ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: kenta777 skrivet 3 augusti 2010 kl. 19:11:51
-
Nån som har koll på en det är lag på att ha en p-broms på en quad?
Jag tycker den är av ondo och dessutom rätt dryg att ställa in. Skulle vara fint att ta bort skiten.
-
Varför av ondo? javisst är den lite i vägen där uppe på styret, men flytta ner den under ramen så ()p
-
Den är ju inbyggd i kopplingshandtaget (finns det ombyggnadssats?) och dessutom ska den väl säkert sitta lättillgängligt vid besiktning.
-
Har funderat över handbromsens vara eller inte vara ja me.. Min rök när ja bytte kopplingshandtag, men, d är ju bara ställa den på växel när man parkar..!?
-
? Bild på min raptor och det funkade klockrent där, satt minst lika lätt där som uppe på styret samt att man fick rensa bort lite skit från styret
(http://i48.tinypic.com/2znvfdl.jpg)
-
Det där var ju inte dumt alls faktiskt.
När jag ändå har er på tråden. Jag har spänt min p-broms deluxe-mycket men det går att rulla maskinen iaf när man sitter på och med lite kraft när man skjuter på, det går inte att spänna mer heller. Vad gör man?
-
tyvärr har jag aldrig spänt eller pillat på bromsen på dessa maskiner, så vet inte hur man gör :dntknow: På min YFZ fick jag ett tuggande ljud första gången jag körde på bana och när jag kom in i depå var all handbromsverkan borta, så jag rev bort hela handbromssystemet, lika bra det, behövs ju inte för MX direkt :dntknow:
-
Det där var ju inte dumt alls faktiskt.
När jag ändå har er på tråden. Jag har spänt min p-broms deluxe-mycket men det går att rulla maskinen iaf när man sitter på och med lite kraft när man skjuter på, det går inte att spänna mer heller. Vad gör man?
Hur spände du? PÅ skruven där bak på oket?
-
Hur spände du? PÅ skruven där bak på oket?
Japp, kan skruva slut på gängorna helt och det tar inte särskilt bra ändå. Relativt nya klossar.
-
Hur spände du? PÅ skruven där bak på oket?
Japp, kan skruva slut på gängorna helt och det tar inte särskilt bra ändå. Relativt nya klossar.
Ta en längre skruv?
-
Det är alltså en färdigbyggd kabel med två gängade "hylsor" som man skruvar isär och låser med en mutter. Det finns nog inga längre sådana att få tag i och dessutom så tar det så mycket vajer det kan (man ska ju kunna vända armen på styret menar jag) men bromsen är för svag så det går att rulla iaf.
-
Det är alltså en färdigbyggd kabel med två gängade "hylsor" som man skruvar isär och låser med en mutter. Det finns nog inga längre sådana att få tag i och dessutom så tar det så mycket vajer det kan (man ska ju kunna vända armen på styret menar jag) men bromsen är för svag så det går att rulla iaf.
Men finns det ingen justerskruv bak på oket?
-
Vad har du för hoj? Kan kanske gå upp ett ljus för en o annan om du skriver det ;)
-
Han har en Raptor 700 såvitt jag vet
-
Är det Raptor 700 ska den vara självjusterande.....
-
Händer det aldrig att ni lämnar maskinen på tomgång???
Det gör jag ofta... tex innan jag kör iväg så jag får lite temp i motorn eller om man stannar för att pinka i skogen osv osv... och då är det INTE lämpligt att "lägga i en växel".
P-broms är bra, dessutom sköter den ju sig som sagt själv på Raptorn.
-
som Hydro säger... jag använde min ofta också till precis dom saker som han nämnde, najs om det lutar lite så drar man bara handbromsen å låter den bli varm, eller när man står nått konstigt ställe och ska pinka, slipper man stänga av.
Annars ett tips på snikvariant av handbroms som jag använder när jag transporterar min YFZ (som jag plockat bort handbromsen på) är en helt vanlig strips runt frambromsen, står den väldigt bra ()p
-
Jag har justering bak på oket och den är på max.
Bakbromsen tar bra när man använder foten (inte på p-bromsen utan på fotbromsen). :)
Men vid p-bromsning så är den kass.
Stanna och pinka? Jag brukar antingen pinka i farten eller ställa maskinen mot ett träd med en växel i, funkar rätt bra men folk i närheten brukar titta konstigt.