ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: jaas skrivet 9 augusti 2010 kl. 19:30:34

Titel: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: jaas skrivet 9 augusti 2010 kl. 19:30:34
Som rubriken lyder, går det? Det handlar om en Polaris, den är nu terrängregistrerad med jag vill regga om en till vägregistrerad. Är det möjligt?
Den varianten som redan är vägreggad har samma lysen, men blinkers och bakspeglar monterat, så det är ju lugnt, det fixar man ju lätt själv. Men hur är det med 20hk gränsen? Hur seriös måste spärren vara? :rtfm:
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: wiiillle skrivet 9 augusti 2010 kl. 21:02:29
Finns massor med trådar om samma sak, så sök så hittar du nog svaret ()p
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: jaas skrivet 10 augusti 2010 kl. 10:53:57
Jag har sökt massor!!!! :banghead:
Det finns inte massor, men nån tråd om samma sak finns det men de slutar ofta med massa skitsnack och inget vettigt svar om det går eller inte! :rtfm:
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: caprice666 skrivet 10 augusti 2010 kl. 14:40:00
Jag har i ca 1 års tid försökt göra tvärt om, dvs från landsvägsreggad till terrängskoter.
Har haft kontakt med bilprovningen som bollar vidare till transportstyrelsen som givetvis bollar vidare till bilprovningen.
Ingen verkar ha ett bra svar åt mig.
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: cactuz skrivet 10 augusti 2010 kl. 15:50:19
Jag har sökt massor!!!! :banghead:
Det finns inte massor, men nån tråd om samma sak finns det men de slutar ofta med massa skitsnack och inget vettigt svar om det går eller inte! :rtfm:
Nej det är inte helt självklart, och att söka ger inte riktigt allt man kan önska.
Men jag tror svaret du söker finns i följande postning: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20382.msg182988#msg182988
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: jaas skrivet 10 augusti 2010 kl. 22:38:55
Idag har jag tillbringat mycket tid i kö till bilprovningens tekniker, de ska ringa upp imorn eller övermorgon :knupple:

Den du länkar till cactuz handla vad jag förstår det som om helt oreggade maskiner, alltså import och quadar. Men i mitt fall är den ju terrängskoter registrerad och finns ju redan med i de svenska registret och borde då bli en helt annan sak. Hoppas jag iallafall! :djump:
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: Lowest skrivet 10 augusti 2010 kl. 23:30:27
Man måste ha ett COC-dokument annars går det inte att mc-regga.

Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: Miessi skrivet 11 augusti 2010 kl. 17:42:12
Trodde bilprovningens tekniska avdelning hade semester 1 vecka till? Så du kanske får vänta någon dag extra.
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: jaas skrivet 11 augusti 2010 kl. 21:32:55


Dom ringde upp i morse och det som vi kom fram till är att om atvn är "helbilsgodkänd" och är e-märkt så är det inga problem att regga om.

Om modellen man vill regga om redan finns som vägreggad så är den till 99% "helbilsgodkänd" och är e-märk.

Även om den är "helbilsgodkänd" och är e-märk så behöver man ett papper från generalagenten där det står att maskinen är strypt till 20hk på rätt sätt. Firman vi kollade på atv hos sa att de skulle kunna hjälp till med sånt papper. ()p

Sen behöver man ju givetvis blinkers,speglar med mera....
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: KawaSuki skrivet 31 augusti 2010 kl. 11:53:41


Dom ringde upp i morse och det som vi kom fram till är att om atvn är "helbilsgodkänd" och är e-märkt så är det inga problem att regga om.

Om modellen man vill regga om redan finns som vägreggad så är den till 99% "helbilsgodkänd" och är e-märk.

Även om den är "helbilsgodkänd" och är e-märk så behöver man ett papper från generalagenten där det står att maskinen är strypt till 20hk på rätt sätt. Firman vi kollade på atv hos sa att de skulle kunna hjälp till med sånt papper. ()p

Sen behöver man ju givetvis blinkers,speglar med mera....


