ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Eric Sigurdsson skrivet 30 juli 2010 kl. 10:20:24
-
Tjena,
Jag är riktigt besviken över hur bromsarna fungerar på min Dinli 450. Bromskretsarna är dåligt utformade och dessutom bettar dom ruskigt dåligt. Ta det som exempel att man inte kan bromsa med handbromsen samtidigt som fotbromsen. För jag antar att det inte bara är på min maskin?
Är det någon som vet var jag kan hitta bättre bromsbelägg? Var kan jag hitta andra skivor?
-
Bygg om så handbromsen tar på framhjulen och fotbromsen tar på bakhjulen. Bilprovningen lär väl inte gilla det men jag tycker det finns vissa fördelar då man kör. Fattar inte vad dom hittade på då dom kopplade ihop fram och bak. Känns konstigt att den bromsar med alla hjulen då man bromsar med foten(i mitt fall). Jag har stålomspunna slangar(det kanske alla har??) och jag tycker då bromsarna tar som fasen, väldigt lätt att låsa dom om man glömmer av sig.
-
fotbromsen tar väl fram och bak, eftersom den är lv-reggad.. man måste ha 2krets bromssystem antar jag. därav känna hand(fram)bromsen i pedalen om du håller den nere med..
går ju fixa, men inte så populärt om du ska besikta den sen kanske..
Tycker bromsarna inte är de allra bästa på min smc heller, och de är väl samma (samma klossar iaf?) som dinli tror jag.
//Erik
-
Bygg om så handbromsen tar på framhjulen och fotbromsen tar på bakhjulen. Bilprovningen lär väl inte gilla det men jag tycker det finns vissa fördelar då man kör. Fattar inte vad dom hittade på då dom kopplade ihop fram och bak. Känns konstigt att den bromsar med alla hjulen då man bromsar med foten(i mitt fall). Jag har stålomspunna slangar(det kanske alla har??) och jag tycker då bromsarna tar som fasen, väldigt lätt att låsa dom om man glömmer av sig.
Jo, jag kan låsa bakhjulen om jag verkligen vill men jag saknar det där riktiga bettet, främst i framhjulen.
fotbromsen tar väl fram och bak, eftersom den är lv-reggad.. man måste ha 2krets bromssystem antar jag. därav känna hand(fram)bromsen i pedalen om du håller den nere med..
går ju fixa, men inte så populärt om du ska besikta den sen kanske..
Tycker bromsarna inte är de allra bästa på min smc heller, och de är väl samma (samma klossar iaf?) som dinli tror jag.
//Erik
Nej, det är ju det där med besiktningen. Jag är van vid helt stumma bromsar både hos MC och bil. Bromsarna på denna går inte ens att jämföra.
I värsta fall får jag bygga eget (MC-bromsok, MC-skivor, stålomspunna slangar) för att få det som jag vill. Känns lite otrevligt när man ligger i 120 km/h och vet att bromsarna är dåliga.
-
Jag kanske skulle ha skrivit att jag lätt kan låsa framhjulen också. Tar jäkligt bra. Originalbromsar vad jag vet. Ang besiktningen så lär man väl få koppla om bromsarna då men det är inte speciellt komplicerat om man ändrat den själv. Polarisen har så att handbromsen bara tar bak och fotbromsen fram och bak. Vore trevligare med handbromsen på fram och bak och fotbromsen bara bak.
-
Jag tycker mina tar bra men nog kunde dem ta ännu bättre. ;)
JAg har ju den 1a modellen av dinli som har 4kolvsok bak
min handbroms tar bara bak och fot tar på alla 4. (så har den varit hela tiden)
Bromsar jag hårt så nog låser jag alla 4 utan problem men börjar dem bli varma så blir det svårare.
Beror väl mest på beläggen som inte funkar bra när dem är varma.
Sedan kan väl bromssystemet kanske optimeras så att det nyper hårdare. men har ännu inte haft behov av det.
Jag har då stålomspunna på min från 05 och det har väl alla andra också vad jag sett.
-
innan du bygger om så ta och prova att byta oljan
Det kan ju vara så att du har mkt kondens och så i oljan
-
innan du bygger om så ta och prova att byta oljan
Det kan ju vara så att du har mkt kondens och så i oljan
Yepp, bromsvätskan är bytt och det blev lite bättre. Sedan bytte jag beläggen och då blev det ytterligare lite bättre. Får se vad nästa steg blir...