ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: rawx skrivet 9 augusti 2010 kl. 16:41:37

Titel: amern
Skrivet av: rawx skrivet 9 augusti 2010 kl. 16:41:37
.
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 9 augusti 2010 kl. 17:13:25
Prova ha med dig en kompis, ställ den upp på bakhjulen mot en vägg eller nått ungefär som om du körde på bakhjulen och starta, borde ju se var det läcker då?  :dntknow:
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: rawx skrivet 13 augusti 2010 kl. 09:11:22
Det kommer ur luftslangen ifrån glykol tanken.. alltså endast när jag jag går upp eller går ner då det blir ett ryck.. Nu har temperaturen börjat bråka med mig lite också, går ganska fort upp till 100 C och stannar där.
Låg betydligt lägre innan..
Någon som vet vad det kan vara? Värt att nämna kanske är att jag spolade ur kylsystemet nyligen
Mvh
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 13 augusti 2010 kl. 09:25:06
om det kommer ur luftslangen är det lite för mycket i tanken kanske?

Spolade ur systemet? tömde du hela systemet då eller? Ta av plasten fram så du kommer åt kylaren och se så att den är ordentligt full. Tömmer du systemet på vätska och enbart fyller på i behållaren så blir inte kylet fullt
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: rawx skrivet 14 augusti 2010 kl. 16:46:31
nu kommer det även vid kraftig accelration.. står som en jetstråle ut ur slangen, värkar som att det blir ett jävla tryck i systemet, vad kan det bero på ?
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: Eric Sigurdsson skrivet 14 augusti 2010 kl. 18:23:09
nu kommer det även vid kraftig accelration.. står som en jetstråle ut ur slangen, värkar som att det blir ett jävla tryck i systemet, vad kan det bero på ?

Kolla oljan om den har skurit sig med vatten och kolla vattnet om det är disigt och ev. också luktar avgaser. Vitryker maskinen?

Det kan nämligen ha varit toppackningen som har gått (jag vet dock inte vad yamman har för typ av toppackning).
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 15 augusti 2010 kl. 02:48:38
Ja kolla topplockspackningen!
Kompressionen går ut i kylningskanalerna och skapar övertryck!
Var ute för samma på min enduro maskin.
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: rawx skrivet 22 augusti 2010 kl. 13:48:27
jag tycker det bode märkas på oljan då men den ser fin ut..
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: LAHA skrivet 22 augusti 2010 kl. 14:17:12
Det kan vara så att den blåser kompressionen ut i vattenkanalerna men inte i oljan. 
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: rawx skrivet 23 augusti 2010 kl. 18:11:06
det låter som en ganska bra förklaring, ska skruva ner och kolla detta.. något speciellt jag behöver tänka på? då 4-takt är en outforskad del för mig, mest pillat med 2takt..
Det är en GYT-R, beteckning poaletti eller hur det nu låter/stavas, undrar vad det är för motor? är det yfm 700?
Tack för hjälpen!
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: LAHA skrivet 23 augusti 2010 kl. 18:19:43
Ja det är YFM 700, och den största skillnaden du lär märka är kamaxel och kamkedja  ;)
Nollställ motorn innan du river så är det inga problem, bara att skruva tillbaka allt precis som du tog isär det.
Verkstadshandbok hittar du på: www.maxmekker.com

Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: rawx skrivet 23 augusti 2010 kl. 18:33:39
Nollställ motorn innan jag river? :)
stort tack för hjälpen!
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: rawx skrivet 26 augusti 2010 kl. 09:17:55
Vad menar du med nollställ motorn innan ? inte med på den svängen?
menar du kolv i högläge? :P
Tacksam för all hjälp
Titel: SV: Glykolstänk vid bakhjulsåkning
Skrivet av: LAHA skrivet 26 augusti 2010 kl. 17:27:50
Just precis, sen kan man märka kamkedja och drev med märkpenna för att förenkla det ytterligare.