När jag läste denna tråd så började fundera på om jag kunde regga om min gamla Suzuki från 1990 som i dag är terrängreggad så man kan köra mer lagligt efter väg..... Jag har för mig att äldre Yamaha och Honda fanns som traktorreggade. Vissa handikappade fick tillång till såna maskiner. Men jag vet inte om det fanns någon Suzuki kring de årsmodellerna. .... och fanns det inte det..... så lär det väl vara omöjligt att regga om den .... antar jag.
 
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: Pv544 skrivet 31 augusti 2010 kl. 12:08:51
När jag läste denna tråd så började fundera på om jag kunde regga om min gamla Suzuki från 1990 som i dag är terrängreggad så man kan köra mer lagligt efter väg..... Jag har för mig att äldre Yamaha och Honda fanns som traktorreggade. Vissa handikappade fick tillång till såna maskiner. Men jag vet inte om det fanns någon Suzuki kring de årsmodellerna. .... och fanns det inte det..... så lär det väl vara omöjligt att regga om den .... antar jag.
 

Är det inte så att dom traktorreggade hade något krav om att dom ska vara spärrade till en viss hastighet?
Nyare maskiner brukar väl kunna få som eu-traktor också. Vad det nu innebär... Men då brukar det väl hamna någon traktorsits på också.

För några år sedan så fanns det väl ingen möjlighet att få maskiner traktorreggade va? Skulle tro att det gällde från senare delen av 90-talet och fram till nått år sedan. Man ser då aldrig traktorreggade maskiner från dom årtalen iaf.

Jag har i ca 1 års tid försökt göra tvärt om, dvs från landsvägsreggad till terrängskoter.
Har haft kontakt med bilprovningen som bollar vidare till transportstyrelsen som givetvis bollar vidare till bilprovningen.
Ingen verkar ha ett bra svar åt mig.

Jobbigt när du inte får hjälp att reda ut sakerna... Men en vägreggad brutta lär väl inte vara så svårsåld? Ifall du ska göra det enkelt och bara byta maskin. Fast du kanske har en fin maskin som du vill behålla.



Dom ringde upp i morse och det som vi kom fram till är att om atvn är "helbilsgodkänd" och är e-märkt så är det inga problem att regga om.

Om modellen man vill regga om redan finns som vägreggad så är den till 99% "helbilsgodkänd" och är e-märk.

Även om den är "helbilsgodkänd" och är e-märk så behöver man ett papper från generalagenten där det står att maskinen är strypt till 20hk på rätt sätt. Firman vi kollade på atv hos sa att de skulle kunna hjälp till med sånt papper. ()p

Sen behöver man ju givetvis blinkers,speglar med mera....

Hoppas det går vägen för dig, om jag hade varit i dina skor så hade jag nog velat haft dom där uppgifterna på papper från bilprovningen innan man började lägga en massa tid och pengar på att göra den väglegal.
Vore synd om det ändå strulade till slut.

Lycka till!
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 31 augusti 2010 kl. 12:29:15
jag vet att om man har en gång terrängreggat en maskin så är det omöjligt att få den till vägreggat vid senare tillfälle. Har pratat med flera personer på både bilprovningen och transportstyrelsen i samma veva som jag försökt få dragkroken inreggad till min maskin.
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: jaas skrivet 31 augusti 2010 kl. 16:00:34
Ang traktorreggade maskiner så var det möjligt fram till 91-92, då var man tvungen att spärra maskinen till en hastighet av 30km/h. Spärren gjordes oftast genom att högväxeln sattes ur funktion. Hastigheten varierar dock lite, min traktorreggade polaris gör cirka 45km/h på maxvarv, alltså cirka 30 på behagligt varv.

Dagens traktorreggade blir så kallad Eu-traktor och får gå i max 40km/h.

Att regga från terräng till väg är enligt bilprovningen inget problem OM maskinen är helbilsgodkänd/e-märk, då sitter det ett klistermärke på maskinen som talar om detta. Sen behöver men OCKSÅ ett intyg från generalagenten att maskinen är spärrad på rätt sätt.

Detta fungerar alltså i princip bara på maskiner som finns som vägreggade, för då är dom helbilsgodkänd/e-märk. Då behöver du "bara" ett intyg från generalagenten som säger att din maskin är spärrad på samma sett som de som är vägreggade från början.

