ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Agge1 skrivet 3 augusti 2010 kl. 14:42:29
-
Hej jag har precis köpt en dinli 450 nitro -07 yoshimura helsystem, uni filter å daj..
Problemet är att den inte varvar ur, den går hur rent och fint som helst upp till (ca4000-5000 rpm) sen blödrrar/"fyrtaktar" den bara. inget smällande eller eldkvastar..
Ringde lokala återförsäljaren men dom hade inte tid förens 1 1/2 vecka... å han hade inget bra tips... Väldigt tacksam för hjälp!!
-
Får för mycket soppa på toppen
felbestyckad på högfarten, eller fel på DAJ
Kan även vara dåligt flöde på luftfiltret Täppt/smutsigt eller dålig/mycket olja
-
ok det sitter 50 på lågfarten och 155 på högfarten, känns inte så stort om man läser hur ni bestyckat, är det bara strypa slangen till DAJ eller hur kan man kolla den? ska den varva ur helt om man tar bort filtret (om det nu är det som spökar) eller blir det fel luft blandning då?
-
låter ju som att den inte är överbestyckad men bara prova ta bort luftfiltret å se om det blir bättre.
sedan kan det ju vara skit i huvudmunstycket, eller spridarröret till nålen
Kan säkert vara annat men bäst att prova det enklaste först
Du får väl prova att demontera DAJ:en för att se om det blir bättre utan den också
-
Provade att ta bort luftfiltret, men det vart ingen skillnad...
Tog bort stiftet å kollade å det var ju brunt så den går ju inte fett, kan den rent av gå för snålt? fast då skulle den väl varva upp förr eller senare?
Har kollat munstycket och spidarröret, det var väldigt rent och fint där!
Ventilerna justerades 2010 07 14 och dom bytte shims, gjordes av en firma, kan det blivit ngt fel där?
eller kan det vara cdi boxen?
Så jävla surt för jag köpte den igår ju:cry:
-
Ja då är det bara prova att ge den mindre luft, innan man börjar kontrollera andra saker.
Tejpaöver filtret till hälften och se om det blir bättre.
Svårt att kontrollera hela registret med att titta på stiftet.
-
så du menar att om jag tejpar över filtret å om det inte skulle bli nån skillnad, så är det ingen idé att sätta i större munstycke heller?
Tack för alla tips btw! :)
-
så du menar att om jag tejpar över filtret å om det inte skulle bli nån skillnad, så är det ingen idé att sätta i större munstycke heller?
Tack för alla tips btw! :)
Jag menar att om du stryper luften för att se om den får för lite soppa.
Och blir det skillnad då får du ju sätta i större munstycke ()p
-
Ja provade tejpa för luftfiltret och det enda som blev skillnad var att den blurrade lite innan den varvade upp... satte även i ett nytt stift..
En kompis nämnde att han haft ett liknade problem på en fiddy för ett par år sen, och att de var tändspolen det var fel på, skulle det kunna va de?
Kan man mäta upp en tändspole eller cdi-box på något vis?
-
Ja kolla om du har nån Dinlikompis i närheten som vill låna ut sin CDI en snabbis o pröva med. Kan ju va CDI:n
-
Är lite tveksam till att det är cdi:n
Verkar ju vara så att den får förmycket bränsle.
Bara plocka bort DAJ:en å se hur den mår då.
-
Går o strypa slangen på DAJ:en som du är inne på tidigare.. lättare än att behöva plugga hålet i fuggen efter den om den sitter i fuggen.. men just ja den suger ju luft oxå.. täta där oxå ;)