasaren i stället.
-
Mindre luft lär den knappast få jämfört med originalfiltret, snarare är det som som Delarium själv skriver, att bara byta en komponent blir inte särskilt bra. öppna upp bulllret och bestycka om förgasaren så kanske det märks något effektmässigt men förvänta dig inga underverk.
-
Sen får man också tänka på att luftflödet IN TILL utrymmet där luftfiltret sitter är tillräckligt högt. Säkert inga problem men jag har sett någon som har byggt in luftfiltret totalt för att skydda mot damm och vatten... Inte så klokt.
-
Betvivlar att luftväxlingen i luftfilterlådan är undermålig, jag tror den är ganska bra numera när den suger "runt om" istället bara för ett litet hål precis framme vid tanken. Gällande storleken på röret så håller den samma size som orginalsnorkeln, med undantaget precis i botten på baljan.
Det kändes som den gick snålt när jag satte i luftfiltret, den gick bättre när jag feta på blandningen genom att öppna skruven på förgasaren. Dock gick den aldrig bra som med orginalboxen. Det är så jag har resonerat...
Bestyckningen av förgasaren och slipon borde göra detta en aning bättre.
-
Jag hade samma problem som du har nu för några år sen, att den inte varvade ur efter jag hade monterat ett öppet luftfilter på min smc cbw 250, felet var att jag hade köpt precis samma filter som du har på bilden för när jag tog bort det och gasade utan filtret på, så varvade den ur utan problem så testa utan en gång så får du se.... Jag fick byta till ett skumgummi filter istället (Hebo) men fick då inte plats att montera det direkt på förgasaren utan fick göra som du har gjort, dvs montera det på en gummislang (min var armerad med ståltrå) som jag sedan surrade fast ovanför baksvingen med en jäkla massa eltejp, men där får den iof mycket mer luft.... :hmmm:
-
Jag hade samma problem som du har nu för några år sen, att den inte varvade ur efter jag hade monterat ett öppet luftfilter på min smc cbw 250, felet var att jag hade köpt precis samma filter som du har på bilden för när jag tog bort det och gasade utan filtret på, så varvade den ur utan problem så testa utan en gång så får du se.... Jag fick byta till ett skumgummi filter istället (Hebo) men fick då inte plats att montera det direkt på förgasaren utan fick göra som du har gjort, dvs montera det på en gummislang (min var armerad med ståltrå) som jag sedan surrade fast ovanför baksvingen med en jäkla massa eltejp, men där får den iof mycket mer luft.... :hmmm:
Ligger den inte mitt i "skottelden" för diverse lera, vatten osv?
-
Skulle tro att de går för tungt för luften i röret/slangen. pröva med en som är slät invändigt den där dragspelsslangen kan göra mycke konstiga saker med luftflödet.
Bara en tanke,
Ha maskin på tomgång och filtret på sen lossar du på slangen vid förgasaren och drar isär lite går den bättre då ??
-
Skulle tro att de går för tungt för luften i röret/slangen. pröva med en som är slät invändigt den där dragspelsslangen kan göra mycke konstiga saker med luftflödet.
Bara en tanke,
Ha maskin på tomgång och filtret på sen lossar du på slangen vid förgasaren och drar isär lite går den bättre då ??
Ska prova. Väl vart att notera var att maskinen gick aldrig dåligt (ur bemärkelsen bluddrigt, hackigt eller dyl). Däremot varvade den inte ur på samma sätt, möjligtvis en aning lägre topphastighet.
-
Jag hade samma problem som du har nu för några år sen, att den inte varvade ur efter jag hade monterat ett öppet luftfilter på min smc cbw 250, felet var att jag hade köpt precis samma filter som du har på bilden för när jag tog bort det och gasade utan filtret på, så varvade den ur utan problem så testa utan en gång så får du se.... Jag fick byta till ett skumgummi filter istället (Hebo) men fick då inte plats att montera det direkt på förgasaren utan fick göra som du har gjort, dvs montera det på en gummislang (min var armerad med ståltrå) som jag sedan surrade fast ovanför baksvingen med en jäkla massa eltejp, men där får den iof mycket mer luft.... :hmmm:
Ligger den inte mitt i "skottelden" för diverse lera, vatten osv?
Jo lite,men det var inte så farligt skitigt iom att det inte satt direkt över något bakhjul utan i mitten, men så jag körde ju inte heller i några dypölar sånt. Men man kan ju bocka till en tunn plåt som skydd på undersidan av filtret som man fäster med popnit eller dylikt.
-
Jag hade samma problem som du har nu för några år sen, att den inte varvade ur efter jag hade monterat ett öppet luftfilter på min smc cbw 250, felet var att jag hade köpt precis samma filter som du har på bilden för när jag tog bort det och gasade utan filtret på, så varvade den ur utan problem så testa utan en gång så får du se.... Jag fick byta till ett skumgummi filter istället (Hebo) men fick då inte plats att montera det direkt på förgasaren utan fick göra som du har gjort, dvs montera det på en gummislang (min var armerad med ståltrå) som jag sedan surrade fast ovanför baksvingen med en jäkla massa eltejp, men där får den iof mycket mer luft.... :hmmm:
Ligger den inte mitt i "skottelden" för diverse lera, vatten osv?
Jo lite,men det var inte så farligt skitigt iom att det inte satt direkt över något bakhjul utan i mitten, men så jag körde ju inte heller i några dypölar sånt. Men man kan ju bocka till en tunn plåt som skydd på undersidan av filtret som man fäster med popnit eller dylikt.
Ganska smart, borde fungera det också. Hur fäster man plåten lättast isåfall? Så det sitter ordentligt på förgasaren.