Ett annat förmodligen enklare sätt är att muta snubben på bilprovningen så är biffen fixad! Skulle tro att det är lättare än att få tag på papper från generalagenten.
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 31 augusti 2010 kl. 17:49:31
haha förmodligen, ingen som har lusst att prova  ()p  kom igen nu...... någon, EN testpilot kan man vell rackla fram av alla atvägare  :)
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: KawaSuki skrivet 31 augusti 2010 kl. 18:46:04
Jag vet kanske ett ställe där man kanske skulle kunna få igenom en maskin om den är någorlunda seriöst fixad. Alltså att det i princip bara saknas papper. Men kan också vara så att de fått mera ordning och reda på det stället numera ..... så det kanske inte går. Jag vet inte. Men vissa Bilprovningsstationer har ju genom åren varit kända för sin "vänliga inställning" till de kunder som kommer. ... och jag tror det gäller riket som helhet.

Ingen myndighetsperson brukar vara så där värst intresserad av att man reggar om fordon av olika slag så antingen svarar man "kan inte" av bekvämlighetsskäl eller så säger man att "det där är inte solklart - jag får återkomma" ......och så gör de inte det. Det är min tidigare lilla erfarenhet av att bygga om och regga om fordon av annat slag.

Det fanns ju åtminstone tidigare en möjlighet att registrera nåt i stil med "ombyggt fordon" har jag för mig. Borde man då inte kunna regga om en terrängreggad ATV till väg, om alla andra förutsättningar finns?! Låt gå för att man kanske åker på stora kollen i Bilprovningen, men hur svårt kan det va? Det handlar ju i princip bara om blinkers, lyse, backspeglar och en strypning.

Jag tror att jag lite längre fram ska försöka få ett svar i från generalagenten och se om inte det funnits traktor-reggade Suzuki från slutet av 80 eller början av 90-talet och vad de kan erbjuda i form av tips eller intyg. Kostar ju inget att fråga.



Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: cosy skrivet 27 april 2012 kl. 23:19:46
kan man tererängregga en vägreggad maskin? sedan tillbaka till vägreggad när man känner för det? frågar eftersom ska ha suzuki king quad till gården.vill kunna dra momsen. vilket ska vara väldigt svårt eller nära omöjligt med vägreggad nämligen. Så tänkte man kunde köpa vägreggad, men typar den till teräng vid köpet? hitta en vägad med bra pris. ha en EU traktor reäggad kostar 30 tusen till och man får en livsfarlig jäkla stol sitta i. vet inte hur dom tänker och varför ska kosta så jävla mycket.

http://www.blocket.se/varmland/LTA_750_KingQuad_VAGREGGAD_Servo_39888456.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/varmland/LTA_750_KingQuad_VAGREGGAD_Servo_39888456.htm?ca=15&w=3)
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: Lowest skrivet 27 april 2012 kl. 23:35:22
kan man tererängregga en vägreggad maskin? sedan tillbaka till vägreggad när man känner för det? frågar eftersom ska ha suzuki king quad till gården.vill kunna dra momsen. vilket ska vara väldigt svårt eller nära omöjligt med vägreggad nämligen. Så tänkte man kunde köpa vägreggad, men typar den till teräng vid köpet? hitta en vägad med bra pris. ha en EU traktor reäggad kostar 30 tusen till och man får en livsfarlig jäkla stol sitta i. vet inte hur dom tänker och varför ska kosta så jävla mycket.

http://www.blocket.se/varmland/LTA_750_KingQuad_VAGREGGAD_Servo_39888456.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/varmland/LTA_750_KingQuad_VAGREGGAD_Servo_39888456.htm?ca=15&w=3)

Har man ett bra skäl så går det att dra momsen på en vägreggad.
Titel: SV: Från terrängregistrerad till vägregistrerad?
Skrivet av: cosy skrivet 28 april 2012 kl. 02:05:45
dra mindre skogamaskin  på vagn på väg. men dom kommer ju alltid säga man ska ha eu traktor reggad då? måste ju hävda behöver köra fortare 40kmh? vill inte ha en bög sadel sitta på och livsfarligt med....